arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

نشانه‌های هشدار دهنده سوء تغذیه در کودکان کدامند؟

بسیاری از مردم در سراسر جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند و ۳.۱ میلیون کودک در سال در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. سوء تغذیه اغلب خود را با کاهش وزن نشان می‌دهد. همچنین سوء تغذیه در نقص شناختی نیز دیده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از مردم در سراسر جهان از سوء تغذیه رنج می‌برند و ۳.۱ میلیون کودک در سال در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند. سوء تغذیه اغلب خود را با کاهش وزن نشان می‌دهد. همچنین سوء تغذیه در نقص شناختی نیز دیده می‌شود.


به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، براساس اعلام اتحاد جهانی بهبود تغذیه (GAIN)، حدود ۲ میلیارد نفر در جهان از نوعی سوء تغذیه یا کمبود مواد مغذی مناسب رنج می‌برند و تعداد زیادی از آن‌ها کودک هستند.

 

بیشتر بدانید:

اگرچه سالانه اقدامات قابل توجهی برای کنترل سوء تغذیه در جهان انجام می‌شود، براساس اعلام یونیسف، سوء تغذیه روی همه کشور‌ها در جهان تأثیر می‌گذارد. سوء تغذیه می‌تواند دلایل زیادی از جمله کمبود مواد غذایی، موارد مرتبط با سلامت روان، بیماری، فقر و ... داشته باشد، بنابراین شناختن این علائم بسیار مهم است. در اینجا چندین نشانه احتمالی سوء تغذیه وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید، به خصوص در کودکان.

نشانه‌های هشدار دهنده سوء تغذیه در کودکان کدامند؟
سوء تغذیه به دو شکل ممکن است به وجود آید: کمبود تغذیه و تغذیه بیش از حد. اگرچه بسیاری از سوء تغذیه‌ها با کاهش وزن شدید همراه هستند، سوء تغذیه در واقع می‌تواند به دو شکل بسیار متفاوت ایجاد شود: کمبود تغذیه و تغذیه بیش از حد. کمبود تغذیه به معنای این است که شما به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید، و تغذیه بیش از حد به معنی زیاده روی در مصرف است.


اصلی‌ترین روش تشخیص سوء تغذیه مبتنی بر موقعیت کودک در نمودار‌های رشد است. طبق گفته NHS، بزرگترین علامت سوء تغذیه کاهش وزن غیر عمدی است که به عنوان از دست دادن ناخواسته ۵-۱۰ ٪ از وزن بدن در سه تا شش ماه تقسیم می‌شود. این موضوع می‌تواند نشانه عدم تغذیه باشد، هرچند شایان ذکر است که کاهش سریع وزن می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامتی باشد.


گاهی افرادی که چاق هستند نیز دچار سوء تغذیه می‌شوند، اما در این حالت، اغلب سوء تغذیه تشخیص داده نمی‌شود. مشکلات دندان‌های کودک نیز می‌تواند نشان دهنده مشکلات مرتبط با سوء تغذیه باشد. مشکلات دهان و لثه نیز در این دسته گروه بندی می‌شوند. جولی کانینگهام، یک متخصص تغذیه در کارولینای شمالی گفت: «ترک‌هایی که در گوشه‌های دهان کودک (یا یک فرد بزرگسال) بهبود نمی‌یابد، می‌تواند نشان دهنده کمبود آهن یا کمبود ویتامین B. باشد. خونریزی لثه یا کبودی مکرر نیز می‌تواند نشانگر کمبود ویتامین C. باشد.»

نشانه‌های هشدار دهنده سوء تغذیه در کودکان کدامند؟
کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند، همیشه بیمارند. الیکس توروف، متخصص تغذیه فعال در نیویورک در این خصوص توضیح داد، اگر به نظر می‌رسد کودک همیشه دچار سرماخوردگی یا بیماری‌های ویروسی می‌شود، ممکن است دارای ضعف سیستم ایمنی بدن باشد و این نیز می‌تواند نشانه سوء تغذیه باشد. این علامت اغلب با عفونت‌های مکرر و بهبود ضعیف زخم‌ها بروز می‌کند.


درست همانطور که بزرگسالان هنگام عدم مصرف مواد مغذی در تمرکز مشکل دارند، کودکان نیز نتایج مشابهی را نشان می‌دهند. رشد آهسته مغزی، مشکلات یادگیری، اختلال شناختی، عدم توانایی در تمرکز و مواردی مشابه، همگی نشانه‌های سوء تغذیه در کودکان هستند. این امر خصوصاً در سال‌های اولیه زندگی کودک بسیار مهم است، زیرا مغز آن‌ها در حال رشد است و فقدان مواد مغذی کافی در نوزادان و کودکان زیر ۲ سال می‌تواند اثرات مخربی بر رشد شناختی داشته باشد. گاهی حتی کودکان دچار سوء تغذیه دچار لکنت می‌شوند.


سوء تغذیه همچنین می‌تواند باعث تغییرات خلقی شود آلی گرگ، متخصص تغذیه در این خصوص گفت: «تحریک پذیری و خلق و خوی افسرده، همراه با علائم دیگر، می‌تواند کودک را دچار سوء تغذیه کند. همچنین شایان ذکر است که تغییر در سلامت روان نیز به دلیل عدم تمایل به خوردن غذا می‌تواند دلیل سوء تغذیه باشد.»

نظرات بینندگان