arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹

المیادین: ترور فخری زاده احتمالا نتیجه تغییر یک تصمیم در لحظه آخر بود / هدف از این ترور، مانع تراشی در مسیر بازگشت بایدن به برجام است

احتمالا این ترور، نتیجه تغییر لحظه‌ آخری تصمیم آمریکا در مورد هدف گرفتن یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران است. با این ترور حساس، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ابعاد زیادی را هدف گرفتند و با از بین بردن رئیس سازمان پژوهش وزارت دفاع، که مسئول مستقیم پیشرفت توانایی‌های نظامی، در واقع نقطه اتکای اساسی ظرفیت‌های ایران برای مقابله استراتژیک را مورد هدف قرار دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شارل أبی نادر در المیادین نوشت: آیا پس از ترور فخری زاده، منطقه در شرایط متفاوتی نسبت به قبل از این اتفاق قرار می‌گیرد؟ پس از آنکه وزارت دفاع ایران خبر شهادت محسن فخری زاده را اعلام کرد، می‌توان گفت این حادثه با تمام ابعاد و پیامدهایش، یک نقطه اصلی در درگیری حساسی که منطقه و چه بسا جهان در آن به سر می‌برد، ایجاد می‌کند، که این درگیری، بین ایالات متحده و اسرائیل از یک سو و جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر است، اما اهمیت و حساسیت این ترور از چه جهت است و چه پیامد‌هایی می‌تواند برای منطقه و جهان داشته باشد؟

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: براساس اطلاعات موجود، نخست وزیر اسرائیل در یکی از کنفرانس‌های خود، از فخری زاده علنا نام برد و پیش از این نیز رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که از سال‌ها پیش برای ترور فخری زاده برنامه ریزی شده، اما هر بار شکست خورده است. با توجه به نقش و اهمیت و جایگاه علمی فخری زاده و نقش او در پیشرفت و توسعه توانایی‌های نظامی ایران، انگشت‌های اتهام در جریان این ترور، به سمت اسرائیل است که احتمالا با حمایت و کمک آمریکا این عملیات را ترتیب داده است.

بعد خطرناک و مهم ترور فخری زاده، مساله همکاری فرضی آمریکا را تقویت می‌کند، چرا که اسرائیل به تنهایی قادر به تحمل پیامد‌های هر گونه عملیاتی علیه ایران، بدون موافقت قبلی آمریکا نیست، به این دلیل که هیچ کس نمی‌تواند واکنش ایران و میدان آن را پیش بینی کرده و با پاسخ ایران مقابله کند.

در واقع، ترور دانشمندان هسته‌ای و غیر هسته‌ای ایران توسط اسرائیل و بازوان مستقیم و غیر مستقیم موساد، مساله جدیدی نیست و تل آویو به اتخاذ چنین راهبرد‌هایی برای مقابله با ظرفیت‌های انسانی و فکری محور مقاومت عادت کرده است.

جهت دیگر این عملیات ترور را می‌توان در چارچوب اقدام مورد انتظار از سوی نتانیاهو و ترامپ تفسیر کرد و گفت احتمالا این ترور، نتیجه تغییر لحظه‌ آخری تصمیم آمریکا در مورد هدف گرفتن یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران است. با این ترور حساس، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها ابعاد زیادی را هدف گرفتند و با از بین بردن رئیس سازمان پژوهش وزارت دفاع، که مسئول مستقیم پیشرفت توانایی‌های نظامی، در واقع نقطه اتکای اساسی ظرفیت‌های ایران برای مقابله استراتژیک را مورد هدف قرار دادند.

جهت سومی که می‌توان این ترور را در ضمن ان جای داد، به سعی مستقیم ترامپ و نتانیاهو برای یک اقدام استثنایی، با هدف کارشکنی در عملیات برقراری توازن دوباره در روابط بین المللی در منطقه، مربوط می‌شود و می‌توان گفت هدف از این ترور، مانع تراشی در مسیر بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای با ایران بوده است، که البته با موافقت نتانیاهو مواجه نمی‌شود.

با استناد به این سه مورد، آمریکا و اسرائیل تصمیم به ترور دانشمند ایرانی گرفتند، اما تهران چگونه به ترور فخری زاده نگاه می‌کند؟ و چطور می‌توان واکنش آن را پیش بینی کرد؟

تاریخ ایران در تعامل با اوضاع مشابه، شناخته شده است و می‌توان گفت این بار هم در برابر ترور یکی از بزرگترین و موثرترین دانشمندانش، از دو اصل ثابت پیروی می‌کند:

۱-سکوت نمی‌کند و قطعا در آینده اقدامی به موازات این ترور یا بزرگتر از آن، علیه مسئولان این جنایت، خواهد کرد.

۲-طبیعی است که ایران یک پاسخ شتابزده نخواهد داد، بلکه در زمان مناسب، به بررسی تمام جوانب عکس العمل خود، به نحوی قاطعانه و عادلانه، می‌پردازد.

بنابراین، آیا پس از ترور فخری زاده منطقه در شرایطی کاملا متفاوت از گذشته قرار می‌گیرد؟ یعنی از جنگ سرد به یک تحول دراماتیک منتقل می‌شود که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و نه تها تمام منطقه خلیج فارس، بلکه دولت‌های زیادی در حاشیه مدیترانه را نیز وارد میدان می‌کند؟

نظرات بینندگان