arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹

معاون استاندار: تهران برای انتخابات ۱۴۰۰، ۲۸ هزار صندوق رای لازم دارد / جزئیات درصد مشارکت در انتخابات مجلس در استان تهران

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: در انتخابات ۱۴۰۰، برای نخستین بار چهار انتخابات همزمان برگزار خواهد شد که برای آن این استان نیاز به ۲۸ هزار صندوق دارد. وی به میزان مشارکت در حوزه های انتخابیه مختلف تهران در انتخابات مجلس اسفندماه گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس درصد مشارکت۲۴.۵۷، حوزه انتخابیه پاکدشت ۵۴.۱۶، حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک۳۸.۶، حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد ۴۹.۲۴، حوزه انتخابیه رباط‌کریم و بهارستان۳۲.۳ و در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه ۳۵.۸۹ درصد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: در انتخابات ۱۴۰۰، برای نخستین بار چهار انتخابات همزمان برگزار خواهد شد که برای آن این استان نیاز به ۲۸ هزار صندوق دارد.

شکرالله حسن بیگی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال ۱۴۰۰ در استان تهران برای اولین بار چهار انتخابات همزمان، ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین میان‌دوره‌ای خبرگان را هم داریم و در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی را نیز خواهیم داشت.

وی به تعداد افراد واجد شرایط در استان تهران اشاره کرد و یادآور شد: میزان واجدین شرایط در کشور ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر بود که این تعداد در استان تهران ۹ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۴۴۵ نفر بود.

حسن بیگی در خصوص نحوه ارائه تعرفه های رای به حوزه های انتخابیه اظهار داشت: تعرفه‌هایی که چاپ می‌شود بر اساس اطلاعاتی است که فرمانداران از میزان مشارکت دارند و همواره ۱۰ درصد بیشتر چاپ می شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود، بعد از انتخابات هم پرونده انتخابات بسته می‌شود دستور امحا می‌دهیم و تمام آن صندوق‌های رای که داشته است و تمام تعرفه هایی که مانده صورتجلسه می‌شود و با حضور هیات اجرایی و هیات نظارت، تبدیل به خمیر می‌شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر با توافق وزارت کشور و شورای محترم نگهبان انتخابات تمام الکترونیکی برگزار شود، هم اکنون انتخاباتی که برگزار می‌شود ۲۵ فرایند دارد، از این تعداد ۲۳ فرایند الکترونیکی شده است و فقط ۲ فرایند الکترونیکی نیست که یکی رای دادن و دیگری شمارش آراست که اگر این ۲ فرایند الکترونیکی شود نخست بحث تقلب تمام می شود و در هیچ جایی از کشور تقلب انجام نمی گیرد و دوم اینکه نتیجه انتخابات می‌تواند یک ساعت بعد از پایان زمان قانون اعلام شود.

جزئیات انتخابات سال ۱۳۹۸

معاون سیاسی و امنیتی استاندار تهران گفت: برای اینکه بتوانیم انتخاباتی بر مبنای قانون داشته باشیم و همه عوامل اجرایی بخصوص فرمانداران آماده برگزاری انتخابات باشند، از نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۸ ستاد انتخابات آغاز به کار کرد و کمیته‌های تخصصی با حکم استاندار محترم تهران تشکیل و عملاً اولین جلسه هماهنگی در نیمه دوم اردیبهشت ماه برگزار شد.

وی به تفاوت انتخابات اسفند ماه ۹۸ با انتخابات در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآورشد: این دوره چند خصوصیت داشت، برای اولین بار انتخاباتی برگزار کردیم در استان تهران که یک شاکی نداشت و یک صندوق هم باطل نشد، در حالی که در دوران گذشته ما شاهد این بودیم که در بعضی از شهرستان های ما درگیری پیش می آمد نه تنها یک صندوق بلکه انتخابات یک شهرستان و یک حوزه انتخابیه باطل و انتخابات مجددا برگزار می شد.

حسن بیگی اظهارداشت: مهمترین عامل را در این زمینه می توان هماهنگی ایجاد شده بین بخش‌های اجرایی، بازرسی و نظارتی و همچنین کیفیت آموزش ها دانست به گونه ای که در این انتخابات شاکی نداشتیم، صندوقی باطل نشد و در همان روزهای نخست بعد از برگزاری انتخابات، انتخابات استان تهران توسط شورای نگهبان تایید شد و حتی نامزدهایی که رای نیاورده بودند مساله ای با نتایج نداشتند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: ستاد انتخابات استان تهران در انتخابات های گذشته همیشه در میان ۳۱ استان در انتخابات گذشته رتبه بیست و هفتم را کسب کرده بود و این در حالی است که در این دوره از رتبه بیست و هفتم در همه شاخص ها طبق اعلام وزارت کشور به چهارم کشوری ارتقا پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا ارتقا پیدا کردن نیاز به آموزش و پیگیری دارد، عمده ترین دلیلی که تا به این سطح از ارتقا رسیدیم این بود که ستاد انتخابات را در استان و استانداری محدود نکردیم.

حسن بیگی اضافه کرد: جلسات اولیه و هماهنگی در استانداری تشکیل شد، اما جلسات بعد را در حوزه‌های انتخابیه و در شهرستان‌ها برگزار کردیم و موفق شدیم هماهنگی لازم را ایجاد کنیم و با برگزاری آموزش های فشرده برای عوامل اجرایی و فناوری اطلاعات توانستیم رتبه چهارم را کسب کنیم.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: نکته مهمی که در این دوره اتفاق افتاد و وزیر محترم کشور هم در گزارش خود در مجلس به آن اشاره داشتند این بود که نتیجه اعلام انتخابات تهران همیشه دردسرساز بود و شاید اعلام نتایج تا سه روز به طول می انجامید، اما در این دوره پس از دو روز از برگزاری انتخابات یعنی ظهر یکشنبه نتیجه اعلام شد.

وی با رد تاثیر پایین بودن میزان مشارکت در سرعت عمل شمارش آرا، اعلام کرد: اگر تجهیزات و سیستم مورد نیاز وجود داشته باشد و کار را به دقت انجام دهیم و هچنین عوامل اجرایی آموزش‌های لازم را گذرانده و افراد ذخیره را نیز در نظر گرفته باشیم، حتی آرا زیاد هم باشد تفاوت آن دو یا سه ساعت است و نه دو روز و از همین رو نتیجه انتخابات که مردم منتظر بودن یکشنبه اعلام شد.

حسن بیگی در خصوص خرید و فروش رای و یا موضوع تقلب در انتخابات استان تهران تصریح کرد: در هر انتخاباتی به خصوص نامزدهایی که رای نیاورده‌اند این مباحث را مطرح می کنند که مثلاً خرید و فروش آرا توسط افرادی که از یک شهر یا استان دیگر آمده و رای دادند اتفاق افتاده است که از جهت قانونی دست ما بسته است و نمی توانیم از تردد اتومبیل‌ها جلوگیری کنیم و بگوییم مسافرت در این روز ممنوع شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در خصوص دریافت گزارش موثق از خرید و فروش آرا گفت: گزارشی که موثق باشد و دستگاه‌های نظارتی و کمیسیون پیشگیری از تخلفات در انتخابات قوه قضاییه هم آن را تایید کنند حاکی از اینکه خرید و فروش آرا وجود داشته است در این دوره از انتخابات واصل نشد.

وی افزود: شاید در بعضی از حوزه‌ها این مباحث مطرح می‌شد اما من تاکید می‌کنم آن چیزی که محکمه پسند باشد و بتوانیم ثابت کنیم و مستند باشد که رای خرید و فروش شده است واقعا نداشتیم.

حسن بیگی به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند انتخابات اشاره و تاکید کرد: طبیعتا نگرانی هایی در این خصوص وجود داشت که بعضی ها پیشنهاد می کردند انتخابات به تعویق بیافتد و نگرانی ما از این حیث بود که عوامل اجرایی ما نیایند ولی به لطف خداوند عوامل اجرایی ما با توجه به تدبیری که اندیشیده شده بود برای برگزاری انتخابات در شعب اخذ رای حضور پیدا کردند.

به گفته وی، در شهرستان‌های درصدی را ما به عنوان رزرو در نظر گرفته بودیم و صندوقی وجود نداشت که با وقفه کار خود را آغاز کند و همه عوامل اجرایی آمده بودند و بجای تعداد محدودی که به علل مختلفی مراجعه نکرده بودند افراد ذخیره جایگزین شدند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: میزان مشارکت در این دوره از انتخابات مجلس در کل کشور متاسفانه پایین‌تر از دوره‌های گذشته بود، در انتخابات‌های مختلفی که برگزار کردیم تا کنون مشارکت زیر ۵۰ درصد را تجربه نکرده بودیم؛ اما این دوره به علل مختلف مشارکت کلی در کشور ۴۲.۵۷ درصد و مشارکت استان تهران۲۶.۲۴ درصد بود.

وی به میزان مشارکت در حوزه انتخابیه مختلف تهران اشاره کرد و اظهارداشت: حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس درصد مشارکت۲۴.۵۷، حوزه انتخابیه پاکدشت ۵۴.۱۶، حوزه انتخابیه ورامین، پیشوا و قرچک۳۸.۶، حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد ۴۹.۲۴، حوزه انتخابیه رباط‌کریم و بهارستان۳۲.۳ و در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه ۳۵.۸۹ درصد بود.

نظرات بینندگان