arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها در گفت و گو با «انتخاب»:

پیشنهاد داده ایم که شورای نگهبان برنامه و مشاوران پیشنهادی کاندیدا‌های ریاست جمهوری را بررسی کند / این پروسه زمان بر نخواهد بود / شرطی برای مشاوران پیشنهادی نامزد‌ها تعیین نکردیم / انتخابات ۱۴۰۰ الکترونیکی نخواهد بود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، گفت: ما در انتخابات 1400 نمی‌توانیم به صورت سراسری انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، مگر در برخی شعبات محدود، مانند گذشته این کار را انجام بدهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، گفت: ما در انتخابات 1400 نمی‌توانیم به صورت سراسری انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، مگر در برخی شعبات محدود، مانند گذشته این کار را انجام بدهیم.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس طی گفت‌وگویی با «انتخاب» درباره پیشنهاد کارگروه برای تسهیل مشارکت مردم در انتخابات و رای‌گیری، گفت: هنوز بحث ما به رای‌دهندگان نرسیده است. ما فعلا در کارگروه درباره نامزدهای انتخاباتی بحث کردیم. این مساله احتمالا در جلسات آینده بحث خواهد شد.

آصفری در پاسخ به این پرسش که آقای ابوترابی پیشتر از پایان بررسی طرح‌های اصلاحی قوانین انتخاباتی خبر داده بود، گفت: هنوز بحث‌ها در کارگروه ادامه دارد.

این نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که مهمترین مشکلات در بحث شمارش و نحوه رای‌گیری در انتخابات چیست، تصریح کرد: مشکل ما در شمارش آرا بیشتر مربوط به انتخابات مجلس و شوراها می‌شود. خوشبختانه چنین مشکلی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. البته باید این مسائل در کارگروه مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخابات 1400 به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، تاکید کرد: ما در ادوار گذشته هم در برخی شعبات انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کردیم ولی اینکه بخواهیم این فرآیند را در تمام شعبات اجرایی کنیم، ممکن نیست. چراکه پهنای باند ما قادر به پوشش تمام شعبات در سراسر کشور نیست. بنابراین ما در انتخابات 1400 نمی‌توانیم به صورت سراسری انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم، مگر در برخی شعبات محدود، مانند گذشته این کار را انجام بدهیم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهادات برگزاری آزمون و مصاحبه تخصصی و ارائه برنامه و معرفی مشاوران می‌تواند به ارتقای کیفیت انتخابات و مشارکت حداکثری مردم کمک کند، گفت: این پیشنهادات به کیفیت رای‌گیری و انتخاب‌کنندگان کمک می‌کند. چراکه بعضا ما شاهد بودیم که نامزدهایی انتخاب می‌شوند که عملا برنامه و یا کارنامه موفقی ندارند.

وی افزود: نامزدهای انتخاباتی باید برنامه مشخص و کارنامه موفقی داشته باشند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم که برنامه و مشاوران پیشنهادی ایشان بررسی شود.

این نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین پیشنهاداتی باعث زمان‌بر شدن مرحله بررسی شورای نگهبان نخواهد شد، گفت: وقتی برنامه‌ها شفاف باشد و نامزدهای انتخاباتی مشاوران صاحب‌نام و کارنامه‌دار را معرفی کنند، طبعا زمانی گرفته نخواهد شد.

آصفری در پاسخ به این پرسش که گفته شده مشاوران پیشنهادی نامزدها باید حداقل سابقه 4 ساله همتراز با وزارت‌خانه داشته باشند، تصریح کرد: ما چنین شروطی را قید نکردیم. افراد فقط باید شناخته شده باشند که طبعا چنین افرادی نیاز به بررسی خاصی ندارند. این افراد باید یا مسئولیت‌ها دولتی داشته باشند و یا در هیات‌های علمی مشغول باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسات کارگروه، با نمایندگان شورای نگهبان مشورت داشتید، گفت: بله ما در این جلسات بعضا با اعضا و نمایندگان شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس نشست داشتیم تا برخی مشکلات را در این طرح‌ها نداشته باشیم.

نظرات بینندگان