arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹
العربی الجدید:

آیا ممکن است هواداران بایدن به تصور اینکه رای لازم را در انتخابات زودهنگام به دست آورده اند، حضور کمتری در روز انتخابات داشته باشند؟ / ۵ دلیل برای نگرانی دموکرات‌ها درمورد احتمال تکرار سناریوی ۲۰۱۶

مسئولان ستاد انتخاباتی بایدن هشدار داده اند که اشتیاق دموکرات‌ها برای رأی دهی در روز انتخابات کاهش یابد، به این دلیل که اغلب آن‌ها در رأی گیری زودهنگام شرکت کرده اند، در حالی که بیشتر جمهوری خواهان در روز انتخابات رأی می‌دهند. علاوه بر اینکه کارزار ترامپ موفق به همراه کردن بسیاری از رأی دهندگان سفید پوست بویژه در ایالت‌های پنسیلوانیا، ویسکونسون و میشیگان شده است، یعنی ایالت‌هایی که اهمیت زیادی برای دموکرات‌ها دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا ممکن است هواداران بایدن به تصور اینکه رای لازم را در انتخابات زودهنگام به دست آورده اند، حضور کمتری در روز انتخابات داشته باشند؟ / ۵ دلیل برای نگرانی دموکرات‌ها درمورد احتمال تکرار سناریوی ۲۰۱۶

سرویس بین الملل «انتخاب»: العربی الجدید نوشت: با اینکه بایدن شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات نوامبر دارد، اما نگرانی‌هایی در مورد امکان وقوع غافلگیری انتخاباتی وجود دارد، به این دلایل:

۱-موفقیت جمهوری خواهان در جمع پایگاه انتخاباتی برای خود و توسعه دادن آن برای رأی دادن در سوم نوامبر، در مقابل تکیه پایگاه انتخاباتی بایدن بر نتایج نظرسنجی‌ها که حاکی از پیشتازی وی بوده است. مسئولان ستاد انتخاباتی بایدن در این باره هشدار داده اند که اشتیاق دموکرات‌ها برای رأی دهی در روز انتخابات کاهش یابد، به این دلیل که اغلب آن‌ها در رأی گیری زودهنگام شرکت کرده اند، در حالی که بیشتر جمهوری خواهان در روز انتخابات رأی می‌دهند. علاوه بر اینکه کارزار ترامپ موفق به همراه کردن بسیاری از رأی دهندگان سفید پوست بویژه در ایالت‌های پنسیلوانیا، ویسکونسون و میشیگان شده است، یعنی ایالت‌هایی که اهمیت زیادی برای دموکرات‌ها دارند.

۲-دموکرات‌ها از موضوع رأی گیری الکترال نگران هستند، چرا که جمهوری خواهان این فضا را مهیا کرده اند که در صورت پیروزی بایدن، این شکل از رأی گیری را به چالش بکشند.

۳-تعداد کارت‌های رأی گیری الکترال، که هیئت‌های نظارت بر انتخابات در هر ایالتی آن را قبول می‌کنند، مشخص نیست، چرا که برخی اشتباهات در آماده کردن آن‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن بخشی از آن شود. با اینکه دادگاه عالی در ایالت پنسیلوانیا به مسئولان این ایالت حق شمارش کارت‌های رأی گیری الکترالی که به دستشان می‌رسد را داده است، شروطی دیگری وضع کرده است که می‌تواند باعث باطل شدن بیش از صد هزار رأی شود و این رقم، بسیار بیشتر از تعداد آرائی است که ترامپ با استفاده از آن بر کلینتون پیروز شد.

۴-دموکرات‌ها از تلاش‌ها برای تاثیرگذاری در آراء پایگاه انتخاباتی خود و قدرت ان برای رأی دهی، نگرانند، به این دلیل که ایالت‌های جمهوری خواه، سیاست‌هایی برای محدودیت در رأی دهی اقلیت‌های طرفدار دموکراسی، وضع کرده اند. همانطور که نگرانی‌هایی در مورد تلاش‌ها برای تهدید اقلیت‌ها در صورت رأی دادن، وجود دارد.

۵-با اینکه نظرسنجی‌های مختلف پیشروی واضحی را برای بایدن در ۱۱ ایالت نشان می‌دهد، پیشی گرفتن بایدن در بعضی از این نظرسنجی ها، در ضمن حاشیه خطا باقی می‌ماند، بویژه در ایالت‌های فلوریدا و کارولینا. علاوه بر اینکه دموکرات‌ها در مورد برخی جوانانی که احتمالا تنبلی کرده و کارت‌های رأی خود را نفرستند، تردید دارند و همین مساله بایدن را از آراء زیادی محروم می‌کند.

با همه اینها، به نظر می‌رسد گزینه‌های ترامپ، برای بردن دور دوم انتخابات، محدود است و وی نمی‌تواند در زمان کوتاه باقی مانده، شکافی که در نظرسنجی‌ها بین او و رقیبش بایدن وجود دارد را پر کند، همانطور که تکرار پیروزی برای ترامپ در ایالت‌هایی که در دوره قبل باعث روی کار آمدن وی شدند، دشوار است، ۱۳ ایالت مهم وجود دارند، که در سال ۲۰۱۶ به لطف آراء آن‌ها ترامپ پیروز انتخابات شد و تنها آراء نیوهمشایر، نوادا و مینیسوتا برای کلینتون باقی ماند. برای تکرار یک پیروزی غافلگیر کننده برای ترامپ، لازم است وی در تمام ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به او رأی دادند، پیروز شود، یعنی حداقل آراء سه ایالت ویسکونسون، میشیگان و پنسیلوانیا را به دست آورد، اما این واقعا سخت است، چرا که طبق نظر سنجی ها، بایدن در ایالت‌ها جمهوری خواه تگزاس نیز با ترامپ در حال رقابت است، علاوه بر اینکه ترامپ بدون فلوریدا پیروز انتخابات نمی‌شود، که البته طبق نظر سنجی‌ها در این ایالت نیز از بایدن عقب است.

در حال حاضر ترامپ امیدوار است که بتواند آراء ایالت‌های مهم را از بایدن گرفته و با خود همراه کند، یا اینکه به حمایت جمهوری خواهان دست یابد، تا با کمک آن‌ها در درستی رأی گیری الکترال، تردید کرده و کار را به درگیری‌های قضایی و قانونی بکشاند و کشور را وارد یک بحران قانونی بی سابقه کند.

نظرات بینندگان