arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

تماشا کنید: سایه جنگ / تنش‌ها میان اسرائیل و اردن بر سر کرانه باختری به کجا منتهی ‌می‌شود؟

اواخر اردیبهشت «عبدالله دوم» پادشاه اردن در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت الحاق کرانه باختری، عمل به معاهده صلح با اسرائیل را به حالت تعلیق درخواهد آورد، خاطر نشان کرد: «نمی‌خواهم تهدید کنم یا فضا را به سوی اختلاف و درگیری، سوق دهم، ولی همه گزینه‌ها را بررسی خواهم کرد. ما با کشور‌های زیادی در اوپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر داریم که نباید در خاورمیانه، قانون زور را پیاده کرد». از سوی دیگر اسرائیل نگران رای نیاوردن ترامپ است و نتانیاهو به دنبال این است که هرچه سریع‌تر طرح الحاق کرانه باختری را عملی کند. باید دید سرانجام این موضوع به کجا خواهد انجامید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اواخر اردیبهشت «عبدالله دوم» پادشاه اردن تأکید کرد که راهکار دو دولتی بهترین راه برای حل بحران فلسطین است.

وی در گفتگو با روزنامه «دیراشپیگل» تصریح کرد، الان که همه جهان با ویروس کرونا درگیر هستند، باید همه برای مبارزه با این دست به کار شوند، و باید این پرسش را مطرح کرد که آیا، اکنون زمان مناسبی برای انحلال یک دولت است یا خیر.

بیشتر بخوانید

پادشاه اردن ادامه داد: «رهبران [سیاسی]که ندای راهکار تک دولتی سر می‌دهند، از تبعات آن اطلاعی ندارند. اینکه اگر تشکیلات خودگردان فلسطین از بین برود، چه اتفاقی رخ خواهد. قطعا شاهد هرج‌ومرج و افراطی‌گری بیشتر در منطقه خواهیم بود».

به گزارش روزنامه «الرأی»، عبدالله دوم خاطر نشان کرد: «اگر اسرائیل، عملا، بخش‌هایی از کرانه باختری را [به اراضی اشغالی]الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با پادشاهی اردن هاشمی خواهد شد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت الحاق کرانه باختری، عمل به معاهده صلح با اسرائیل را به حالت تعلیق درخواهد آورد، خاطر نشان کرد: «نمی‌خواهم تهدید کنم یا فضا را به سوی اختلاف و درگیری، سوق دهم، ولی همه گزینه‌ها را بررسی خواهم کرد. ما با کشور‌های زیادی در اوپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر داریم که نباید در خاورمیانه، قانون زور را پیاده کرد».

نظرات بینندگان