arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۴۵۴۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۹

افتتاح اولین سالن روباز تئاتر با یاد هما روستا

اولین سالن تخصصی روباز اجرای تئاتر و کنسرت با ظرفیت ۶۰۰ خودرو با سرمایه گذاری گروه هنری و موسسه تجربه هنر نمایش با یاد زنده‌نام هما روستا بازیگر فقیر تئاتر، سینما و تلویزیون به نام «هما» ساخته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولین سالن تخصصی روباز اجرای تئاتر و کنسرت با ظرفیت ۶۰۰ خودرو با سرمایه گذاری گروه هنری و موسسه تجربه هنر نمایش با یاد زنده‌نام هما روستا بازیگر فقیر تئاتر، سینما و تلویزیون به نام «هما» ساخته شد.

اولین سالن تخصصی روباز برای اجرای تئاتر و کنسرت به نام زنده‌یاد هما روستا بازیگر نام‌آشنای تئاتر، سینما و تلویزیون نامگذاری شده است. این سالن به سیستم تخصصی صدا، نور و ال ای دی‌هایی وسیع تجهیز شده است و دارای صحنه‌ای مسقف به ارتفاع ۱۲ متر، در ابعاد ۵۰۰ مترمربع می باشد تا امکان اجراهایی زنده و با کیفیت، جهت تئاتر و کنسرت فراهم شود.

ایده ساخت این سالن در دوران تعطیلی سالن‌های تئاتر و موسیقی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا توسط همایون غنی‌زاده ارائه و طراحی شده است تا از این طریق هم بخشی از فعالیت‌های هنری دوباره به حیات خود ادامه دهند و هم مخاطبان از این مکان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بتوانند استفاده کنند.

فاز اول این طرح و استقرار سالن هما روستا در شهر آفتاب است که ۲ ماه از مراحل ساخت خود را پشت گذاشته است و به زودی افتتاح می‌شود و مدیریت پروژه به عهده محمد قدس است. ظرفیت سالن فوق در زمان اجرای تئاتر یا کنسرت با ماشین حداکثر ۶۰۰ خودرو بوده و در مجموع می تواند پذیرای ۲۰۰۰ نفر در هر رویداد هنری باشد.

نازنین گودرزی مدیر اجرایی، محمد جابری مدیر فنی و امیرحسین بزرگ‌زادگان به عنوان مدیر تبلیغات سالن هما مشغول به فعالیت هستند.

هما روستا سال ۱۳۲۳ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. وی مدرک فوق لیسانس خود را از دانشکده هنرهای دراماتیک بخارست رومانی گرفت.

اولین حضور او در سینما با فیلم دیوار شیشه‌ای به کارگردانی ساموئل خاچیکیان در سال ۱۳۵۰ رقم خورد.

پس از انقلاب در سال ۱۳۶۵، هما روستا در فیلم گزارش یک قتل به کارگردانی محمدعلی نجفی به بازی پرداخت. در سال ۱۳۶۶ در فیلم پرنده کوچک خوشبختی پوران درخشنده بازی کرد و نامزد دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در همان سال شد.

سال ۱۳۶۸ در فیلم تمام وسوسه‌های زمین به کارگردانی حمید سمندریان (همسر هما روستا) ظاهر شد و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد.

در ۱۳۶۹، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی و هنری روستا به خاطر بازی در فیلم ملک خاتون به کارگردانی حسن محمدزاده دریافت نمود.

هما روستا دهه ۱۳۷۰ را با بازی در فیلم مسافران کارِ بهرام بیضایی آغاز کرد و در ۱۳۷۱ در فیلم از کرخه تا راین ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش پرداخت و بار دیگر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد. در ۱۳۷۴ به خاطر بازی در تله‌تئاتر شعبده‌باز جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب نمود.

در ۱۳۸۳ نمایش زمستان، نوشته امید سهرابی را به صحنه برد و در ۱۳۸۴ نیز نمایش سانتاکروز اثر ماکس فریش را با ترجمه‌ای از خودش کارگردانی کرد. دیگر نمایش او آنتیگون در نیویورک نام دارد که در ۱۳۸۶ روی صحنه برد. بازگشت مجدد روستا به تلویزیون با سریال ترانه مادری در سال ۱۳۸۷ رقم خورد.

هما روستا در چهارم مهر ۱۳۹۴ خورشیدی مصادف با روز تولدش بر اثر بیماری سرطان در بیمارستان درگذشت. پیکر او در در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به‌خاک سپرده شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان