arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۰۴ آذر ۱۳۹۹

به زعم مدیر عامل ایرانسل؛ اینترنت موبایل سرویس لوکسی که باید گران شود

شبکه‌ی فیبر نوری نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد؛ بااین‌حال، هزینه‌ نگه‌داری و قیمت تمام‌شده‌ آن بسیار کم است. با اینترنت ثابت می‌توان سرویس ارزان و باکیفیت‌تری به مردم داد. علت دوم که در ادامه علت اول پیش آمده سرمایه گذاری و توسعه شبکه موبایلی در کنار تعرفه های پایین اینترنت همراه است. این مساله باعث شده که ناخودآگاه مردم به استفاده از اینترنت همراه گرایش پیدا کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به نظر می رسد که ماجرای افزایش تعرفه اینترنت همراه، دخالت وزیر ارتباطات و توقف افزایش تعرفه ها وارد چرخه معیوبی شده که در بازه های زمانی مختلف تکرار می شود. علت این تکرار معیوب استدلال های متفاوت اپراتورها و مجموعه وزارتخانه است. از طرفی اپراتورها معتقدند که بهای تمام شده اینترنت همراه با تعرفه آن همخوانی ندارد و ادامه دار شدن این موضوع در نهایت منجر به کاهش کیفیت اینترنت خواهد شد و از طرفی مجموعه وزارت ارتباطات و در راس آن وزیر ارتباطات تعرفه موجود را منطقی و افزایش آن را به مثابه گران فروشی می داند. با این مقدمه کوتاه در این گزارش به مجموعه استدلال های اپراتور ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای مدعی افزایش نرخ تعرفه ها و نیز یک سر قضیه دعوا و از سوی دیگر نظرات وزارتخانه به عنوان سر دیگر دعوا می پردازیم:

 
اینترنت همراه؛ هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد

به عقیده بیژن عباسی آرند، مدیرعامل شرکت ایرانسل پاشنه آشیل اختلاف نظر بر سر تعرفه اینترنت همراه به زیرساخت های نامناسب اینترنت ثابت بازمی گردد. در واقع عباسی آرند موضوع را اینگونه مطرح می کند که روش منطقی برای استفاده اینترنت این است که مشترکان تا زمانی که در محل ثابتی نظیر خانه هایشان هستند از اینترنت ثابت استفاده کنند و زمانی که امکان استفاده از اینترنت ثابت را ندارند، به اینترنت همراه متصل شوند. این شیوه ای است که در دنیا مرسوم است و معمولا مشترکان به همین شیوه عمل می کنند. در واقع در سایر کشورها دسترسی به اینترنت همراه خدمتی لوکس به شمار می آید و تا زمانی که الزام نباشد، مشترک از اینترنت همراه خود استفاده نمی کند.

اما اینکه چرا در ایران اینطور نیست و مردم حتی در خانه هم ترجیح می دهند از اینترنت همراه استفاده کنند، دو دلیل عمده دارد: اول اینکه در کشور ما هم‌زمان با شبکه موبایل، روی شبکه‌ی فیبر نوری سرمایه‌گذاری جدی انجام نشده است، در نتیجه تعرفه‌ اینترنت ثابت چندان منطقی نیست. شبکه‌ی فیبر نوری نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارد؛ بااین‌حال، هزینه‌ نگه‌داری و قیمت تمام‌شده‌ آن بسیار کم است. با اینترنت ثابت می‌توان سرویس ارزان و باکیفیت‌تری به مردم داد. علت دوم که در ادامه علت اول پیش آمده سرمایه گذاری و توسعه شبکه موبایلی در کنار تعرفه های پایین اینترنت همراه است. این مساله باعث شده که ناخودآگاه مردم به استفاده از اینترنت همراه گرایش پیدا کنند.

 

میل مردم به استفاده از اینترنت موبایل

اما تبعات این نوع رفتار مردم برای اپراتورها چیست؟ در نتیجه این عادت مصرف مشترکان، فشار حداکثری به شبکه موبایل وارد می شود و اداره ‌کردن این بار برای اپراتورها بسیار سخت می شود. آمار سازمان تنظیم مقررات نشان می‌دهد که اقبال مردم بیشتر به استفاده از اینترنت موبایل بوده و این اقبال عمومی امسال رشد بیشتری داشته است. رایگان شدن برخی سامانه‌ها و وب‌سایت‌ها برای برقراری ارتباط مجازی دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر سازمان‌ها نیز امسال به اپراتورها سپرده شد. تمام این عوامل نشان از افزایش ترافیک شبکه موبایل دارد.

 

میل ایرانسل به گران کردن قیمت اینترنت

بیژن عباسی آرند مدیر عامل ایرانسل بر این عقیده است که با نگه ‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد چون درآمدش ریالی است؛ درحالی‌که باید ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری را به‌صورت ارزی انجام دهد. همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند.

 

اما مواضع وزارت ارتباطات

نگاهی گذرا به صفحات وب، شبکه های اجتماعی چون توئیتر و اینستاگرام به طور شفاف واکنش مجموعه وزارت ارتباطات شامل رگولاتوری و شخص وزیر را نسبت به افزایش تعرفه اینترنت همراه به ویژه در شرایط فعلی که مردم درگیر مساله کرونا هستند و قاعدتا از اینترنت بیشتری استفاده می کنند را اقدامی غیرقانونی و در مواردی غیرمنصفانه می داند.

نمونه های از این واکنش ها به شرح زیر بوده اند:

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پس از افزایش تعرفه ها با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر از افزایش هزینه بسته‌های اینترنت تلفن‌همراه گله کرد و از پیگیری آن خبر داد. او در پست خود نوشت: ‏بالابردن قیمت در برخی اپراتور‌های تلفن‌همراه، درحالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کرده‌اند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. قیمت‌ها باید به قبل بازگردد.

همچنین سیدمحمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات نیز با اشاره به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی از سوی اپراتور‌ها گفته بود: افزایش قیمت بسته‌های اینترنت تلفن‌همراه از سوی اپراتور‌ها برابر با مقررات نیست و باید به نرخ گذشته برگردد و این اقدام مطابق مصوبات ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقرارت تخلف محسوب می‌شود. او ضمن اخطار به اپراتورها، گفته بود: «ظرف ۲۴ساعت آینده اپراتور‌ها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات قیمت بسته‌های اینترنتی را به نرخ گذشته بازگردانند و درصورت عدم اجرای اپراتور‌های متخلف با جریمه مواجه خواهند شد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره گران کردن بسته‌های اینترنت اپراتورهاگفته بود: اقدام اخیر اپراتورها مصداق بارز گران فروشی بوده و سازمان تنظیم مقررات اختیاراتی در ارتباط با این مسئله دارد که می‌توانند این اپراتور‌ها را به میزان ۲ میلیارد تومان جریمه کند.

 

استدلال وزارتخانه برای ممانعت از افزایش قیمت ها

اینکه در زمان افزایش تعرفه ها همه مقام های مسئول در ارتباط با این قضیه واکنش یکسانی را نشان دادند ریشه در دو مساله دارد. اول اینکه اپراتورها بدون عبور از مجراهای قانونی اجازه افزایش نرخ تعرفه ها را ندارند. دوم اینکه هر اپراتور باید برای افزایش تعرفه ها استدلالی منطقی ارایه دهد. باید مشخص کند که افزایش بها بابت افزایش کیفیت است یا قرار است خدمتی جدید ارایه شود و ….

و چون در اقدام پیشین این دو مساله اتفاق نیفتاده بود، در نتیجه مجموعه وزارت ارتباطات به طور یکصدا و همه جانبه با این افزایش تعرفه های اینترنت همراه که ناگهانی خوانده می شد، مخالفت کردند.

 

سخن آخر

بر اساس آمار رسمی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هم‌اکنون اینترنت پهن‌باند سیار یا همان اینترنت همراه، ۷۶ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۷۹ کاربر در کشور دارد و تبعا اگر ایرانسل قیمت «بسته‌های اینترنتش» را افزایش دهد، سایر فعالان این حوزه نیز با استدلال‌هایی مشابه میل به تعدیل تعرفه خدمات خود پیدا خواهند کرد.
نظرات بینندگان