arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۵۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

سوریه: دولت جنایتکار آمریکا نمی‌تواند درباره حقوق‌بشر سخن بگوید

وزارت خارجه سوریه چهارشنبه شب در واکنش به تحریم آمریکا علیه این کشور گفت: دولت جنایتکار آمریکا نمی‌تواند درباره حقوق بشر سخن بگوید. یک مقام رسمی در وزارت امور خارجه سوریه، گفت: دولت آمریکا که با الگوبرداری از جنایت‌های اجدادش، دست به قتل شهروندان خود می‌زند و بدترین نوع نژادپرستی را در پیش گرفته، آخرین کشوری است که حق سخن گفتن از حقوق بشر را دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه سوریه چهارشنبه شب در واکنش به تحریم آمریکا علیه این کشور گفت: دولت جنایتکار آمریکا نمی‌تواند درباره حقوق بشر سخن بگوید.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک مقام رسمی در وزارت امور خارجه سوریه، گفت: دولت آمریکا که با الگوبرداری از جنایت‌های اجدادش، دست به قتل شهروندان خود می‌زند و بدترین نوع نژادپرستی را در پیش گرفته، آخرین کشوری است که حق سخن گفتن از حقوق بشر را دارد.

این مقام افزود: اقدام‌های آمریکا علیه سوریه در اجرای آنچه که موسوم به قانون قیصر (سزار)، نقض قوانین و هنجار‌های بین‌المللی از سوی مقام‌های دولت آمریکا را آشکار می‌سازد و رفتار مشابه باند‌های تبهکاری و راهزنان است.

این منبع با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا بر خلاف تمامی قوانین و اصول بین‌المللی است، ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی را محکوم کردند و خواستار لغو فوری آن به عنوان یک جنایت ضد بشری شدند و این تحریم‌ها نقض آشکار قانون بین‌المللی و تجاوز به حاکمیت کشور‌ها بوده که به صورت مستقیم زندگی مردم را هدف قرار گرفته است.

مقام وزارت خارجه سوریه همچنین بر ایستادگی ملت، ارتش و دولت سوریه در برابر آمریکا تأکید کرد و اظهار داشت: مردم و ارتش سوریه از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کند و این مردم با همان عزم و اراده‌ای که ابزار آمریکا را از جمله گروه‌های تروریستی شکست داد، با تحریم‌های آن روبرو خواهند شد.

وی در پایان تاکید کرد که هیچ کسی فریب ادعا‌های ترامپ و مقام‌های دولت او درباره حمایت از مردم سوریه را نمی‌خورد؛ زیرا که اهداف آن‌ها برملا شده است؛ همان گونه که سیاست‌های آن‌ها که مرگ، نابودی و بی ثباتی را در خدمت منافع اسرائیل در منطقه به ارمغان می‌آورد بر ملا شده است.

وزارت خارجه سوریه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تشدید اقدامات ظالمانه و تحمیلی آمریکا را بر این کشور از طریق آنچه قانون قیصر (سزار) خوانده می‌شود، به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار بدیهی‌ترین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی دانست.

نمایندگان مجلس سنای آمریکا دسامبر ۲۰۱۹ قانون قیصر را تصویب کردند و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیز آن را در بیستم دسامبر ۲۰۱۹ امضا کرد و قرار شد این قانون از ژوئن سال ۲۰۲۰ اجرا شود.

این قانون علیه افراد و نهاد‌های مرتبط با درگیری‌ها در سوریه تحریم‌های اضافی و محدودیت‌های مالی اعمال خواهد کرد. همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشور‌های دوست این کشور فعالیت می‌کنند نیز ممکن است تحت تحریم‌ها قرار بگیرند. این تحریم‌ها علیه کسانی که در تولید نفت به سوریه کمک می‌کنند و یا نیاز‌های نظامی و فنی نیرو‌های این کشور را تامین و به صورت عمدی به آن‌ها خدمات و اطلاعات ارائه می‌کنند، نیز اعمال خواهد شد.

نظرات بینندگان