arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۹

فراکسیون وفاداری لبنان: جریان‌های وابسته، از انفجار بیروت سوء استفاده می‌کنند

در بیانیه‌ای که پس از نشست دوره‌ای فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به ریاست "محمد رعد" در حومه جنوبی بیروت برگراز شد، آمده است: در شرایطی که لبنان به بالاترین سطح همبستگی ملی نیاز دارد، برخی گروههای سیاسی و رسانه‌ای که اهداف آنها کاملا روشن است، کشور را به هرج و مرج امنیتی، قانون شکنی و ایجاد خلاء در مراکز دولتی هدایت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان چهارشنبه شب اعلام کرد: فرصت‌طلبی جریان‌هایی وابسته به بیگانه از دردهای مردم لبنان در پی انفجار بندر بیروت برای تحقق مقاصد سیاسی خود گواه دیگری از وابستگی آنان به نقشه کشورهای خارجی است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "العهد" لبنان، در بیانیه‌ای که پس از نشست دوره‌ای فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به ریاست "محمد رعد" در حومه جنوبی بیروت برگراز شد، آمده است: در شرایطی که لبنان به بالاترین سطح همبستگی ملی نیاز دارد، برخی گروههای سیاسی و رسانه‌ای که اهداف آنها کاملا روشن است، کشور را به هرج و مرج امنیتی، قانون شکنی و ایجاد خلاء در مراکز دولتی هدایت کردند.

این بیانیه افزود: این گروه‌ها با اقدامات خود، زخم بیروت را عمیق‌تر کردند؛ گویی حادثه‌ای که برای پایتخت رخ داد، کافی نبود و از همین رو دست به نیرنگ، گمراه سازی و تحریک کردن مردم زدند، رفتارهایی که همواره این طرف‌ها در زمان وقوع هر بحران در سطح ملی دست به آن می‌زنند و تنها حاصل آن شکست، یأس و ناامیدی وافشای نقش خرابکارانه آنهاست.

فراکسیون وفاداری به مقاومت در ادامه اعلام کرد: در شرایطی که شیوع بیماری کرونا مانع برگزاری عزاداری سید الشهدا طبق روال هر ساله شده است، اما پیروان راه حسین (ع) امسال طبق دستورالعمل‌های صادر شده از سوی طرف‌های ذیربط مراسم محرم را برگزار می‌کنند، زیرا رعایت کامل مقررات بهداشتی در مقابله با این بیماری که به شکلی خطرناک در لبنان شیوع دارد یک تکلیف دینی و ملی است.

فراکسیون وفاداری به مقاومت در این نشست به بررسی تحولات سیاسی از جمله استعفای دولت و رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید پرداخت و از نخست وزیر مستعفی و وزیران کابینه هم قدردانی کرد.

این فراکسیون بر ضرورت کشف همه ابعاد واقعیت‌های مربوط به انفجار بندر بیروت تاکید کرد و گفت: باید تحقیق ملی عادلانه و شفاف درباره این فاجعه ملی انجام شود تا عاملان آن در هر سطح سیاسی، امنیتی، قضایی و اداری، محاکمه و به اشد مجازات برسند و این فراکسیون هم از طریق قانونی پرونده مذکور را پیگیری می‌کند.

در پایان این بیانیه همچنین بر ضرورت تسریع در تشکیل دولتی توانمند، کارآمد، مسؤولیت‌پذیر و ملی در شرایط رویارویی لبنان با پیامدهای انفجار و بحران مالی و اقتصادی آن تاکید کرد.

حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان به دنبال انفجار اخیر بندر بیروت و آغاز فشارها به دولت این کشور که دیاب هدف آن را بازگشت طبقه فاسد به قدرت ارزیابی کرد، دوشنبه شب استعفای خود و دولتش را به طور رسمی اعلام کرد.

دیاب به دنبال استعفای سعد الحریری در پی اعتراض‌های پاییز سال گذشته در جایگاه نخست‌وزیری قرار گرفت.

نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ۲۹ آذر سال گذشته از سوی میشل عون به عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه معرفی شد و در اوایل بهمن ماه دولت جدید لبنان از پارلمان رای اعتماد گرفت.

به دنبال وقوع دو انفجار در بندر بیروت که عصر سه‌شنبه گذشته در انبارهای حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت، تاکنون ۱۷۱ نفر کشته، بین ۳۰ تا ۴۰ نفر مفقود و بیش از ۶ هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند. در واکنش به این انفجارها صحنه سیاسی لبنان با تغییر و تحولات گسترده‌ای مواجه شده است.

پیش از استعفای دولت دیاب برخی نمایندگان مخالف مقاومت در پارلمان لبنان و وزیران دولت دیاب از جمله منال عبدالصمد وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، دمیانوس قطار وزیر محیط زیست و توسعه اداری و ماری کلود نجم وزیر دادگستری لبنان به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کردند.

نظرات بینندگان