arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۵۴۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱

گلايه رانندگان از عدم دسترسي مطلوب به جايگاه‌ها و صف‌هاي طولاني

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاد دانشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي با حمايت شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت موفق به انجام پروژه «بررسي ميداني تاثير CNG در مصرف سوخت بخش حمل ونقل در شهر تهران» شدند.

زهرا كاظمي‌زاده، عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاد دانشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي و مجري پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در راستاي اجراي «طرح ملي CNG» احداث جايگاه‌هاي CNG، دو گانه‌سوز كردن وسايل نقليه از طريق كارگاه‌هاي تبديل و همچنين توليد خودروهاي دوگانه‌سوز تبديل کارخانه‌‌يي و پايه‌گازسوز به تدريج آغاز شد و نهايتاً پس از گذشت چند سال شركت بهينه‌سازي براي آگاهي از تأثيرات CNG در بخش حمل و نقل و بررسي چالش‌هاي اين حوزه و ارزيابي ميزان موفقيت اين طرح، پروژه‌اي تعريف كرده و به پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاد دانشگاهي شهيد بهشتي واگذار كرد.

عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاددانشگاهي شهيد بهشتي در ادامه با بيان اينكه در اجراي پروژه مذکور سعي شده است تا مجموعه‌اي از نتايج حاصل از يک مطالعه پيمايشي در خصوص عوامل درگير در طرح استفاده از CNG به‌عنوان سوخت جايگزين در بخش حمل و نقل در اختيار كارشناسان و مسئولان حوزه حمل و نقل و سوخت قرار داده شود، تصريح كرد بدين منظور شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شد و از دارندگان وسايل نقليه گازسوز سبک و سنگين و نيز مديران جايگاه‌هاي سوخت‌رساني، کارگاه‌هاي تبديل و تعميرگاه‌هاي مجاز از طريق تکميل پرسشنامه‌هاي ويژه هر کدام نظرسنجي به‌عمل آمد.

كاظمي‌زاده ادامه داد: عمده تمركز در پرسشنامه‌هاي ويژه رانندگان سواري‌هاي دوگانه سوز بر ميزان رضايت‌مندي آنها از اين سوخت جايگزين و مشكلاتي كه پس از تبديل خودروي خود داشته‌اند قرار داشت كه بر اساس پرسشنامه‌هاي تکميل شده بيشترين رضايت‌مندي رانندگان به هزينه سوخت CNG نسبت به بنزين مربوط مي‌شد كه با توجه به اينكه اين مطالعه ميداني قبل از حذف يارانه‌ها انجام شده و هم که اكنون قيمت هر متر مكعب CNG از 400 ريال به 3000 ريال افزايش يافته احتمال مي‌رود اين رضايت‌مندي کم شود.

وي ميزان پيمايش، شتاب خودروها در خودروهاي گازسوز، عدم امکان دسترسي مطلوب به جايگاه‌هاي CNG در سطح شهر، مدت زمان انتظار طولاني در صف جايگاه‌هاي CNG و عدم خدمات سوخت‌رساني رضايت‌بخش جايگاه‌هاي CNG را از موارد نارضايتي رانندگان وسايل نقليه گازسوز برشمرد.

كاظمي‌زاده تصريح كرد: بخش ديگري از پرسشنامه‌ها ويژه جايگاه‌داران CNG طراحي شده بود كه سوالاتي از قبيل تعداد مراجعه خودروها براي سوخت‌گيري در طول روز، تعداد روزهايي که در طول سال به دلايل مختلف از قبيل خرابي تجهيزات جايگاه يا پايين بودن فشار گاز در زمستان جايگاه CNG مورد نظر تعطيل بوده و خدمات‌رساني نداشته و تعداد پرسنل آموزش ديده جايگاه از مديران جايگاه‌هاي CNG پرسيده شد. بر اساس نتايج برآمده از اين پرسشنامه جايگاه‌هاي CNG داراي تعداد قابل توجهي روزهاي تعطيل بودند كه اين امر موجب ازدحام در ساير جايگاه‌هاي فعال بوده است.

عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم پايه كاربردي جهاددانشگاهي دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينكه استفاده از هر سوخت جايگزين چالش‌هايي را به همراه دارد و در اين طرح پژوهشي سعي در تحليل آنها از طريق مطالعات ميداني و كارشناسي بوده است، خاطرنشان كرد: پيشنهاد مي‌‌شود سياست‌گزاران حوزه انرژي کشور نتايج چنين طرح‌هاي تحليلي و پژوهشي را در تعيين سبد سوخت کشور مورد توجه قرار دهند و همچنين بهتر است در تنظيم سبد سوخت، بررسي عميق و کارشناسانه تري با همکاري سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هاي مرتبط و تأثيرگذار مانند سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع، وزارت نيرو و وزارت نفت در همه جوانب انجام شود و سپس ورود به عرصه اجرا صورت گيرد تا کاستي‌ها و چالش‌هاي به‌وجود آمده در خصوص CNG در مورد ساير سوخت‌هاي مطرح نظير سوخت‌هاي زيستي، الکتريسيته، هيبريد و ... تکرار نشود.

نظرات بینندگان