arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹

دفترچه انتخاب رشته 99 – نکاتی که هر داوطلب کنکوری باید بداند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دفترچه انتخاب رشته 99 – نکاتی که هر داوطلب کنکوری باید بداند!

در بسیاری از جلسات مشاوره انتخاب رشته، داوطلبان و خانواده ها سوالاتی می پرسند و با وجود اینکه پاسخ سوال آن ها در دفترچه انتخاب رشته وجود دارد می گویند از هر مشاوری این سوال را پرسیده ایم جواب کاملی دریافت نکرده ایم! به همین دلیل به کمک مشاوران با تجربه یکبار برای همیشه این متن را آماده کرده ایم که به پاسخ هر سوالی در مورد دفترچه داشتید برسید. برای دانلود دفترچه انتخاب رشته گروه های مختلف و نکات ریز تر می توانید به لینک آبی شده مراجعه کنید. توضیحات ارائه شده در ادامه برای همه گروه های تجربی، انسانی، ریاضی، زبان و هنر مشترک است. دفترچه انتخاب رشته 99 تجربی، انسانی، ریاضی (همه گروه های آزمایشی) را 99 می توانید در لینک آبی شده مشاهده کنید. به محض انتشار دفترچه جدید توسط سازمان سنجش، دفترچه های موجود در لینک بالا هم به روز رسانی خواهد شد.

دفترچه انتخاب رشته نظام قدیم و نظام جدید!

با اینکه هم سوالات نظام قدیم و نظام جدید هم نظام آموزشی آن ها متفاوت بوده اما دفترچه انتخاب رشته ای که سازمان سنجش منتشر می کند برای هر دو نظام یکسان است. با این که به ظاهر ساده است اما سوال خیلی از داوطلبان است!

دفترچه انتخاب رشته‌ و تاثیر معدل

با توجه متن دفترچه انتخاب رشته 99، میزان تاثیر معدل با توجه به سال اخذ دیپلم شما به سه دسته زیر تقسیم می شود.

دسته اول: اگر دیپلم خود را در سال 98 به بعد گرفته باشید و امتحانات شما به صورت نهایی سراسری برگزار شده باشد مشمول اعمال سوابق تحصیلی به میزان 30 درصد خواهید شد. این تاثیر به شکل مثبت اعمال خواهد شد یعنی اگر با اعمال معدل رتبه شما بدتر شود کل نمره و تراز شما بر اساس آزمون محاسبه می شود.

دسته دوم : اگر دیپلم خود را در از سال 84 به بعد گرفته باشید و در نظام تحصیلی ترمی واحدی تحصیل کرده باشید در صورتی که یک یا چند امتحان شما به صورت کشوری و نهایی برگزار شده باشد؛ معدل در نمره کل شما حداکثر 25 درصد تاثیر مثبت خواهد داشت.

دسته سوم: داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی که مدرک خود را از سال 91-90به بعد دریافت کرده اند علاوه بر 25 درصدی که در بالا اشاره شد، سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی آن ها هم پنج درصد تاثیر مثبت خواهد داشت.

انصراف از دانشگاه و شرکت دوباره در کنکور!

هر سال بنا به دلایل مختلف، داوطلبان انتخاب رشته می کنند که فقط قبول بشوند و با قصد و نیت قبلی مجدد برای کنکور سال عد آماده می شوند یا ممکن است بعد از ورود به دانشگاه متوجه شوند به رشته یا دانشگاه محل تحصیل علاقه ای ندارند و قصد شرکت مجدد در آزمون را دارند و از سوالات متداول این است که آیا می توانیم دوباره در کنکور شرکت کنیم یا نه؟!

پاسخ این سوال با توجه به دفترچه انتخاب رشته به این شکل است که اگر در دوره روزانه پذیرفته شده باشید و قصد شرکت مجدد در کنکور دارید باید تا اسفند ماه سال قبل از کنکور، انصراف از تحصیل قطعی خود را ثبت کرده باشد برای مثال برای شرکت در کنکور 99 باید حتما تا اسفند سال 98 انصراف می دادید تا مجاز به شرکت در آزمون می شدید. اما در هر دوره ای به غیر از دوره روزانه شرایط متفاوت است. در این حالت کافی است بعد از پذیرفته شدن در کد رشته جدید از ادامه تحصیل در محل قبولی قبلی خود انصراف دهید.

سهمیه مناطق در دفترچه انتخاب رشته

یکی از چالش برانگیز ترین قسمت های دفترچه انتخاب رشته، بحث سهمیه ها و به خصوص سهمیه مناطق است. داوطلبان با توجه به تغییرات در محل زندگی و شرایط مختلف همیشه سوالاتی در مورد سهمیه منطقه ای خود دارند که این نکته هم در دفترچه انتخاب رشته 99 توضیح داده شده است.

برای داوطلبان نظام جدید : بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

برای داوطلبان نظام ترمی واحدی و سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.
در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشــد، سهمیه داوطلب بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه تر (حتی یکسال از سه سال) تعیین می شود.

دقیقا مهم ترین نکته در همین خط آخر توضیح داده شده است که بیشتر سوالات داوطلبان در این مورد است. این نکته می گوید حتی اگر یک سال هم در منطقه بالاتر درس خوانده باشید سهمیه شما بر اساس همان منطقه خواهد بود!

سهمیه ایثارگران در دفترچه انتخاب رشته

مطابق با دفترچه انتخاب رشته سهمیه ایثارگران به دوشکل زیر در کنکور سراسری اعمال می شود.

سهمیه 25 درصد ايثارگران شامل: همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان (با جانبازي 25 درصد به بالا)، همسر و فرزندان آنان مي باشد. 25 درصد از ظرفيت هر رشته محل، مربوط به اين سهميه است.

سهمیه 5 درصد ايثارگران شامل: جانبازان (با جانبازي كمتر از 25 درصد)، همسران و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان (با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه) مي باشد

در این مرحله از انتخاب رشته احتمالا با سهمیه خود آشنا هستید اما نکته مهم این است که برای احراز قبولی خود باید شرط زیر را در نظر بگیرید.

ايثارگران براي قبولي در هر رشــته محل، بايد حداقل 70 درصد نمره گزينش آزاد در آن رشته محل را كسب كنند.
سهمیه رزمندگان شامل رزمندگان (با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه) مي باشد. حد نصاب نمره براي اين داوطلبان 75 درصد نمره گزينش آزاد در رشته محل مورد نظر مي باشد.

سهمیه خانواده شهدا شامل: پدر، مادر، خواهر و برادر شهيد مي باشد.

توضیحات دفترچه انتخاب رشته در مورد گزینش بومی

هر رشــته محل (يك رشــته در يك دانشــگاه)، ظرفيتي دارد كه ميان سهميه هاي مختلف تقسيم مي شود. در گزينش بومي، بخشي از ظرفيت هر رشته محل مخصوص داوطلبان بومي است.

بنابراين احتمال قبولي داوطلبان بومي در دانشگاه هاي استان بومى يا نزديك به آن بيشتر از ديگران است.
براي استفاده از مزاياي گزينش بومي، لازم است اين موارد را بشناسيد منطقه بومي(استان، ناحيه و قطب)
بومى بخش يا شهر در رشته محل هايى كه پذيرش بومى شهرى يا بخش دارند.

رشته هاي بومي واقع در منطقه خود

رشته هاي پر طرفدار(در اين رشته ها مزاياى بومى گزينى كمتر است).

دفترچه انتخاب رشته 99 – نکاتی که هر داوطلب کنکوری باید بداند!

رشــته هاي موجود در دانشگاه ها به دو دسته كلي كشــوري و بومي تقسيم مي شوند كه روش نحوه تقسيم رشته ها (كشوري و بومي) تقسيم ظرفيت آنها در بين سهميه ها، مختلف است.

رشــته هاي كشوري: رشته هايي هســتند كه در كل كشور، فقط در بعضي از دانشگاه ها وجود دارند. مانند رشته هاي بيوتكنولوژي يا باستانشناسي.

رشته هاي بومي: به جز رشته هاي كشوري، رشته هاي تحصيلي دوره هاى روزانه بر اساس ميزان پراكندگي آنها در سطح كشور، به سه نوع رشته هاي استاني، ناحيه اي و قطبي تقسيم مي شوند.

رشته هاي استاني: رشته هايي است كه در بيشتر استان هاي كشور داير است. مانند كارداني حسابداري دوره هاي روزانه

رشــته هاي ناحيه اي: رشته هايي اســت كه در بيشتر استان ها داير نيســت ، ولي در چند استان كنار هم كه يك ناحيه را تشكيل مي دهند وجود دارند مانند رشته هاى معمارى، پزشكى و حقوق دوره روزانه
رشته هاي قطبي: رشته هايي است كه در بيشتر ناحيه ها داير نيست ولي در چند ناحيه كنار هم كه يك قطب را تشكيل مي دهند وجود دارند مانند رشته هاى مهندسى صنايع، فيزيوتراپى و تاريخ دوره روزانه.

دفترچه انتخاب رشته 99 – نکاتی که هر داوطلب کنکوری باید بداند!

تعيين استان بومي داوطلب
ملاك تعيين استان بومي سه سال آخر تحصيلات دبيرستان يا هنرستان است. در صورتي كه سه سال آخر تحصيلات فرد در يك استان نباشديا در خارج از كشور باشد، استان محل تولد، استان بومي او خواهد بود. در صورتي كه محل تولد و سه سال آخر تحصيلات در خارج از كشور باشد، استان بومي فرد تهران خواهد بود.
در آزمون امســال در بعضى رشــته محل ها مانند بعضى رشــته محل هاى پزشــكى يا دانشگاه فرهنگيان پذيرش به صورت بومى شهر يا بخش انجام مى شود.
بومي شهر: داوطلبى بومى يك شهر محسوب مى شود كه از چهار شهر- محل تولد و سه سال آخر تحصيل دوره متوسطه- حداقل دو محل آن همان شهر مورد نظر باشد
بومى بخش : داوطلبى بومى يك بخش محسوب مى شود كه از چهار بخش- محل تولد و سه سال آخر تحصيل دوره متوسطه- حداقل دو محل آن همان بخش مورد نظر باشد.

نحوه تقسیم ظرفیت بین سهمیه با توجه به دفترچه انتخاب رشته

بعد از خان اول یعنی آشنایی بانوع سهمیه و بوم و قطب، نکته مهم تر و خان بعدی آشنایی با نحوه تقسیم ظرفیت بین رشته های بومی است.

ظرفیت ها بعد از کم شدن 25 درصد و 5 درصد مربوط به سهمیه ایثارگران به حالت زیر اختصاص می یابد.

در رشته محل هایی که گزینش بومی (قطبی، ناحیه ای و استانی) دارند، 80 درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و 20 درصد باقی مانده به داوطلبان آزاد تعلق می گیرد.

در رشته محل های پرمتقاضی هر گروه آزمایشی، 60 درصد ظرفیت به داوطلبان بومی و 40 درصد به داوطلبان آزاد تعلق می گیرد. در جدول زیر که سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته منتشر کرده است.

دفترچه انتخاب رشته 99 – نکاتی که هر داوطلب کنکوری باید بداند!

درصورت خالی ماندن سهمیه مربوط به 25 درصد ایثارگران، ابتدا این ظرفیت به داوطلبان دارای سهمیه 5 درصد تعلق می گیرد و در مرحله بعدی در صورت خالی ماندن به داوطلبان آزاد تعلق می گیرد.

به دفترچه انتخاب رشته دقت کنید!

در آخر باز هم تاکید می کنیم که پیش از انجام انتخاب رشته، حتما به جزئیات دفترچه انتخاب رشته 99 دقت کنید. البته در نرم افزار انتخاب رشته هوشمند 3گام تمامی نکاتی که در دفترچه آمده است از جمله نوع گزینش بومی، تاثیر سهمیه ها، انتخاب دانشگاه های خاص و ... پوشش داده می شود. و شما با مراجعه به این نرم افزار انتخاب رشته همه ی اطلاعات مورد نیاز را به صورت یکجا خواهید داشت و می توانید انتخاب رشته بهتری انجام دهید.

 

نظرات بینندگان