arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / لنگر انداختن نخستین نفتکش ایرانی در در ونزوئلا / تسهیلات ۲ میلیون تومانی به افراد بدون شغل ثابت چه زمانی واریز می‌شود؟ / تداوم دو ماهه توقف صادرات گاز ایران به ترکیه / جزئیات آزمایش دو واکسن جدید کرونا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / لنگر انداختن نخستین نفتکش ایرانی در در ونزوئلا / تسهیلات ۲ میلیون تومانی به افراد بدون شغل ثابت چه زمانی واریز می‌شود؟ / تداوم دو ماهه توقف صادرات گاز ایران به ترکیه / جزئیات آزمایش دو واکسن جدید کرونا

زیر پوست اخبار: دیروز -دوشنبه- لنگر انداختن اولین نفت‌کش ایرانی در سواحل جنوب غربی کاراکاس، پایتخت کشور ونزوئلا، همچون رخدادی تاریخی بود که نشان داد تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغلوب اراده و توافق بین‌المللی شده است. در حقیقت، بر خلاف دوران قبل از برجام آمریکایی‌ها نتوانستند و نمی‌توانند به صورت قانونی از کشتی‌های ایرانی بازرسی به عمل بیاورند؛ زیرا در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل حق توقیف و بازرسی از کشتی‌های ایرانی سلب شده است. این روند را با وجود ادعای مخالفان برجام، می‌توان پیروزی‌ای بزرگ برای این توافق مورد ارزیابی قرار داد. در سطحی دیگر، نیز با گذشت حدود دو ماه از انفجار خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه، شواهد نشان‌گر آن است که دولت این کشور در ترمیم این خط لوله تعلل می‌کند و ظاهرا حتی با وجود درخواست ایران برای اقدام در این زمینه نیز مخالفت کرده است. این اقدام ترکیه را می‌توان همراه با اهداف و نیات خاص ارزیابی کرد که در مقام یک رخداد عادی قابل ارزیابی نیست.

با نظر به این مقدمات، در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

لنگر انداختن نخستین نفتکش ایرانی در در ونزوئلا: مرکز ردیابی تانکر ترکز (TankerTrackers) در پیامی توئیتری نوشت: نفتکش ایرانی فورچون که در اواسط ماه مارس (اسفند- فروردین) در بندر شهید رجایی با ۴۳ میلیون لیتر بنزین بارگیری شده بود، هم اکنون در اسکله ۲ در پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا واقع در غرب پایتخت کاراکاس لنگر انداخت. این نخستین کشتی از پنج نفتکش ایرانی است که به رغم تهدیدات و تحریم های آمریکا در سواحل شمالی ونزوئلا پهلو می گیرد و آماده تخلیه محموله سوختی خود است. دومین کشتی نیز که فارست نام دارد پیش از این روز شنبه وارد دریای کارائیب شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند. پنج کشتی به نام‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»، «پتونیا» و «کلاول» حامل سوخت ایران بوده و راهی ونزوئلا شده‌اند.

دو واکسن جدید کرونا وارد مرحله آزمایش های انسانی شدند: پس از تکمیل موفقیت‌آمیز فاز اول آزمایشات واکسن تولید شده توسط شرکت مدرنا، اکنون دو نمونه جدید از واکسن کووید ۱۹ توانستند فاز اول آزمایش ها را با موفقیت پشت سر بگذارند. به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری نیواطلس،‌ اولین نمونه این واکسن‌ها که Ad۵-nCoV نام دارد توسط یک شرکت داروسازی چینی موسوم به CanSino Biologics تولید شده است. هدف از انجام فاز اول آزمایشات، بررسی ایمنی واکسن روی افراد سالم است و اثربخشی آن با ارزیابی نحوه تحریک واکنش ایمنی بدن بر اساس میزان سلول‌های T و پادتن‌های نابودکننده، انجام می‌شود.

تعلل ترکیه در ترمیم خط لوله صادرات گاز ایران: بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، در خصوص وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: انفجاری که اوائل سال جاری در خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه در خاک این کشور اتفاق افتاد هنوز خطوط آسیب دیده ترمیم نشده است. وی افزود: ایران برای کمک به ترمیم خطوط لوله گاز اعلام آمادگی کرد اما این پیشنهاد با استقبال طرف مقابل مواجه نشد.

تسهیلات ۲ میلیون تومانی به افراد بدون شغل ثابت چه زمانی واریز می‌شود؟: سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا درباره زمان پرداخت تسهیلات ۲ میلیون تومانی به افرادی که شغل ثابت ندارند گفت: هفته گذشته چندین جلسه درباره زمان واریز این تسهیلات و تعیین ساز و کار لازم برای اعتراض افراد برگزار شد، اما به جمع‌بندی نرسیدیم. پس از ارائه لیست توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه، وزارت ارتباطات برای سرپرستان خانوار پیامک ارسال می‌کند که شما مشمول هستید.

لغو اجرای طرح ترافیک در تهران: رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران از عدم اجرای طرح ترافیک از صبح سه‌شنبه (۶ خرداد) و لغو تصمیم قبلی برای اجرای این طرح خبر داد. غلامحسین محمدی در حساب توئیتری خود نوشت: «بنا به نظر غیررسمی وزیر بهداشت و به منظور رفع نگرانی درباره افزایش شیوع ویروس کرونا و حفاظت از سلامت شهروندان، با وجود مصوبات مشترک شورای ترافیک و مسئولان سلامت شهر تهران، طرح‌های ترافیکی که قرار بود از ٦ خرداد ماه مجدداً اجرا شود، تا بررسی در اولین جلسه ستاد ملی کرونا اجرا نخواهد شد.»

اذعان اروپا به پایان عصر رهبری آمریکا بر جهان: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز دوشنبه ضمن اشاره به اینکه پایان عصر رهبری آمریکا بر دنیا در حال فرارسیدن است خواستار اتخاذ راهبردی قدرتمندانه در برابر چین شد. وی در ادامه تصریح کرد: «لازم است راهبرد قدرتمندی برای چین داشته باشیم که این مستلزم داشتن روابط بهتر با بقیه کشورهای دموکراتیک آسیا است.»

دانشمندان روس واکسن کرونا را بر روی خود آزمایش کردند: شبکه اول تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرده است که گروهی از دانشمندان روس، واکسنی را بر روی خود آزمایش کرده‌اند که توانسته پادتن کرونا را در بدن آن‌ها تولید کند. رئیس پژوهشگاه علمی اپیدمیولوژی و میکروب شناسی «گامالی» روسیه گفت: این پادتن قادر است ویروس کووید-۱۹ را ازبین ببرد.

۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع گچساران در آتش سوخت: بر اساس اعلام حمید نارکی، دبیر ستاد بحران گچساران از چهار روز پیش تاکنون ۳۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در آتش سوخته است. وی بیان کرد: آتش سوزی که ابتدا در ارتفاعات منطقه خنگ بنار شروع شده بود به کوه گهر نارک و روستای گناوه نیز کشیده شده است. دبیر ستاد بحران گچساران ابراز داشت: امدادگران ظهر امروز آتش سوزی را تا حدودی مهار کرده اند و تلاش برای مهار کامل آتش ادامه دارد.

حمایت روسیه از غیر تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دیروز دوشنبه در توییتی نوشت: مخالفان برجام خواستار تجدید ائتلاف فشار علیه ایران هستند. در آخرین مقاله نیوزویک، آن‌ها سعی می‌کنند به آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی دیکته کنند که چه کارهایی را "باید" و "بهتر" است انجام دهد. شورای حکام و اعضایش در خصوص چگونگی پیشرفت این روند تصمیم‌گیری خواهند کرد. وی در ادامه توییت نوشت: هیچ نشانی از بعد نظامی پیدا نشده است. هدف مخالفان عکس این است. آن‌ها می خواهند اعتماد و همکاری میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضعیف کنند.

آخرین آمار «کرونا» در کشور: کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز ۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دو هزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۳۳۸ مورد بستری و یک هزار و ۶۸۵ مورد معادل ۸۳ درصد از موارد جدید از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۴۵۱ نفر رسید.

 

برچسب ها: صبحانه خبری
نظرات بینندگان