arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۹

اجرای نسخه نویسی الکترونیک در ۱۱ هزار مطب

سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در ۱۱ هزار مطب در سراسر کشور خبر داد. وی ادامه داد: در زمینه طرح نسخه الکترونیکی نیز مطرح شد که پزشک می‌تواند با کد ملی پوشش بیمه‌ای فرد را احراز هویت کرده و همپوشانی بیمه‌ای نیز مشخص خواهد شد. ضمن اینکه در تجویز دارو و هر اقدام پاراکلینیکی به صورت آنلاین قواعد بیمه‌گری و راهنماهای بالینی کنترل خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرپرست سازمان بیمه سلامت ایران از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در ۱۱ هزار مطب در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش سازمان بیمه سلامت، طاهر موهبتی درباره جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات به ریاست رییس جمهوری و آخرین وضعیت اجرای دولت الکترونیک در سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در این نشست درباره اقدامات بیمه سلامت در حوزه دولت الکترونیک و آی تی از جمله درباره پایگاه اطلاعات بیمه شدگان درمان کشور به رییس جمهوری گزارشی ارائه شد.

وی افزود: بدون شک با راه اندازی پایگاه اطلاعات بیمه شدگان درمان کشور عملا مساله همپوشانی بیمه‌ای متوقف شده و هر ایرانی یک کد ملی و دفترچه بیمه خواهد داشت.

سرپرست سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: همچنین با راه اندازی پرونده سلامت الکترونیک و زیرساخت‌هایی که در سازمان بیمه سلامت اجرایی شده، در حال حاضر ۷۴۰ خدمت در این بخش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین فرد پس از استفاده از MRI برای یک عضو، تا ۶ ماه نمی‌تواند از آن عضو تصویربرداری، سی تی اسکن یا سونوگرافی انجام دهد که گزارش این مساله نیز به صورت مبسوط در اختیار دکتر روحانی قرار گرفت.

موهبتی با اشاره به کنترل زیرساخت‌ها برای راهنماهای بالینی ابلاغی توسط وزارت بهداشت در سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در بحث تجویز دارو نیز اقدامات موثری در سازمان بیمه سلامت انجام شد که گزارش آن نیز به رییس جمهوری ارائه شد؛ به طوری که اگر تجویز دارو بیش از حد میانگین آن رشته در شهر باشد، کارنامه‌ای جهت یادآوری به همکاران پزشک ارائه می‌شود که این مساله سبب شد در حال حاضر تجویز دارو با بیمه سلامت از ۳.۲ قلم دارو به ۲.۶ کاهش یابد که امیدواریم این رویه ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در زمینه طرح نسخه الکترونیکی نیز مطرح شد که پزشک می‌تواند با کد ملی پوشش بیمه‌ای فرد را احراز هویت کرده و همپوشانی بیمه‌ای نیز مشخص خواهد شد. ضمن اینکه در تجویز دارو و هر اقدام پاراکلینیکی به صورت آنلاین قواعد بیمه‌گری و راهنماهای بالینی کنترل خواهد شد. در حال حاضر حدود ۱۱ هزار مطب به صورت آنلاین نسخه الکترونیکی ارسال می‌کنند.

موهبتی گفت: در حدود ۵ هزار و ۷۰۰ پاراکلینیک نیز به صورت الکترونیکی فعالیت می‌کنند که بیش از ۳ هزار داروخانه و ۷۰درصد مطب‌ها نیز به این سیستم متصل بوده و پیش بینی می‌شود از مهر و آبان ماه این پروژه به طور کامل اجرایی شود. با توجه به تاکید رییس جمهوری از آذر ماه امسال نباید از کاغذ در نسخه نویسی استفاده کرد؛ البته پیشتر نیز در این خصوص بخشنامه‌هایی ارسال شده و به لحاظ زیرساختی مشکلی وجود ندارد. درباره تبادل الکترونیکی اسناد بستری نیز در این جلسه مسائلی مطرح شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست سازمان بیمه سلامت فروردین امسال درباره طرح نسخه نویسی الکترونیکی گفته بود: در سال ۹۸ این طرح در ۲۳۳ شهرستان اجرا شد و دو میلیون نسخه الکترونیک نیز تولید شد. ۲۵ درصد آن نسخه پیچی هم شد که بیشتر در بیمارستان‌های دولتی بود و امسال بنا داریم این طرح ملی را در بیمارستان‌های خصوصی و مطب‌ها هم اجرا کنیم. توسعه خدمات الکترونیک سلامت یکی از اولویت‌های جدی سازمان بیمه سلامت است. رسیدگی به اسناد بیمه‌ای الکترونیکی شده در ۹۶ درصد بیمارستان‌های دولتی و در ۵۹۷ بیمارستان اجرایی شده است و چهار درصد بیمارستان‌های دولتی به علت برخی مشکلات زیرساختی هنوز به این طرح نپیوسته‌اند.

 

نظرات بینندگان