arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۸۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۹

علی اف: گروه مینسک نقشی در حل مناقشه قره باغ نداشت؛ آذربایجان خود ارمنستان را شکست داد / مسوولیت این جنگ بر عهده ایروان است

" الهام علی اف "رییس جمهوری آذربایجان گفت : گروه میانجی مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت آمیز بحران قره باغ،متاسفانه هیچ نقشی در حل این مناقشه نداشت. علی اف با اشاره به این که جمهوری آذربایجان خود این مساله را حل کرده و ارمنستان را در میدان جنگ دچار شکست کرده است ، مدعی شد : مسوولیت این جنگ بر عهده ارمنستان است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

" الهام علی اف "رییس جمهوری آذربایجان گفت : گروه میانجی مینسک، سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت آمیز بحران قره باغ،متاسفانه هیچ نقشی در حل این مناقشه نداشت .

به گزارش ایرنا به نقل از سایت رسمی ریاست جمهوری آذربایجان ، علی اف روز شنبه در دیدار "استفان ویسکونتی"، " اندرو شافر "به ترتیب روسای فرانسوی و آمریکایی گروه مینسک و نیز "میخایل بوچارنیکوف "سفیر روسیه در جمهوری آذربایجان ، افزود : این گروه در 28 سال گذشته برای حل این مناقشه از اختیارات لازم برخوردار بود .

رییس جمهوری آذربایجان اظهار داشت : با وجود این که گروه مینسک در این مدت ایده های مشخص در زمینه حل مناقشه مطرح کرد ، ولی واقعیت این است که همه این فعالیت آنها نتیجه ای نداشت.

علی اف با اشاره به این که جمهوری آذربایجان خود این مساله را حل کرده و ارمنستان را در میدان جنگ دچار شکست کرده است ، مدعی شد : مسوولیت این جنگ بر عهده ارمنستان است .

وی تخریب واحدهای مسکونی ، اقتصادی و عمومی در قره باغ را مورد اشاره قرار داد و گفت : در حال حاضر شرکای بین المللی خود را دعوت کردیم تا برای بررسی خسارات وارده به شهروندان آذربایجانی ، زیر ساختها ، میراث فرهنگی و دینی ما در این سرزمینها بازرسی های لازم را انجام دهند .

علی اف گفت : با وجود این که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند قطعنامه ، سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیگر نهادهای بین المللی مصوباتی در باره حل مناقشه قره باغ صادر کردند ، این مناقشه حل نشد و سه کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ( آمریکا ، فرانسه و روسیه ) در سال های گذشته نتوانستند ارامنه را مجبور به خروج از این سرزمین ها کنند .

آمریکا، فرانسه و روسیه از سال 1997 میلادی در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال 1992 میلادی برای حل مسالمت امیز مناقشه قره باغ ، ریاست مشترک داشتند .

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی 44 روزه آغاز شده شش مهر ماه گذشته نیروهای ارمنستان را مجبور به خروج از سرزمین های اشغالی در قره باغ کرد .

این درگیری های 10 نوامبر ( 20 ابان ) با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت .



نظرات بینندگان