arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹

بلیت‌های لاکچری کابوس مسافران وانهاده

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: هوایپماها روی زمین مانده اند و قیمت‌ها سربه فلک می‌کشد. ابتدا قرار بود قرار است قیمت نرخ پروازهای داخلی از اول آبان از ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند. وزیر راه اما فهرست افزایش قیمت‌ها را لغو کرد و حالا جلسات بین سازمان هواپیمایی، نماینده ایرلاین‌ها و وزیر در حال برگزاری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: هوایپماها روی زمین مانده اند و قیمت‌ها سربه فلک می‌کشد. ابتدا قرار بود قرار است قیمت نرخ پروازهای داخلی از اول آبان از ۵۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کند. وزیر راه اما فهرست افزایش قیمت‌ها را لغو کرد و حالا جلسات بین سازمان هواپیمایی، نماینده ایرلاین‌ها و وزیر در حال برگزاری است. دیروز هم قرار بود این جلسه در کمیسیون عمران مجلس با حضور اعضای کمیسیون برگزار شود. محمد اسلامی وزیر راه البته در جلسه غایب بوده و رییس سازمان هواپیمایی و نماینده شرکت‌های هواپیمایی توضیحاتی درباره افزایش قیمت‌ها ارایه دادند. این را «شارلی انویه تکیه» به «فراز» می‌گوید. انویه تکیه البته از مطرح کردن جزییات جلسه دیروز سر باز می‌زند و تاکید می‌کند که قرار است نتیجه نهایی هفته آینده برگزار شود. به گفته او مجلس به سازمان هواپیمایی و نماینده شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که حق هیچ‌‌گوننه افزایش قیمت تا هفته آینده را ندارند. رییس سازمان هواپیمایی هم این خبر را تایید کرد که گفته که تکلیف نرخ پروازهای داخلی هفته آینده مشخص خواهد شد. مسئله اما فقط افزایش قیمت بلیط هم نیست.

باید صندلی گران بخرید!

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران به «ایسنا»‌ گفته «شرکت‌های هواپیمایی کلاس‌های گران پروازی را برای فروش باز و دسترسی به صندلی‌های ارزان را مسدود کرده‌اند و مسافر مجبور است بلیت گران را بخرد.» به گفته امیرپویان رفیعی شاد این اتفاق در گذشنته معمولا در فصل شلوغی سفر و هنگام تقاضای زیاد رخ می‌داده اما حالا به گفته او «تقاضا برای سفر کم است و فصل سفر نیست. انویه تکیه عضو کمیسیون عمران اما به «فراز» می‌گوید که چنین موضوعی در جلسه با سازمان هواپیمایی مطرح نشده است. به او می‌گوید: «هر کسی بدون در نظر گرفتن جوانب اظهار نظر می‌کند. ایرلاین‌ها حرف‌هایی برای گفتن دارند و حق و حقوق‌هایی دارند. بحث‌هایی مطرح شده و هر دو طرف یعنی ایرلاین‌ها و مسافرها حق دارند. در نهایت هفته آینده باید به جمع‌بندی نهایی برسیم.»

حداقل نرخ پرواز داخلی ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۲۶۰۰ هزار تومان است. در حالی که آمارها حاکی از آن کاهش شدید سفرهایی هوایی است. بر اساس آمار در دو سال گذشته سفرهای هوایی با ۴۰ درصد افت مواجه شده است و سهم کرونا نیز از این آمار کم نیست. انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران اعلام کرده که کرونا خسارت ۴ هزار میلیاردی به شرکت‌های هواپیمایی زده که البته دولت ۲ هزار میلیارد آن را جبران کرده است. با این همه انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید که این وام نیز فقط به دو ایرلاین تعلق گرفته است. حال باید دلار ۳۰ هزار تومانی و تحریم‌های گسترده را هم به این معادله اضافه کرد. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این به «فراز» گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی طبق قاون می‌توانند سالانه قیمت بلیط را افزایش دهند. به گفته این مدیر بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در آستانه ورشکستگی قرار دارند و تنها منبع درآمدزایی آن‌ها نرخ بلیط‌های پروازها است. پس از شیوع کرونا حتی فرودگاه‌های کشور نیز اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده‌اند. همه برای جبران کمبودها چشم به دستان دولت دارند تا با اختصاص یارانه و کمک‌های مالی شرایط تغییر کند. بی‌توجه به اینکه دولت خود با کسری بودجه روبه‌ور است و بخش زیادی از درآمدهای خود را از دست داده است.

شرکت‌های هواپیمایی چه می‌گویند؟

عضو کمیسیون عمران مجلس هر چند جزییاتی از جلسه با سازمان هواپیمایی و نماینده ایرلاین‌ها نمی‌دهد اما به صورت غیرمستقیم اشاره می‌کند که استدلال آن‌ها چیست. به گفته انویه تکیه «بحث افزایش قیمت بلیت‌ها به دلیل دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر استفاده از ۶۰ درصد صندلی‌ها است. ایرلاین‌ها می‌گویند مجبور شدند که افزایش قیمت داشته باشند تا بتوانند ۴۰ درصد را جبران کنند. در حالی که این موضوع خلاف مقررات بوده است. به همین دلیل از آن‌ها توضیحات خواستیم. به آن‌ها گفتیم که تا هفته آینده حق هیچ‌گونه افزایش قیمیتی را ندارند تا هفته آینده جلسه با وزیر تشکیل شود و موارد بررسی شود تا نتیجه مطلوبی به دست آید.» تورج دهقانی رییس سازمان هواپیمایی هم جزییات بیشتری از این جلسات داده است:‌ «مقرر شده تا ایرلاین‌ها در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون عمران شرکت کنند و ضمن ارائه صورت‌های مالی شان در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و نیمه سال جاری درباره هزینه‌های افزایش یافته شان صحبت کنند.» دهقانی اضافه کرد: «در جلسات پیش رو مقرر شده بررسی بیشتری درباره هزینه‌هایی که ایرلاین‌ها از نظر ارزی صرف می‌کنند انجام شده و راهکاری برای جبران آن‌ها بیاندیشیم.» دهقانی پیش از این هم وعده حمایت مالی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها را داده بود. دهقانی گفته « مسلما اجازه نمی‌دهیم به مردم در شرایط کنونی فشار بیاید و ما هم دغدغه مردم را داریم؛ به همین دلیل امکاناتی برای ایرلاین‌های داخلی در نظر گرفته‌ایم تا آن‌ها بتوانند مدتی تحمل کنند و قیمت بلیت هواپیما را در شرایط التهابات ارزی افزایش ندهند.»

با این همه گفته می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی در صورت لزوم استفاده از ۶۰ درصد صندلی‌ها عدم افزایش قیمت‌ها را ممکن نمی‌دانند. علیرضا پاک فطرت دیگر عضو کمیسیون عمران نیز به «فراز» گفته بود که شرایط کنونی باید افزایش حداقلی قیمت‌ها را پذیرفت. حال باید دید که هفته اینده نرخ پروازهای داخلی چطور تعیین خواهد شد. در حالی که به نظر می‌رسد سفر با هواپیما نیز از دسترس اقشار زیادی از جامعه خارج شده است.

نظرات بینندگان