arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹

گنجینه موزه ملی در مسیر بهشت زهرا

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: خبر راه اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیر زمین یکی از صحن های مرقد امام، از آن دست خبرهای حساسیت برانگیز است، آن هم وقتی سنگ بنای آن در سکوت خبری گذاشته شده و پس از ده روز به صورت محدود رسانه ای شود. سناریویی که ده روز قبل در ارگ آزادی تهران نوشته شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: خبر راه اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیر زمین یکی از صحن های مرقد امام، از آن دست خبرهای حساسیت برانگیز است، آن هم وقتی سنگ بنای آن در سکوت خبری گذاشته شده و پس از ده روز به صورت محدود رسانه ای شود. سناریویی که ده روز قبل در ارگ آزادی تهران نوشته شد؛ به میزبانی وزیر میراث، با حضور «سید حسن خمینی» و با هدفی در لفافه…!

شعبه دو موزه ملی؛ سناریویی که نوشتند و می سازند!

ده روز گذشته، «سید حسن خمینی»، که بعد از فوت پدر، تولیت «مرکز نشر و تنظیم آثار امام خمینی» را به عهده دارد، با پیشنهادی در دست به ارگ آزادی تهران یعنی ساختمان اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفت تا با «علی‌اصغر مونسان»، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به توافقاتی برسد.

« ۲۵ هزار متر مربع از زیر زمین یکی از صحن های مرقد امام که به «شهر آفتاب» معروف است، خالی است، یکی از مکان‌هایی که می‌توان به عنوان مخزن امن در شرایط اضطراری به دلیل ساختار ساختمانی استانداردی که دارد از آن استفاده کرد؛ این پیشنهادی است که تولیت مرقد امام به وزارتخانه ارائه کرده و هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است»؛ این را «محمدرضا کارگر»، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور درباره علت حضور «سید حسن خمینی» در ساختمان وزارتخانه میراث، به خبرنگار «فراز» می گوید.
احتمال انتقال ۲ تا ۳ هزار اثر از موزه ملی به مرقد امام

به نظر می رسد، تولیت حرم امام خمینی (ره) در تلاش است تا آرامگاه بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به یک مقصد گردشگری کند و ظاهرا دیدار «سیدحسن خمینی» با وزیر میراث فرهنگی نیز با این موضوع بی ربط نیست، روندی که در صورت محقق شدن، طیف گسترده تری از اقشار را به دلیل اضافه شدن این نوع جاذبه ها متوجه مرقد خواهد کرد. مصداق بارز این امر هم، راه‌اندازی موزه شماره یک حرم امام خمینی (ره) است؛ موزه ای که سال‌ها است در دست احداث است، اما وزارت میراث‌فرهنگی تاکنون از آن سخن نگفته است. به گزارش «صدای میراث» این موزه، شامل سه طبقه و در فضایی به مساحت ۹ هزار متر مربع احداث شده است. یکی از طبقات این ساختمان سه طبقه نیز دارای کتابخانه بزرگی به وسعت ۸ هزار متر مربع است. این کتابخانه قرار است به یک میلیون جلد کتاب تجهیز شود و قرائتخانه آن گنجایش ۳۰۰ مراجعه کننده دارد.

حال وقتی صحبت از راه اندازی موزه ای تازه در مرقد امام به میان می آید، ناخداگاه ذهن مکان و آثاری را متصور می شود که بیان گر زندگی، کردار و خط فکری امام است، چراکه هر اثر در فضای خاص و متناسب با خود معنا پیدا خواهد کرد. با این حال این موزه تازه، شعبه دوم «موزه ملی ایران» است و طبق گزارش صدای میراث، «۲ تا ۳ هزار اثر در موزه شماره ۲ مرقد امام خمینی (ره) وجود خواهند داشت؛ جالب تر آن که نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی قصد دارد، تنها آن بخشی از آثار ملی موزه ایران باستان را در مقبره امام (ره) بگذارد که حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی مناطق مختلف کشور در دوران پس از انقلاب است و محدوده تاریخی «دوره پارینه سنگی تا دوره قاجار» را دربر می گیرد!

با این حال مدیر کل موزه های کشور با تاکید بر این نکته که برگزاری این موزه صرفا یک پیشنهاد است، به «فراز» می گوید که «قرار نیست مخزن موزه ملی و اشیای آن به این مکان منتقل شود».

در این میان و طبق ادعای یک منبع آگاه، پس از بازگشایی موزه شماره دو، کتابخانه میراث فرهنگی و کتب خطی و تاریخی نیز به این موزه منتقل می شوند.

مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام‌ خمینی (ره) منتقل می‌شود - کجارو

حرفی از امین اموال در میان نیست؛ امانت دار آثار در موزه ای با تاریخ گشایش در سال ۱۳۱۶ و بازگشایی ساختمان موزه باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران در ۱۳۷۵. موزه ای که حال به واسطه عدم مرمت و استانداردسازی حال ناخوشی دارد و چند سالیست که سقف آن به دلیل رطوبت در فصل‌ سرما دچار ریزش می‌شود…

با این حال آثاری که سال ها در این دو عمارت ریشه دوانده اند، طبق ادعای کارگر، اگر بنا به بازگشایی موزه بود، با رصد کامل مدیر کل «موزه ملی ایران» منتقل خواهند شد! همچنین آن گونه که صدای میراث نوشته، فقط تهیه ویترین‌های نمایش آثار موزه‌ای حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دارند و وزارت میراث فرهنگی در دوران ریاست‌ جمهوری حسن روحانی هربار بودجه‌های هنگفتی دریافت کرده تا در خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان موزه تأسیس کند که هیچ یک از آن ها تا کنون بطور کامل راه‌اندازی نشده اند!
هزینه و حامی مالی موزه

به گفته مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، برای تکمیل هر متر از فضای ۲۵ هزار متر مربعی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین یکی از صحن‌های مرقد امام (ره)، ۱۰ میلیون تومان برای هر مترمربع از بابت معماری داخلی نیاز است. به این ترتیب ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا فضای جدید مهیای احداث موزه جدید شود.

«علی‌اصغر مونسان»، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما توانسته است «محمدباقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رییس‌جمهوری را قانع کند که بودجه کلانی از دولت برای راه‌اندازی موزه شماره دو مرقد امام خمینی (ره) دریافت و آن را به وزارت میراث فرهنگی تخصیص دهد تا زیرزمین صحن امام خمینی (ره) تبدیل به شعبه دوم موزه ملی ایران شود. در این پروسه آورده تولیت مرقد امام خمینی (ره) فقط زمین است و تمامی بودجه و اعتبار و آثار و اشیای تاریخی مورد نیاز شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین صحن امام خمینی (ره) باید از سوی وزارت میراث فرهنگی تامین شود.

با این حال کارگر دریافت بودجه مقرر از دولت را تایید نمی کند و می گوید: «مخازن امنی که در این فضای ۲۵ هزار متری شهر آفتاب در نظر گرفته شده هنوز اجرایی نشده است و این اقدام مستلزم اعتبار و اقدامات حقوقی است». تمام این حث ها در حالی مطرح است که وزارت میراث فرهنگی نتوانسته حتی یک ساختمان جدید به موزه ملی ایران بیافزاید یا ساختمان‌های پیرامونی میدان مشق که در تملک دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است به موزه ملی ایران تحویل دهد. حال قرارداد تازه ، حساسیت ها را پیرامون این وزارتخانه نوظهور و وزیرش بیش از پیش خواهد کرد!
احتمالا انتشار این خبر در این برهه زمانی، برای برخی یادآور خروج نزدیک به ۶۰۰ هزار اشیای تاریخی از موزه ملی ایران در دوران مدیریت حمید بقایی بر سازمان میراث فرهنگی در دوران ریاست‌ جمهوری محمود احمدی‌نژاد است، آثاری که از آن دوران و از تاریخ، برای همیشه مفقود شدند…!

نظرات بینندگان