arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

«گاو آمریکایی» ویژگی‌های سینمای جنوب را دارد

«خسرو معصومی»، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، فیلم «گاو آمریکایی» را دارای ویژگی‌هایی از سینمای جنوب دانست و گفت: خیلی اهمیت دارد که فیلمساز به سرزمین مادری خود توجه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«خسرو معصومی»، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، فیلم «گاو آمریکایی» را دارای ویژگی‌هایی از سینمای جنوب دانست و گفت: خیلی اهمیت دارد که فیلمساز به سرزمین مادری خود توجه کند.

خسرو معصومی درباره فیلم کوتاه گاو آمریکایی به کارگردانی و نویسندگی آسمان طوسی از ۱۶ مرداد در گروه سینمایی هنر و تجربه در باکس «بازگشت کوتاه» اکران شده است، اظهار داشت: آسمان طوسی فیلمساز بسیار خوبی است و پیش از «گاو آمریکایی» فیلم دیگری در اهواز ساخته بود که بسیار آن فیلم را پسندیدم و به خود او نیز گفتم اما انتظار من از گاو آمریکایی بیشتر بود. باتوجه به اینکه این فیلم در جشنواره‌های مختلف موفقیت‌هایی را کسب کرده است، می‌توان گفت طوسی فیلم خوبی را ساخته است.

کارگردان رسم عاشق‌کشی با اشاره به حال و هوای فیلم کوتاه گاو آمریکایی و جغرافیای بومی آن درباره اهمیت سینمای جنوب کشور و توجه به آن اظهار داشت: هر کارگردانی که در جنوب کار کرده است دست روی موضوعات جالبی برای ساخت فیلمش گذاشته است؛ به عنوان مثال فیلم آن سوی آتش از کیانوش عیاری و چند کار ناصر تقوایی.

معصومی ادامه داد: فیلمسازانی که در جنوب کار کرده‌اند به ویژه آن‌هایی که اهل آن منطقه هستند در هر دوره زمانی، اکثرا فیلم‌های تاثیرگذار و شاخصی به لحاظ موضوع و فضای جنوب ساخته‌اند.

وی درباره سختی‌های ساخت فیلم در جنوب کشور گفت: این سختی‌ها بستگی دارد که فیلمساز تا چه اندازه به آن منطقه اشراف داشته باشد. اگر به مسائلی مانند ویژگی‌های بومی آن منطقه و ساکنانش اشراف داشته باشد فیلمی هم که می‌سازد، نمود آن مسائل بومی است.

نویسنده و کارگردان خرس افزود: کسی مانند آسمان طوسی که در اهواز بزرگ شده و فرزند جنوب است موضوعاتی را که در فیلم‌هایش مطرح می‌کند، خاص است و اگر فیلم خوبی هم نباشد موضوع فیلم مخاطب را به فکر فرو می‌برد.

کارگردان فیلم کار کثیف تاکید کرد: موافق این هستم که دوستانی که متعلق به اقلیم خاصی از ایران مانند مازندران، گیلان، بوشهر، اهواز و... هستند و در این مناطق فیلمسازی می‌کنند، می‌توانند به موضوعاتی که در آن منطقه وجود دارد، بپردازند زیرا موضوعات بسیار تاثیرگذاری و چشمگیری در سینما هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در این زمینه می‌توان به مستند واکس-چه ساخته کامران حیدری درباره ابراهیم منصفی شاعر، ترانه‌سرا و خنیاگر هرمزگانی، اشاره کرد. در مناطق دیگران مانند مازندران و خراسان فیلم‌های خاص و تاثیرگذاری ساخته شده‌اند که مسائل بومی خاص آن منطقه را لحاظ کرده‌اند.

این نویسنده گفت: برخی فیلمسازان با ساخت فیلم‌هایی در جنوب کشور کارهای ماندگاری را خلق کرده‌اند که ساخت آن‌ فیلم‌ها در مناطق دیگر میسر نبود. مناطق جنوب کشور از امکاناتی مانند دریا، آب و هوا و خاک خاص برخوردار هستند که افرادی که مدت طولانی در آنجا ساکن می‌شوند، وابسته می‌شوند و به سراغ خلق آثار هنری می‌روند.

معصومی خاطرنشان کرد: فیلمسازان جدید یک مقدار از منطقه بومی خود فاصله گرفته‌اند اما برخی مانند آسمان طوسی تعلق خاطری به شهری محل تولد و زندگی خود دارند و موضوعاتی را هم که معمولا انتخاب می‌کنند مانند داستان گاو آمریکایی موضوعاتی است که در آن منطقه رخ داده و برای بسیاری افراد جذاب است.

ایرنا

نظرات بینندگان