arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۷۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹

تماس تلفنی «پومپئو» با وزیر خارجه عراق درخصوص بستن سفارت آمریکا در بغداد

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای عراقی‌اش درباره تصمیم اولیه بستن سفارت واشنگتن در بغداد گفت‌وگو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا طی تماسی تلفنی با « فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق درباره موضوع سفارت آمریکا در بغداد گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی عراق (واع)، امروز (شنبه - ۳ اکتبر)، با انتشار بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق نوشت: گفت‌وگوی تلفنی دو طرف بر تصمیم اولیه دولت آمریکا مبنی بر بستن سفارت آن در بغداد متمرکز بود و وزیر خارجه عراق اعلام کرد که دولت عراق تدابیر امنیتی، سازمان‌دهی شده، سیاسی و دیپلماتیکی برای توقف حملات علیه منطقه سبز و فرودگاه بغداد اتخاذ کرد.

بر اساس این گزارش وزیر خارجه عراق به همتای آمریکایی خود اطمینان داد که به زودی شاهد نتایج مثبت و ملموسی در این زمینه خواهد بود.

فؤاد حسین در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه بستن سفارت آمریکا در بغداد یک تصمیم حاکمیتی مربوط به طرف آمریکایی است، اما بغداد نگران این امر است زیرا احتمال دارد به نتایجی منجر شود که به نفع ملت عراق نباشد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو طرف درباره احتمالات مختلف آینده درباره وضعیت هیأت‌های دیپلماتیک در بغداد رایزنی کردند و وزیر خارجه آمریکا نیز با اشاره به اینکه روابط آمریکا و عراق برای هر دو طرف مهم است، وعده داد که آنچه که در این گفت‌وگو بررسی شد را مدنظر قرار دهد. دو طرف همچنین بر اهمیت تداوم تبادل نظر و ارتباط برای دستیابی به راهکارهایی برای این بحران تاکید کردند.

رئیس دستگاه دی‍پلماسی عراق در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود از واشنگتن خواسته بود درباره تصمیم بستن سفارتش در بغداد تجدید نظر کند.

هفته پیش منابع رسانه‌ای از احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر دادند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر د ادند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

پس از انتشار این اخبار و موضع‌گیری‌های متعدد از سوی شخصیت‌های سیاسی عراق، نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق این خبر را تایید کردند و درباره بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد و انتقال آن به اربیل ابراز نگرانی کردند.

«ملا طلال»، سخنگوی نخست‌وزیر عراق نیز دو روز پیش مدعی شد که حضور نیروهای آمریکایی در این کشور اشغالگری نیست و سفارت آمریکا در بغداد فعلاً تعطیل نخواهد شد. هرچند که خبری رسمی مبنی بر بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد وجود ندارد، ولی دولت عراق به واشنگتن خبر داده که تمایل دارد سفارت باز بماند.

«عقیل الردینی» نماینده عراقی و از رهبران ائتلاف پارلمانی «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشن عراق مانند بسیاری دیگر از نمایندگان عراقی، موضوع بسته شدن سفارت آمریکا در بغداد را نوعی فشار بر دولت کنونی عراق توصیف کرد و گفت: بستن سفارت آمریکا در بغداد، موضوعی است که در آن اغراق شده و به نوعی، فشار آمریکا به دولت عراق و رئیس آن مصطفی الکاظمی است.

نظرات بینندگان