arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

نخست وزیر ژاپن ترامپ را در جریان استعفایش گذاشت

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن که روز جمعه به دلیل بیماری استعفا کرد امروز دوشنبه در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا وی را در جریان استعفایش قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: در این تماس تلفنی که حدود ۳۰ دقیقه طول کشید آبه و ترامپ همچنین در مورد اتباع ژاپنی ربوده شده توسط کره شمالی، بیماری همه گیر ویروس کرونا و برنامه های ژاپن برای تجدید استراتژی دفاع موشکی خود صحبت کردند.

آبه همچنین در این تماس تلفنی از ترامپ به دلیل آنچه وی کمک به تقویت روابط توکیو و واشنگتن خواند تشکر و اظهار امیدواری کرد دو کشور همچنان «قوی ترین رابطه» را حفظ کنند.

تماس نخست وزیر ژاپن با ترامپ نخستین تماس وی با یک رهبر خارجی بعد از اعلام استعفا در روز جمعه است همچنین انتظار می رود آبه امروز تماس مشابهی را با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برقرار کند.

ترامپ پس از این تماس تلفنی در توئیتی نوشت: آبه یک «مرد خاص» است که بزودی به عنوان بزرگترین نخست وزیر تاریخ ژاپن شناخته خواهد شد، روابط او با ایالات متحده بهترین رابطه در طول تاریخ بوده است.

قرار است آبه تا زمانی که جانشین انتخاب شود در سمت خود باقی بماند نمایندگان مجلس گفتند که حزب حاکم لیبرال دموکرات، به رهبری آبه، در نظر دارد انتخابات تعین جانشین را در ۲۴ شهریور برگزار کند.

«آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در حالی که می توانست یک سال دیگر در این سمت بماند روز جمعه رسما در یک کنفرانس خبری اعلام کرد بخاطر رسیدگی به وضعیت سلامتی خود از این سمت کناره گیری خواهد کرد.

نخست وزیر آبه شینزو از نوجوانی به یک بیماری مزمن به نام کولیت زخمی مبتلا بوده است کسانی که دچار این بیماری می شوند، به خاطر التهاب دیواره روده بزرگ، از درد بدن شدید و اسهال مستمر رنج می برند.

آبه نخست در سال ۲۰۰۶ در سن ۵۲ سالگی، جوانترین نخست وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی شد او حدود یک سال پس از آن به خاطر رنج بردن از مشکلات شدید بیماری از سمت خود کناره گیری کرد.

او در دسامبر۲۰۱۲ میلادی بار دیگر نخست وزیر شد و دومین کابینه خود را تشکیل داد به ظاهر وضعیت سلامتی او به خاطر داروهای تازه ای که التهاب را کاهش می داد، پایدار شده بود دوره نخست وزیری او به ۷ سال و ۸ ماه رسید.

اما منابع آگاه می گویند هنگامی که آبه در ماه خرداد برای معاینه پزشکی رفت، نشانه های غیرعادی در بدن او دیده شد به گفته آنها آزمایش هایی که در بیمارستان دانشگاه کیئو در ۲۷ مرداد از او گرفته شد نشان می داد که شرایطش بدتر شده است.

به گفته این منابع، آزمایشی که یک هفته پس از آن انجام شد نشان داد که داروها موثر بوده و شرایطش بهتر شده است اما پزشکان گفتند که آبه باید برای یک سال آینده از دارو استفاده کند.

آبه باور داشت که هرگز نباید بگذارد شرایط جسمی او بر قضاوت سیاسی اش تاثیر بگذارد و تصمیم گرفت که باقی ماندن در سمت نخست وزیری برایش دشوار است.

نظرات بینندگان