arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹
گزارش «انتخاب» از اوج گیری کمبود انسولین در کشور؛

شرکت نوو دیسک: انسولین قلمی از دانمارک وارد می‌کنیم، توزیع آن با ما نیست / عضو کمیسیون بهداشت: اولین محموله انسولین به تازگی وارد کشور شد / برخی به دلیل ارزان‌تر بودن دارو در ایران، به خاطر جیب شان اینها را قاچاق می کنند

کمبود داروی انسولین طی چند هفته اخیر بیماران دیابتی را با مشکلاتی مواجه کرده است. بسیاری از بیماران طی این مدت نتوانسته‌اند داروی مورد نیاز خودشان را به راحتی تامین کنند. یکی از اپراتورهای شرکت «نوو نوردیسک» در پاسخ به این پرسش که ضرورت ارائه کارت ملی در زمان تحویل داروهای دیابتی با تشخیص کدام ارگان صورت گرفته، تاکید کرد: این تصمیم با شرکت ما نبوده و ما هیچ مسئولیتی در نحوه توزیع و فروش این داروها نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمبود داروی انسولین طی چند هفته اخیر بیماران دیابتی را با مشکلاتی مواجه کرده است. بسیاری از بیماران طی این مدت نتوانسته‌اند داروی مورد نیاز خودشان را به راحتی تامین کنند. این در حالی است که سازمان غذا و دارو اخیرا اعلام کرده است که کمبود داروی انسولین در سطح کشور برطرف شده است.

به گزارش انتخاب، همزمان با این موضوع نیز اعلام شد که سازمان غذا و دارو در دیدار اخیر با اعضای کمیسیون بهداشت اعلام کرده که «کمبودی در دارو وجود ندارد و خوشبختانه امروز قریب به 97 درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود». یکی از محورهای این جلسه مبنی بر این موضوع بود که «امروز تولیدات داخلی دارو هم در حجم و هم در قیمت خوبی عرضه می‌شود و بیماران دسترسی خوب و راحتی به داروها دارند و بحث کمبود به داروهای انسولین مربوط به انسولین نوع قلمی می‌شود که به دلیل تقاضای روز افزون بیماران دیابتی به این نوع دارو، مشکلاتی را به همراه داشته است».

انسولین قلمی را از دانمارک وارد می‌کنیم

انتقادها از نحوه ی مدیریت تولید و توزیع انسولین درحالی است که اخیرا اعلام شد که یک شرکت دانمارکی به نام «نوو نوردیسک novo nordisk» برای تولید انسولین در ایران، آغاز به کار کرده است.

پیگیری‌های خبرنگار «انتخاب» در گفت‌وگو با شرکت «نوو نوردیسک novo nordisk» اما مشخص کرد که داروهای دیابتی این شرکت تولیدی نبوده و صرفا وارداتی بوده و این شرکت فقط محصولات را بسته بندی می‌کند.

یکی از اپراتورهای این شرکت در توضیح بیشتر نسبت به نحوه توزیع داروهای انسولین در داخل کشور به «انتخاب» توضیح داد که « ما صرفا داروهای وارداتی انسولین از کشور دانمارک را در داخل پک‌های جدید بسته بندی کرده و به سازمان غذا و دارو تحویل می‌دهیم و این سازمان مسئولیت توزیع و پخش داروهای انسولین و مشخصا نوع قلمی انسولین در تهران و سایر شهرهای کشور را برعهده دارد».

این مسئول ادامه داد: سازمان غذا و دارو هرهفته یک لیستی را به شرکت ما ارائه می‌دهد که طبق آن لیست ما به مشتریان می‌توانیم بگوییم که الان در کدام شهر یا مناطق یا داروخانه‌ها می‌توانند داروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

به گفته وی، نوع قلمی انسولین وارداتی توسط این شرکت در تهران وجود دارد و بیماران دیابتی از برخی داروخانه‌ها مانند داروخانه 13 آبان می‌توانند این دارو را تهیه کنند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که ضرورت ارائه کارت ملی در زمان تحویل داروهای دیابتی با تشخیص کدام ارگان صورت گرفته، تاکید کرد: این تصمیم با شرکت ما نبوده و ما هیچ مسئولیتی در نحوه توزیع و فروش این داروها نداریم.

اولین محموله انسولین قلمی وارد ایران شد

سیدجلیل میرمحمدی میبدی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با «انتخاب» و پاسخ به چرایی کمبود انسولین نوع قلمی در کشور، تصریح کرد: پزشکان ایرانی تا حدود 10 سال پیش نیز برای دیابت نوع 1 و نوع 2 معمولا داروهایی را تجویز می‌کردند که اتفاقا تولید داخلی بود و ما چه از نظر تعداد و چه از نظر قیمت مشکلی نداشته و بیماران دسترسی راحتی به این داروها داشتند.

این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما از حدود تقریبا 10 سال پیش کشورهای پیشرو در بحث تولید دارو، انسولین را داخل یک محفظه قلمی شکل قرار دادند که عملا استفاده از انسولین را برای بیماران راحت‌تر و دقیق‌تر می‌کرد. همین اتفاق باعث شد که رفته رفته پزشکان و بیماران به استفاده و تجویز این نوع دارو ترغیب شوند.

وی با انتقاد از دولت و دستگاه‌های مربوطه در حوزه بهداشت و درمان، گفت: بهترین تدبیر این بود که همان دورانی که هنوز شرایط تحریم ایران شدیدتر نشده بود ، مسئولان وقت به دنبال زمینه‌سازی و حمایت از تولید داخلی داروی انسولین قلمی بروند که اگر این اتفاق همان دوران رخ داده بود ما امروز با این مشکلات مواجه نبودیم. البته از حدود 5 ماه قبل برخی شرکت‌ها مانند «پایش دارو» شروع به تولید انسولین قلمی کردند ولی اگر از همان دوران این اتفاق رخ داده بود ما امروز در شرایط بهتری بودیم.

میرمحمدی با اشاره به دیدار و گفت و گوی اخیرش با شرکت‌های داروسازی داخلی، تصریح کرد: خوشبختانه امروز اراده‌ای جدی بر تقویت و حمایت از تولید داخلی دارو وجود دارد و امیدواریم که انشالله در آینده شاهد توسعه خط تولیدات داروهای مختلف در داخل کشور باشیم.

این عضو کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌های ایران در بخش دارویی، تصریح کرد: این تحریم‌ها باعث شده که اولا تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده دارو خیلی سخت انجام شود و ثانیا روند واردات دارو به داخل کشور خیلی مشکل داشته باشد. بنابراین کشور در بحث واردات دارو به این 2 دلیل که گفتم با مشکلات جدی مواجه است. البته تلاش‌های خوبی در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اخیرا صورت گرفته و به تازگی یک محموله اول انسولین قلمی به تازگی وارد کشور شده است.

میرمحمدی میبدی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا بیماران دیابتی هنگام دریافت دارو می‌بایست کارت ملی و مدارک هویتی و نسخه پزشک به داروخانه ارائه کنند، گفت: این اقدام به جهت آن انجام شده است که نحوه توزیع و فروش داروها بهتر انجام شود. چراکه متاسفانه ما در چنین مواردی بعضا با مشکلاتی مواجه هستیم. به ویژه آنکه ما در برخی موارد شاهد آن هستیم که برخی به دلیل ارزان‌تر بودن دارو در کشور در مقایسه با سایر کشورها و به خاطر جیب خودشان و به دور از موازین اخلاقی و دینی و انسانی اقدام به قاچاق دارو می‌کنند.

وی افزود: من امیدوار هستم که با واردات محموله‌های دوم و سوم اساسا مشکل انسولین قلمی حل شود. البته کار اساسی و درست این است که ما روی تولید داروی داخلی سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم مشکل کمبود دارو را به صورت ریشه‌ای حل شود.

میرمحمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که سطح کیفی داروهای داخلی و وارداتی چقدر اختلاف دارند، تصریح کرد: ما همین حالا در بحث تولید انواع داروهای دیابتی هیچ مشکلی نداریم و اگر از تولید دارو در داخل کشور حمایت کنیم، قطعا در آینده شرایط بهتری خواهیم داشت و حتی می‌توانیم سطح کیفی داروهای داخلی خودمان را از نمونه‌های مشابه خارجی بهتر کنیم.

نظرات بینندگان