arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۹

بلومبرگ: احتمالا نیمی از مردم جهان بدون واکسن می مانند/ موج دوم وسوم کرونا بسیار جدی است

کلاس استور محقق بیماری های اپیدمیک می گوید سالهاست که از دولتها خواسته است تا برای احتمال بروز یک بیماری همه گیر آماده شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کلاس استور محقق بیماری های اپیدمیک می گوید سالهاست که از دولتها خواسته است تا برای احتمال بروز یک بیماری همه گیر آماده شوند.

به گزارش شفقنا به نقل از بلومبرگ کلاس استور رئیس مرکز استراتژی های جهانی آنفلوانزا در آمریکا است که در سال ۲۰۰۳ و در زمان شیوع سارس در تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نقش کلیدی ایفا کرد. وی همچنین به کشورها درباره همه گیری آنفولانزای مرغی هشدار داده بود.

وی در این مصاحبه تفصیلی تاکید کرد: کشور ها باید بتوانند میزان تولید واکسن را افزایش دهند.گرچه به نظر می رسد که بسیاری از مردم جهان ممکن است مجبور شوند بدون دریافت واکسن با ویروس کرونا مواجه شوند.

به گفته این دانشمند حوزه بهداشت جهانی قطعا موج دیگری از کرونا رخ خواهد داد که با موج اول متفاوت است. بیش از ۹۰٪ از مردم جهان مستعد ابتلا به کرونا هستند. اگر دوباره قرنطینه گسترده در کشورها صورت نگیرد ویروس می تواند شیوع قابل توجهی داشته است.

وی بابیان اینکه به نظر می رسد دیگر افراد محدودیت ها را تحمل نمی کنند، افزود: زمستان پیش از تولید واکسن فرا می رسد، موارد افزایش خواهد یافت و مشکلاتی در مورد آن وجود خواهد داشت.

بلومبرگ: پیش بینی می کنید واکسن ها چه زمانی ممکن است وارد بازار شوند؟
استور- کشورهایی مانند آلمان ممکن است تا ابتدای سال آینده میزان قابل توجهی واکسن داشته باشند. اما به نظر من جهان به دو گروه تقسیم می شود ، آنهایی که واکسن دارند و آنهایی که واکسن به آنها نمی رسد. ما با یک مشکل بزرگ روبرو هستیم و من معتقدم واکسن برای اکثریت جمعیت دنیا در دسترس نخواهد بود. ممکن است تا پایان سال جاری یا آغاز سال آینده ، نیم میلیارد دوز واکسن در دسترس باشد اما جمعیت جهان ۷.۵ میلیارد نفر است.

بلومبرگ: آیا ایمنی در سراسر جهان افزایش می یابد؟
استور: احتمال دارد که تا اواسط سال آینده بخش قابل توجهی از مردم جهان آنتی بادی ها را داشته باشند و فکر می کنم در صورت عدم اعمال محدویت ها ، ۸۰ درصد از جهان احتمالا آنتی بادی را خواهند داشت.

بلومبرگ: سازمان جهانی بهداشت و برخی دیگر از نهادها، بر دسترسی عادلانه تمرکز می کنند. نظر شما چیست؟
استور: این حقیقت است که اکثر جمعیت جهان واکسن دریافت نخواهند کرد. ویروس همچنان در حال گسترش است و می تواند حتی دو تا سه سال دیگر حضور داشته باشد اما امیدواریم که معجزه ای اتفاق بیفتد و ویروس از بین برود.

بلومبرگ: چشم اندازها و خطرات احتمالی را چگونه ارزیابی می کنید؟
استور: کنترل یک ویروس هرگز دشوار نیست و حتی واکسن های معمولی می توانند تغییر ایجاد کنند.

بلومبرگ: بهترین رویکرد دولتها چه می تواند باشد؟

استور: ما باید راهی برای گشایش اقتصادی پیدا کنیم که از اهداف پزشکی طولانی مدت ما ، که کمترین تعداد تلفات در طول زمان است ، پشتیبانی کند.
ما باید با این ویروس زندگی کنیم و باید روشی مناسب را پیدا کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که وقتی با این مشکل روبرو شدیم بهترین روش را انجام دادیم تا وقتی به عقب برگردیم بگوییم بهترین کار را کردیم.

بلومبرگ: شما با ویروس های دیگر از SARS گرفته تا آنفولانزای مرغی مقابله کرده اید ، آیا از گذشته درسهایی وجود دارد که به امروز مرتبط باشد؟

استور: از سال ۲۰۰۳ ما در مورد برنامه ریزی برای یک همه گیری در جهان حرف می زنیم. برخی از کشورها این برنامه ها را تدوین و از آنها استفاده کردند. من معتقدم کشورهایی که یک نقشه همه گیری مناسب داشتند ، چند قدم جلوتر بودند. اما هنوز کشورهایی وجود دارند که هیچ برنامه ای ندارند. کشور ها باید برنامه همه گیری خود را آماده کنند.

وی در انتها ابراز امیداوری کرد که در سالهای آینده سرمایه گذاری بیشتری در زمینه آمادگی برای بیماری های همه گیر و تولید واکسن انجام شود ، به گونه ای که به بیماری همه گیر بعدی بهتر از این پرداخته شود.

نظرات بینندگان