arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۹

اوکراین: شواهدی درباره مجرم بودن پسر بایدن وجود ندارد

دادستان کل سابق اوکراین که حسابرسی درباره پسر بایدن انجام داده بود، اعلام کرد با حسابرسی از هزاران مورد پرونده قدیمی از سوی دادستان‌های اوکراینی شواهدی درباره خلافکاری پسر جو بایدن وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادستان کل سابق اوکراین که حسابرسی درباره پسر بایدن انجام داده بود، اعلام کرد با حسابرسی از هزاران مورد پرونده قدیمی از سوی دادستان‌های اوکراینی شواهدی درباره خلافکاری پسر جو بایدن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روسلان ریابوشاپکا، دادستان کل سابق اوکراینی که سال گذشته میلادی به دلیل تحقیقات درباره جو بایدن و پسرش هانتر در مرکز توجه قرار گرفته بود، بی گناهی پسر بایدن را اعلام کرد. این رویداد به مساله‌ای کلیدی در تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بدل شده بود.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در گفتگوی تلفنی ژوئیه گذشته میلادی با ترامپ، ریابوشاپکا را فرد مورد اعتماد خود توصیف کرده بود؛ در آن تماس، ترامپ از همتای اوکراینی خود خواسته بود تا درباره بایدن که رقیب اصلی وی در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری است، تحقیق کند.

ریابوشاپکا پس از گرفتن مسئولیت در اکتبر گذشته اعلام کرد که تحقیق و حسابرسی بر روی پرونده‌های قدیمی انجام شود که شامل پرونده‌های مرتبط با کمپانی انرژی به نام "بوریسما" می‌شود که هانتر بایدن از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ یکی از اعضای هیات مدیره آن بود.

این حسابرسی با این هدف انجام شد که آیا پرونده‌هایی که به زیر دست ریابوشاپکا آمده، در زمان دادستان قبل از او به صورت مناسبی رسیدگی شده یا خیر.

این حسابرسی بخشی از اصلاحات گسترده‌تر خدمات دادرسی در اوکراین بود اما با توجه به یکسری از ملاحظات مرتبط با موسس این کمپانی انرژی، سیاسی شد.

اقدامات هانتر بایدن در کمپانی بوریسما هدف تحقیقات دقیق کمیته سنای آمریکا نیز قرار گرفته است.

دادستان سابق کل اوکراین گفت:‌ با توجه به تماس با رئیس جمهوری و داستان مرتبط با این کمپانی، می‌توانم بگویم که هیچ فشاری بر من نبود. من از دادستان‌ها خواستم تا به دقت حقایق درباره دخالت ادعایی بایدن را مورد بررسی قرار دهند. آنها نیز گفتند که هیچ چیزی نیافتند.

این دادستان سابق مارس سال جاری میلادی و پس از آن اخراج شد که قانونگذاران اوکراینی وی را به عدم اقدام فوری و کافی در پیگیری این پرونده‌ها متهم کردند.

اما وی گفت، به این خاطر اخراج شد که داشت اصلاحات واقعی را در سیستم دادرسی کشور برای نخستین بار اجرایی می‌کرد و این روش، تهدیدی علیه منافع سیاستمداران فاسد بود.

در همین حال، زلنسکی که سال گذشته میلادی به صورت ناخواسته درگیر روند تحقیقات برای استیضاح ترامپ قرار گرفته بود، گفت که اوکراینی‌ها از این مساله خسته شده و نمی‌خواهند کشورشان گرفتار رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده شود.

نظرات بینندگان