arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۹
شماره ۱۶۹/

اسناد ویکی لیکس / شهریور ۱۳۸۲؛ پیام ایران به اروپایی‌ها درمورد صدور قطعنامه خطرناک علیه تهران در شورای حکام

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در ایتالیا در تلگرافی سری به تاریخ سه شنبه، ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ به ماجرای جلوگیری از تحویل قایق های تندرو به ایران پرداخته است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایران/آژانس: نظر وزارت امورخارجه هلند درباره قطعنامه شورای حکام درباره عدم همکاری

طبقه بندی: محرمانه

پنج شنبه 09:16 دقیقه چهارم سپتامبر 2003 (پنج شنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۸۲)

از: هلند

به: نامشخص

  1. خلاصه: نماینده سیاسی نکات موردنظر را به پل ویلک، رییس بخش عدم گسترش وزارت امورخارجه هلند در روز 3 سپتامبر منتقل کرد. هلند موافق است که قطعنامه عدم همکاری (Non-compliance) درباره ایران ضروری است، اما معتقد است که باید تا انتشار گزارش نهایی دکتر البرادعی در ماه نوامبر منتظر ماند. به گفته ویلک، هیچ «اجماعی» در داخل اتحادیه اروپا درباره ایران وجود ندارد، و رسیدن به اتفاق نظر درباره قطعنامه در حال حاضر دشوار خواهد بود. ویلک می گوید که وزارت امورخارجه منتظر نتایج نشست غیررسمی وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در روزهای 5 و 6 سپتامبر و همینطور دیدارهای بالکنده، نخست وزیر و دوهوپ شوفر، وزیر امورخارجه در روز 3 سپتامبر در واشنگتن است. ویلک اشاره کرد که یک مسئول عالی رتبه ایرانی اخیرا به دولت هلند گفته است که ایران تحت NPT هیچ مزایایی دریافت نمی کند و این اصرار بر صدور قطعنامه  در حال حاضر می تواند منجر به کاهش همکاری ایران شود. ویلک پیشنهاد یک رویکرد دو سویه را برای وادار کردن ایران به امضای پروتکل الحاقی و توافق با همکاری کامل با آژانس و فاصله گرفتن این کشور از بخش هایی از برنامه هسته ای داد که منجر به دستیابی آنها به توان نظامی می شود. با وجود این نظر که رسیدن به قطعنامه عدم همکاری در حال حاضر ممکن نیست، ویلک گفت که اگر هلند احتمال رسیدن به قطعنامه را در نشست شورای حکام ببیند، بدون شک از آن حمایت خواهند کرد. پایان خلاصه.
  2. نماینده سیاسی، نکات مطرح در تلگراف مرجع را به پل ویلک، رییس بخش عدم گسترش در وزارت امورخارجه هلند در روز 3 سپتامبر منتقل کرد. ویلک نظرات قبلی خود را تکرار کرد که هلند با بحث آمریکا درباره حمایت از قطعنامه عدم همکاری ایران موافق است و هیچ شکی درباره جدی بودن محتوای گزارش آتی البرادعی وجود ندارد. با این همه، ویلک می گوید که از نظر تاکتیکی، بهتر است تا ماه نوامبر برای مطرح کردن قطعنامه منتظر بمانیم تا با گزارش نهایی دکتر البرادعی همزمان شود. او هیچ اتفاقی در اتحادیه اروپا درباره ایران نمی بیند و می گوید رسیدن به اتفاق نظر در شرایط کنونی دشوار است. ویلک اشاره کرد که ایران در نشست غیررسمی آتی وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در روزهای 5 و 6 سپتامبر مطرح خواهد شد و وزارت امورخارجه منتظر نتایج این دیدار و دیدار نخست وزیر بالکنده و دوهوپ شوفر، وزیر امورخارجه در واشنگتن خواهد ماند تا قدم بعدی خود را مشخص کند.
  3. او در ادامه نظراتش درباره عدم وجود اتفاق نظر در اتحادیه اروپا درباره ایران، گفت که آلمان ها با قطعنامه عدم همکاری در زمان کنونی مخالف هستند. او پیشنهاد کرد آلمان ممکن است به این نتیجه برسد که حتی اگر توانایی تسلیحات هسته ای داشته باشد، هنوز هم یک تهدید فوری برای اروپا و ناتو محسوب نمی شود. او تاکید کرد که دقیقا به دلیل همین اختلافات در دیدگاه ها، نیاز به زمان بیشتر برای جلب حمایت از قطعنامه داریم. ویلک درباره ایران هم گفت که علی اصغر سلطانیه، معاون سیاسی و اموربین الملل وزارت امورخارجه ایران اخیرا به معاون سیاسی وزارت امورخارجه هلند، هرمان شاپر گفته بود که ایران هیچ مزایایی در NPT دریافت نمی کند. ویلک می گوید اصرار بر قطعنامه در شرایط کنونی باعث خواهد شد تا ایران همکاری خود با آژانس را کاهش داده و احتمالا بهانه ای برای خروج کامل از NPT پیدا کند. از نظر ویلک، برای برخورد با ایران استفاده از یک رویکرد دوگانه ضروری است تا بتوانیم ایران را وادار به امضای پروتکل الحاقی و همکاری کامل با آژانس کرده و در عین حال تلاش های بین المللی برای فاصله دادن ایران از بخش هایی را افزایش دهیم که احتمال توانایی های جهشی را برای این کشور دارد. با وجود عدم اتفاق نظر در داخل اتحادیه اروپا و دیدگاه شخص وی که قطعنامه عدم همکاری در حال حاضر قابل دستیابی نیست، ویلک تاکید کرد که هلند اگر احتمالی برای رسیدن به قطعنامه ببیند قطعا از آن حمایت خواهد کرد، و «همراه خواهند شد».

سوبل

نظرات بینندگان