arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

تلاش ترامپ برای مخدوش کردن روند شمارش آرای پستی انتخابات

سناریویی که بسیاری نگرانش بودند به واقعیت تبدیل شد؛ شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طول ‌می‌کشد و ترامپ از این فرصت برای مانع تراشی در برابر پیروزی احتمالی رقیب استفاده می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سناریویی که بسیاری نگرانش بودند به واقعیت تبدیل شد؛ شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طول ‌می‌کشد و ترامپ از این فرصت برای مانع تراشی در برابر پیروزی احتمالی رقیب استفاده می‌کند.

تا روشن شدن نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز چند روز زمان لازم است. اما یک چیز از هم اکنون روشن است؛ رقابت به قدری فشرده است که هیچ یک از نامزدهای انتخابات نمی‌توانند خود را پیروز آن اعلام کنند.

جو بایدن، نامزد حزب دمکرات برخلاف عمده نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات حاکی از برتری او بودند، در رقابتی نفس‌‌‌گیر تنها چند رای در الکترال کالج از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری فعلی و نامزد جمهوریخواهان بیشتر دارد. برتری که بسیار شکننده است و می‌تواند به سرعت تغییر کند.دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در اولین ساعات چهارشنبه ۱۴ آبان (چهارم نوامبر) پیروزی احتمالی ترامپ در فلوریدا و بایدن در آریزونا رسانه‌ای شد. نتایج گروهی از ایالت‌ها نیز تقریبا تا دقیقا روشن است. اما در برخی ایالت‌های کلیدی از جمله در پنسیلوانیا روشن شدن نتایج قطعی زمان می‌برد و احتمالا تا پایان این هفته شمارش آرا طول خواهد کشید.

شمارش آرای پستی بنا بر قوانین این ایالت پس از پایان مهلت رسمی انتخابات در روز سه‌شنبه (۱۳ آبان) شروع می‌شود. هم ترامپ و هم بایدن برای پیروزی در این ایالت تبلیغات و پول زیادی خرج کرده‌اند. اکنون ترامپ نهایت بهره برداری را از «تاخیر» در اعلام نتایج نهایی در این ایالت و ایالت‌های مشابه می‌کند.

او از ماه‌ها پیش مخالفت خود را با آرای پستی اعلام کرد. او پیش از این و در فردای انتخابات نیز روی این مانور داد که «نتایج انتخابات باید همان شب انتخابات روشن و اعلام شود» و در حساب توییتری خود به تمسخر نوشت « و نه در روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد.»

ترامپ هم‌چنین روی امکان «تقلب» در آرای پستی تبلیغ می‌کند، اگرچه برای آن هیچ سندی ندارد. کارشناسان علت را این می‌دانند که اکثر آرای پستی احتمالا از سوی طرفداران بایدن داده شده و او به دنبال یافتن بهانه‌ای در جلوگیری از شمارش آنهاست.

ترامپ به سادگی حاضر به پذیرش شکست نیست

اعلام سریع نتایج تحت این شرایط معنایش احتمالا پیروزی ترامپ است. به همین دلیل نیز ترامپ و طرفدارانش سعی در تحریک اذهان عمومی برای پذیرش آن دارند.

دونالد ترامپ در اولین ساعات صبح چهارشنبه (کمی مانده به یک نیمه شب) برای ۸۷ میلیون نفر که در توییتر او را دنبال می‌کنند نوشت که به نظرش «بسیار جلوتر از بایدن است»، اما «آنها (دمکرات‌ها) سعی می‌کنند نتیجه انتخابات را بدزدند. ما هرگز اجازه این را نمی‌دهیم.»

ترامپ هم‌چنین با گروه بزرگی از رسانه‌های معتبر آمریکا در افتاده است که این روزها تلاش می‌کنند او و طرفدارانش را قانع کنند از ایجاد تنش در روند شمارش خودداری کند. تیم انتخاباتی ترامپ به انبوهی از طرفداران او ایمیل زده است که «رسانه‌های دروغ پراکن» و «شریک دمکرات‌شان قصد ندارند پیروز انتخابات را اعلام کنند.»

بایدن هم از پیروزی خود اطمینان دارد

نامزد دمکرات‌ها نیز قصد ندارد در برابر جنجالی که ترامپ به راه انداخته سکوت کند. جو بایدن خود را پیروز انتخابات می‌داند و فردای انتخابات در شهر زادگاهش ویلمینگتون در ایالت دلور اعلام کرد: «من یا دونالد ترامپ اجازه نداریم خود را پیروز انتخابات اعلام کنیم. این انتخاب شهروندان آمریکاست. اما من نسبت به نتیجه انتخابات خوشبینم.»

اما آیا بایدن در کمپین انتخاباتی خود درست عمل کرد؟ آیا به اندازه کافی در ایالت‌های کلیدی فعال بود؟ این‌ها سوال‌هایی است که خیلی‌ها با دیدن نتیجه فشرده رقابت میان دو نامزد از خود می‌پرسند. در حالی که ترامپ در روزهای مانده به انتخابات مانند یک تندباد در ایالت‌های کلیدی چرخید و تبلیغ کرد، بایدن ۷۷ ساله تحرک لازم را از خود نشان نداد.

جو بایدن ۷۷ سال دارد و ترامپ ۷۴ ساله‌ است. برای هر دو سال‌هایی که بتوانند در مسابقه ماراتن شرکت کنند، سپری شده است. اما ترامپ در دو هفته اخیر گاه پنج بار در روز میتینگ انتخاباتی گذاشت. در حالی که بایدن در بسیاری از روزهای تعیین کننده مانده به انتخابات کمپین تبلیغی خود را نه با حضور فیزیکی در میان طرفدارانش که آنلاینی برگزار کرد.

ترامپ بدون اهمیت دادن به پاندمی کرونا، هزاران نفر از طرفداران خود را به سخنرانی‌هایش دعوت کرد و پشت صحنه این سخنرانی‌ها گاه هواپیمای مخصوص رئیس جمهور «Air Force One» بود تا تاثیر بیشتری بر بیننده بگذارد.

در مقابل میتینگ‌های جو بایدن با عده بسیار کم‌تری برگزار شدند و او علت را نگرانی از گسترش کرونا توضیح داد. بیماری که بسیاری تصور می‌کردند به دلیل سیاست ناکارآمد ترامپ در مبارزه با آن، به پاشنه آشیل او در این انتخابات تبدیل شود.

کرونا بنابر بسیاری تحلیل‌ها از مسائل اصلی و تعیین کننده در انتخابات بود و ترامپ تمام تلاش خود را کرد که آنرا بی‌اهمیت جلوه دهد. در مقابل مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا نیز برای بسیاری از شهروندان آمریکا به اندازه کرونا اهمیت دارد و برخی نظرسنجی‌ها در این زمینه نشان دادند که انتخاب کنندگان ترامپ را تواناتر از بایدن در زمینه حل مشکلات اقتصادی می‌دانند.

منبع: دویچه وله 

نظرات بینندگان