arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

سرقت اطلاعات بانکی شهروندان توسط همراه بانک‌ جعلی

پلیس در اعلام مهم ترین حوادث 24 ساعت گذشته از شگرد جدید مجرمان سایبری مبنی بر طراحی نرم افزارهای بانکی جعلی خبر داد که اقدام به خالی کردن جیب شهروندان می کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پلیس در اعلام مهم ترین حوادث 24 ساعت گذشته از شگرد جدید مجرمان سایبری مبنی بر طراحی نرم افزارهای بانکی جعلی خبر داد که اقدام به خالی کردن جیب شهروندان می کرد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سسرهنگ محدمدعلی فرهودی رئیس پلیس فتا استان قزوین یکی از شگردهای مجرمین برای دستیابی به اطلاعات بانکی افراد را طراحی نرم‌افزارهای بانکی جعلی دانست و گفت: شهروندان‌ نرم افزارها یا اپلیکیشن‌های بانکی را حتما از سایت بانک مربوط خود دانلود و نصب کنند.

وی در تشریح این خبر گفت: انتشار نرم‌افزارهای جعلی بانکی در فضای مجازی یکی از شگردهای مجرمین سایبری برای سرقت اطلاعات حساب بانکی افراد است، لذا شهروندان برای دانلود و نصب نرم افزارها یا اپلیکیشن‌های بانکی حتما از سایت بانک مربوطه اقدام کنند.

فرهودی افزود: کاربران برای اینکه بتوانند با آسودگی خاطر از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنند می‌بایست به چندین نکته شامل دریافت نرم افزار همراه بانک از وب‌سایت اصلی بانک، عدم قرار دادن رمز ورود سامانه‌های همراه بانک در اختیار دیگران و تغییر رمزعبور سامانه‌ها در فواصل زمانی (حداقل هر سه ماه) و خودداری از انتخاب رمزهای ساده و قابل حدس نظیر سال تولد، شماره شناسنامه و غیره توجه کنند.

وی ادامه داد: یک سری نکات عمومی نیز در رابطه با همراه‌ بانک وجود دارد که با رعایت آن می‌توان امنیت را هنگام استفاده از همراه ‌بانک تضمین کرد، این نکات شامل مجهز نمودن تلفن‌همراه خود به نرم‌افزار آنتی‌ویروس معتبر و بروزرسانی مستمر آن، بروزرسانی مستمر سیستم عامل، مرورگر وب و سایر نرم‌افزارهای منصوب روی گوشی تلفن همراه، فعال سازی قفل امنیتی تلفن‌همراه و نرم‌افزارهای بانکی، عدم ذخیره اطلاعات مهم مانند رمز اول و دوم کارت‌ها، کلمه عبور سامانه‌های بانکی،CVV2 و تاریخ انقضای کارت بر روی گوشی تلفن‌همراه است.

این مقام مسئول رمز ایمن ماندن از این قبیل جرایم در فضای مجازی را افزایش شناخت و ارتقاء سطح معلومات سایبری دانست و گفت: ساده‌ترین و موثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه مجرمین سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد.

برخورد قانونی با گردانندگان پیج‌های غیراخلاقی در اینستاگرام

سرهنگ روح الله شهبازی رئیس پلیس فتا کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی و دستگیری افرادی که به جرم کلاهبرداری تحت عنوان همسریابی در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار مطالب و تصاویر مستهجن می کردند، خبر داد و گفت: با رصد کارشناسان پلیس فتا و مشاهده محتوای خلاف عفت و اخلاق منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرارگرفت.

این مقام انتظامی افزود: با بررسی‌های اولیه صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس مشخص شد متهمان با طراحی صفحاتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر مستهجن و مطالب غیر اخلاقی می کردند و برای انجام امور منافی عفت از افراد دعوت و مبالغی را دریافت می‌کردند.

وی در ادامه افزود: با انجام اقدامات کارشناسی توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد متهمان به جهت فرار از تبعات قانونی و جلب اعتماد برخی کاربران به بهانه پرداخت کمک‌های خیریه نقدی، کارت بانکی آن‌ها را در قبال پرداخت مبالغی اجاره می کردند و مبالغ سرقتی و وجوه نامشروع حاصل از اعمال مجرمانه خود را به این حساب‌ها انتقال می‌دادند.

سرهنگ شهبازی‌ پور یادآور شد: متهمان هنگامی که با مدارک و مستندات پلیس روبرو شدند صفحات شناسایی‌شده را متعلق به خود دانستند و هدف و انگیزه‌ خود از این کار را جذب دنبال کننده و کسب درآمد از این طریق اعلام کردند و در نهایت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: صاحبان کارت‌های بانکی باید به این نکته مهم توجه کنند که حفظ و نگهداری کارت‌های بانکی بر عهده دارنده مالک آن می‌باشد لذا تحت هیچ شرایطی اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار ندهند، زیرا این موضوع می تواند تبعات قانونی برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

کشف 273 راس دام سبک قاچاق

سرهنگ بهادر اسماعیلی فرمانده انتظامی استان از کشف 273 راس دام سبک قاچاق به ارزش 7 میلیارد ریال در قم خبر داد و گفت: کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی استان، با اطلاع از جابجایی دام غیرمجاز از مجتمع دامشهر، با مراقبت محل مشاهده می کنند 4 دستگاه کامیون بنزتک پس از بارگیری احشام، از دامشهر خارج شدند بنابراین در محدوده سلفچگان، کامیون ها را توقیف کردند.

وی خاطرنشان کرد:از خودروهای توقیف شده 273 راس دام سبک فاقد مجوز قانونی کشف شد که ارزش آن برابر اعلام کارشناسان 7میلیارد ریال عنوان شده است. در این رابطه 4 متهم دستگیر و پس از معرفی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان قم با صدور قرار قانونی مناسب روانه زندان شدند.

دستگیری جاعل سند نمره کار خودروهای سرقتی

سردار علی ابراهیمی فرمانده انتظامی استان قزوین از دستگیری جاعل سند نمره کار 12 دستگاه خودروی خاور سرقتی و دستگیری یک نفر در این خصوص خبر داد و گفت: با کسب خبر از منابع مبنی بر اوراق و سند نمره کار کردن خودروهای خاور سرقتی در یکی از گاراژهای " قزوین " پیگیری موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با انجام تحقیقات میدانی، اقدامات اطلاعاتی و مراقبت های نامحسوس پلیسی و اطمینان از صحت موضوع و با هماهنگی مقام قضایی به محل مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده انتظامی استان قزوین اظهار داشت: در بازرسی از محل تعداد 12 دستگاه خودروی خاور که از استان های همجوار به سرقت رفته بود شناسایی و کشف و در این خصوص یک نفر دستگیر شد.

ابن مقام انتظامی تصریح کرد: متهم دستگیر شده در بازجوئی های ماموران به جرم خود مبنی بر خرید خودروهای سرقتی و انجام سند نمره کار و فروش وسائط نقلیه اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه ارزش خودروهای سرقتی 25میلیارد ریال برآورد شده است خاطر نشان کرد: تلاش برای دستگیری سارقان ادامه دارد و هموطنانی که خودروی خاور آنان به سرقت رفته با حضور در پلیس آگاهی استان قزوین نسبت به شناسایی خودروی خود اقدام کنند.

کشف 100هزار لیتر روغن موتور تقلبی

سرهنگ غلامرضا براتی فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر از کشف 100 هزار لیتر روغن موتور خودرو به ارزش 5 میلیارد ریال در عملیات ماموران پلس امنیت عمومی این فرماندهی خبر داد و گفت: ماموران پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر با اشرافیت و هوشمندی خود از فعالیت فردی در زمینه تهیه و تولید روغن موتور های تقلبی در یک انبار متروکه در حاشیه خمینی شهر مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از کسب اطلاعات لازم طی هماهنگی با مقام قضائی از انبار مذکور بازدید کردند که در نتیجه این عملیات 100هزار لیتر مواد نفتی و روغن سوخته کشف شد.در بررسی های صورت گرفته مشخص شد متهم با انجام فرآیند شیمیایی این مواد نفتی و روغن های سوخته غیر قابل استفاده را در قالب روغن های مجاز صنعتی و خودرو با برند شرکت های معتبر بسته بندی و به بازار عرضه می کند.

سرهنگ براتی ارزش روغن های سوخته مکشوفه در این عملیات را برابر اعلام نظر کارشناسان مربوطه 5 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با دستور مقام قضائی انبار پلمب و متهم اصلی پرونده نیز دستگیر و برای انجام اقدامات قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

کشف عتیقه‌های هزاره اول قبل از میلاد

سردار عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی استان گیلان از کشف 5 قلم شیء عتیقه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد در شهرستان سیاهکل خبر داد و گفت: با دریافت گزارش مردمی مبنی بر حفاری غیرمجاز و فروش عتیقه‌جات توسط فردی در یکی از روستاهای بخش دیلمان شهرستان سیاهکل، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه پس از انجام تحقیقات نامحسوس و محرز شدن صحت خبر، متهم این پرونده و مخفیگاه وی مورد شناسایی قرار گرفت افزود: ماموران انتظامی بخش دیلمان با هماهنگی قضائی به محل مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده انتظامی گیلان به کشف 5 قلم شیء عتیقه اعم از 4 عدد کوزه سفالی و یک عدد سرنیزه در بازرسی از این مکان اشاره کرد و اذعان داشت: متهم 38 ساله نیز دستگیر و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

سردار ملکی تصریح کرد: طبق نظر کارشناسان میراث فرهنگی، عتیقه‌های کشف شده مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است.

باری با 30 میلیارد لوازم یدکی احتکاری

سرهنگ غلامرضا براتی فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر از کشف بیش از یک هزار و 500 قلبم انواع لوازم یدکی خودروی احتکار شده به ارزش 30 میلیارد ریال در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی این فرماندهی خبر داد و گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی شهر در راستای تداوم اجرای طرح تشدید مبارزه با پدیده شوم احتکار با اشرافیت و هوشمندی خود از احتکار تعداد زیادی لوازم یدکی خود در انباری واقع در شهر درچه اطلاع پیدا کرده و بررسی موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: کارآگاهان پس از انجام بررسی های تخصصی و تحقیقات میدانی و کسب اطلاعات لازم طی هماهنگی با مقام قضائی به همراه کارشناس اداره صنعت، معدن و تجارت درمحل حاضر و در بازرسی های به عمل آمده بیش از یک هزار و 500 قلم انواع لوزام یدکی خودرو را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر با اشاره به اینکه موجودی انبار در سامانه انبار اداره صنعت، معدن و تجارت ثبت نشده و هیچ گونه خروجی به بازار نداشته است گفت: با محرز شدن احتکار لوازم یدکی مکشوفه که ارزش آنها بنا بر اظهار نظر کارشناسان مربوطه 30 میلیارد ریال برآورد شده با دستور مقام قضائی نسبت به پلمب انبار تا تعیین تکلیف پرونده پلمب شد.

این مقام انتظامی از دستگیری یک فرد متخلف در این رابطه خبر داد و گفت: در این خصوص پرونده تشکیل و متهم برای انجام اقدامات قانونی و رسیدگی به جرم ارتکابی خود به مراجع قضائی تحویل داده شد.

نظرات بینندگان