arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۶۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
دو روز پس از کودتای ۲۸ مرداد؛

۳۹ کشته و ۳۵۰ مجروح؛ آمارِ پزشکی قانونی از روز واقعه

در جریان واقعه خونین ۲۸ مرداد طبق آمار رسمیِ اداره پزشکی قانونی که در روز بعد از آن منتشر شد ۳۹ نفر کشته و در حدود ۳۵۰ نفر مجروح شدند که حالِ نزدیک به ۱۰۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شد و بقیه جراحت‌های سطحی برداشته بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: در جریان واقعه خونین ۲۸ مرداد طبق آمار رسمیِ اداره پزشکی قانونی که در روز بعد از آن منتشر شد ۳۹ نفر کشته و در حدود ۳۵۰ نفر مجروح شدند که حالِ نزدیک به ۱۰۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شد و بقیه جراحت‌های سطحی برداشته بودند. این خبر را روزنامه کیهان دو روز پس از کودتا، شنبه ۳۱ مرداد، منتشر کرد.

صبح روز شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۳۲ دکتر حکمت، رئیس اداره پزشکی قانونی به خبرنگار کیهان گفت: «دیروز نیز سه نفر از مجروحین در بیمارستان سینا درگذشتند و آقای دکتر میرحقانی اجساد آنان را معاینه کردند و اجازه دفن دادند. این سه نفر هویت‌شان معلوم نشده است. یک نفر گلوله به پیشانی‌اش اصابت کرده و مغزش را متلاشی ساخته بود، دو نفر دیگر نیز بر اثر سرنیزه که در شکم آنان فرو رفته بود جان سپردند.

اظهارات یکی از وابستگان مقتولین

به گزارش کیهان در همین روز مردی به اداره پزشکی قانونی آمده و تعریف می‌کرد که «من با برادرم میناس تلمی در چهارراه عزیزخان ایستاده بودیم که ناگهان تانکی حمله‌ور شد و ما دویدیم، وقتی در چند قدم بالاتر ایستادم که برادرم بیاید دیدم از او خبری نیست و معلوم شد که کشته شده است.»

در جست‌وجوی برادر!

مردی ۲۵ ساله نیز در همین روز یعنی شنبه ۳۱ مرداد ۳۲ به اداره پزشکی قانونی آمد و گفت: «ما ارمنی هستیم، روز چهارشنبه بعدازظهر منزل ما ختم زن‌برادرم بود و همه فامیل آن‌جا جمع بودند، در این وقت مردم دسته دسته از جلوی منزل ما واقع در چهارراه عزیزخان به طرف خیابان پهلوی [ولیعهصر کنونی]رهسپار بودند، برادرم نیز به اتفاق برادرزنش از خانه خارج شدند، ولی مادرم به آن‌ها التماس کرد که نروید ممکن است برای شما خطری پیش آید، برادرم لبخندی زد و گفت: ما که در هیچ جمعیت و فرقه‌ای نیستیم و کسی هم با ما کاری ندارد. از منزل خارج شد، ولی دیگر مراجعه نکرد. در این چند روز ما هرچه این طرف و آن طرف می‌دویم اثری از او به دست نیامده. تا این‌که به اداره پزشکی قانونی مراجعه شد و معلوم گردید با همان مشخصات عصر روز چهارشنبه [۲۸ مرداد ۱۳۳۲] بر اثر اصابت گلوله توپ به پیشانی‌اش نصف صورت خود را از دست داده و کشته شده است.»

پس از استحضار از مرگ سرکیس مقتول، ارمنی مزبور مدتی گریه کرد و بعد گفت: «وی در اداره مستشاری وزارت دفاع ملی سرمکانیسین بود و دارای زن و ۲ فرزند می‌باشد» و از دکتر تقاضا داشت که جسد مقتول را از گورستان مسگرآباد به گورستان ارامنه منتق نمایند.

آقای دکتر حکمت رئنیس پزشکی قانونی اظهار داشت: «از کلیه جنازه‌ها و مقتولین عکس‌برداری شده و مشخصات آنان نیز صورت‌برداری شده است ممکن است تا فردا گزارش جامعی تهیه و تقدیم مقامات صلاحیت‌دار شود.» (کیهان، شنبه ۳۱ مرداد ۳۲)

نظرات بینندگان