arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۵۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

آمریکا مجوز استفاده اضطراری از داروی هیدروکسی‌کلروکین برای کرونا را لغو کرد

اداره غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که مجوز استفاده اضطراری از داروی هیدروکسی‌کلروکین برای درمان بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا را لغو کرده است. اداره غذا و داروی آمریکا گفته است هیدروکسی‌کلروکین خطرات بسیاری دارد در حالی که هیچ منافعی از استفاده آن مشاهده نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: اداره غذا و داروی آمریکا اعلام کرد که مجوز استفاده اضطراری از داروی هیدروکسی‌کلروکین برای درمان بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا را لغو کرده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی دوشنبه‌شب با اعلام این خبر افزود که اداره غذا و داروی آمریکا گفته است هیدروکسی‌کلروکین خطرات بسیاری دارد در حالی که هیچ منافعی از استفاده آن مشاهده نشده است.

اداره غذا و داروی آمریکا استفاده از این دارو را در ماه فروردین برای بیماران بستری شده با علایم کووید۱۹ و همچنین در آزمایش‌های بالینی مجاز اعلام کرده بود و در اردیبهشت‌ماه پیرامون تجویز این دارو خارج از این دو موقعیت هشدار داد.

اعلام لغو تجویز هیدروکسی‌کلروکین شامل داروهای هم‌خانواده با آن از جمله کلروکین‌فسفات و ترکیب آن با دیگر داروها نیز می‌شود، اما این فقط شامل بیماران بستری است و در آزمایش‌های بالینی همچنان مجوز استفاده دارد.

سازمان جهانی بهداشت که از این دارو در آزمایش‌های بالینی برای درمان کرونا استفاده می‌کرد، ماه گذشته پس از انتشار گزارشی از یک تحقیقات مبتنی بر بی‌اثر بودن هیدروکسی‌کلروکین برای کووید۱۹، ابتدا استفاده از آن را متوقف کرد، اما پس از یک هفته ازسر گرفت.

نشریه معتبر پزشکی «لنست» مطالعه‌ای را درباره تاثیر «هیدروکسی‌کلروکین» و «کلروکین» روی بیماران بستری مبتلا به کرونا منتشر کرده بود که حاکی از نرخ بالای مرگ در آنان در مقایسه با نرخ مورد انتظار بوده است.

در گزارش نشریه لنست آمده است که در این تحقیقات نتایج استفاده از این داروها با ردگیری وضعیت چهار گروه از بیماران، ارزیابی شد. گروه اول تنها با هیدروکسی‌کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، گروه دوم تنها با کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، دو گروه دیگر نیز با استفاده از این داروها به همراه آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند. یک گروه کنترل نیز تحت نظر قرار گرفت که هیچ ‌کدام از این داروها را مصرف نکردند.

براساس این گزارش، در پایان مطالعه حدود ۹ درصد از اعضای گروه کنترل جان خود را از دست دادند. در گروه‌هایی که تنها با کلروکین یا هیدروکسی کلروکین تحت درمان قرار گرفتند، به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۶.۴ درصد جان خود را از دست دادند.

در گروه‌هایی که داروها را به همراه آنتی‌بیوتیک دریافت کردند، ‌وضعیت بدتر بود. در واقع ۲۲.۸ درصد از گروهی که کلروکین و آنتی‌بیوتیک دریافت کردند و ۲۳.۸ درصد از اعضای گروهی که با هیدروکسی‌کلروکین و آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار گرفتند، جان خود را از دست دادند.

به گفته محققان، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد مصرف کلروکین و هیدروکسی‌کلروکین نه تنها موجب بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نمی‌شود، بلکه خطر ابتلا به مشکلات قلبی و مرگ را نیز افزایش می‌دهد.

نظرات بینندگان