arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۰۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۱

آقاي رئيس جمهور! 10 دقيقه وقت داريد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خراسان نوشت: اگر شنيده هايي که تا اين لحظه(ساعت 13 ديروز) درباره سفر رئيس جمهور به خراسان رضوي مطرح مي شود واقعيت داشته باشد، از امروز شاهد حضور دکتر احمدي نژاد در استان خواهيم بود. در اين ميان انتظار است که مديران ارشد کشور علاوه بر افتتاح طرح هاي مختلف که بي شک هرکدامشان سهم به سزايي در توسعه استان دارند به مهم ترين مشکلات و چالش هايي که مردم با آن دست و پنجه نرم مي کنند نيز توجه کنند. همچنين انتظار از استاندار خراسان رضوي به عنوان نماينده عالي دولت و عالي ترين مقام اجرايي استان نيز اين است که مهم ترين نياز و مشکلات خراسان رضوي را در کارگروه ها و جلساتي که با حضور رئيس جمهور يا معاونان وي برگزار مي شود مطرح کند.در اين ميان شايد بتوان موضوعات زير را به عنوان بخشي از مهم ترين مطالبه شهروندان مشهدي در حوزه مسائل اجتماعي، از رئيس جمهور و هيئت همراه مطرح کرد. مواردي که ذکر مي شود هرکدام گزارشي مجزا طلب مي کند اما در اين مقال تنها به ذکر موضوع مي پردازيم.

1- واقعيت اين است که مشهد خواسته يا ناخواسته يکي از مهم ترين قطب هاي درماني کشور محسوب مي شود. با وجود اين اگر وزير بهداشت يا معاونان وي مانند خبرنگاران خراسان که هر از گاهي به صورت سرزده به بيمارستان هاي شهر مراجعه مي کنند، سري به اين مراکز درماني بزنند حتما تاييد خواهند کرد که با وجود همه تلاش هايي که در اين حوزه انجام شده است، بيمارستان ها و مراکز درماني مشهد توان پاسخ گويي به بيماران مراجعه کننده را ندارد. ساختمان هاي نيمه تمام اورژانس بيمارستان هاي امام رضا(ع) وقائم (عج) مشهد نمونه اي از طرح هايي است که بايد با همت مضاعف دولت بودجه هاي آن افزايش يابد.مجموعه وزارت بهداشت به طور قطع از ظرفيت هاي مشهد براي تبديل شدن براي قطب گردشگري سلامت به خوبي اطلاع دارد و حال سئوال اين جاست که آيا خودشان از عملکردي که در اين باره داشته اند راضي اند؟!

2- حمل و نقل عمومي مشهد از ديگر مهم ترين موضوعاتي است که نيازمند توجه ويژه دولت است. بد نيست آقاي وزير کشور اطلاع داشته باشد که در حال حاضر هزينه بليت اتوبوس هاي مشهد در ۲ بخش خصوصي و دولتي با افزايش 100 درصدي که سال گذشته رخ داد، به ترتيب 200 و 100 تومان است و مردم براي استفاده از قطارشهري هم بايد 300 تومان پرداخت کنند. حال سئوال اين جاست که آيا در چنين شرايطي مي توان انتظار داشت که شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومي آن طور که بايد و شايد روي خوش نشان دهند؟قطار شهري مشهد نيز که با تاخير چند ساله پس از ۲ بار افتتاح در حال خدمات رساني به شهروندان است هنوز نياز به کمک هاي دولت دارد. به ويژه اين که به گفته مسئولان شهري اگر بودجه هاي احداث خطوط 2 قطارشهري مشهد با روال فعلي تامين شود، بازهم حداقل با تاخيري يک تا يک و نيم ساله به بهره برداري خواهد رسيد هرچند درباره ميزان اين تاخير از 10 سال هم نام برده شده است. بدون شک نگاه به حمل و نقل عمومي مشهد از شعار و وعده هاي رنگين بايد عبور کند و شکل عملياتي به خود بگيرد. ديگر زمان اعلام وعده هاي آن چناني درباره اين موضوعات گذشته است و مردم از برخي وعده ها که يا دير به سرانجام مي رسد و يا هرگز به نتيجه نمي رسد، دلزده شده اند. همه ما مي دانيم که "مشهد پايتخت معنوي است و نياز به توجه دارد" بنابراين بهتر است مديران ارشد کشور از اين جمله فاکتور بگيرند و وعده هاي عملياتي مطرح کنند.

3- آقاي رئيس جمهور حتما حضور سرزده خود در منطقه يکي از مناطق محروم مشهد را به خوبي به خاطر دارد. اين اقدام آن قدر براي مردم اين محله و ساير مناطق محروم و حاشيه مشهد اهميت داشت که تا مدت ها اتفاقات آن روز را براي هم تعريف مي کردند. با اين حال گذشت سال هاي متمادي از اين حضور، نتيجه عملي آن چناني براي مردم آن دربرنداشت و اگر رئيس جمهور يک بار ديگر در همان منطقه حضور پيدا کند حتما خواهد ديد که مردم بازهم همان خواسته هاي آن روز را مطرح خواهند کرد. مردم حاشيه مشهد که به تنهايي جمعيتي بيشتر از جمعيت برخي استان هاي کشور دارد همچنان چشم انتظار رفع مشکلات خود هستند.

4- بافت فرسوده مشهد نيز از ديگر موضوعات مهم شهر مشهد است که نياز به توجه ويژه دولت دارد. اگر رئيس جمهور يا ساير وزيران ساعتي از وقت خود را به بازديد از بافت هاي فرسوده مشهد به ويژه اطراف حرم مطهر اختصاص دهند، حتما تاييد خواهند کرد که شرايطي که در اين مناطق شاهد هستيم به هيچ وجه نه در شان مجاوران مشهدي است و نه در شان زائران امام رضا(ع). انتظار مشهدي ها و زائران شهر از دولت اين است که براي چنين معضل بغرنجي، يک بار براي هميشه تصميم جهادي بگيرد. فراموش نکنيم که مشهد تنها ميزبان يک امام معصوم در کشور ايران است و اين انتظار که بايد اطراف حرم رضوي از اين نازيبايي شهري رهايي يابد، چندان هم انتظار نا به جايي نيست.

5- نبود مراکز اقامتي ارزان قيمت متناسب با شان زائران امام رضا (ع) نيز از ديگر معضلاتي است که در شهر مشهد به خوبي به چشم مي آيد. اقامت زائران در کمپ هاي مشهد اگرچه يکي از راه هاي رفع اين معضل است اما همان طور که مقامات امنيتي و انتظامي شهر مي دانند اين کمپ ها چنان که بايد و شايد امنيت و حتي ايمني ندارد و اتفاقاتي هم که در اين کمپ ها رخ داده شاهدي بر اين موضوع است. ايجاد سامانه اي منظم براي اسکان زائران در شهري مانند مشهد که همگان درباره آن به خوبي سخنراني مي کنند بدون شک از اولين انتظارات زائران است.

6- امنيت شهر مشهد نيز از ديگر موضوعاتي است که بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار گيرد. اين روزها اگرچه مسئولان آمارهايي از کاهش جرايم در مشهد ارائه مي کنند اما درکنار اين آمارها بايد به اين مهم توجه کرد که احساس امنيت در شهري مانند مشهد ديگر به اندازه سال هاي گذشته نيست. زورگيري هايي که در برخي کوچه و خيابان ها رخ مي دهد گاهي در جرايد و رسانه ها مطرح نمي شود اما اين به معني نبود آن نيست. قصد نداريم زحمات نيروي هاي انتظامي را ناديده بگيريم اما نکته اصلي اين جاست که شهري مانند مشهد که براساس آمار هر 3 تا 4 سال يک بار پذيراي جمعيتي به اندازه کل کشوراست، نيازمند توجه ويژه در حوزه تامين امنيت است. مشهد با ظرفيت هاي شهري خود نمي تواند پاسخ گوي خيل عظيم زائران مشتاق رضوي باشد و بدون شک بايد طرحي دايمي براي کمک به مشهد در اين حوزه در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان