arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۰۵ دی ۱۳۹۹

گلدان‌های کوچک جایگزین دارو‌های ضد افسردگی می‌شوند؟

نتایج یک پژوهش جالب که از سوی پژوهشگران دانشگاه شفیلد انجام شده است نشان می‌دهد که استفاده از گلدان‌های سبز جلوی درب خانه‌ها می‌تواند نرخ استرس و اضطراب را کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک پژوهش جالب که از سوی پژوهشگران دانشگاه شفیلد انجام شده است نشان می‌دهد که استفاده از گلدان‌های سبز جلوی درب خانه‌ها می‌تواند نرخ افسردگی، استرس و اضطراب را کاهش دهد.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد حضور در فضا‌های طبیعی (چه هنگام باغبانی یا گوش دادن به آواز پرندگان) تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد. حضور در طبیعت با بهبود عملکرد شناختی، آرامش بیشتر و کاهش برخی علائم اختلال نقص توجه در کودکان ارتباط دارد.

با این حال، بیشتر این مطالعات به ویژه در مورد اثرات فضای سبز عمومی و نه قرار دادن چند گلدان ساده در محیط پیرامونی خونه متمرکز شده اند. در مدتی که بسیاری از افراد به دلیل محدودیت‌های کرونایی، زمان زیادی را در خانه حضور دارند، فضای خصوصی باغچه در دسترس‌ترین فضای سبز برای افراد خانواده است، اما آیا این فضا‌های سبز کوچک برای سلامت روان ما فوایدی دارد؟

گلدان‌های کوچک

مطالعات جدید نشان می‌دهد که نگهداری گیاهان در ابعاد مختلف، با کاهش علائم استرس همراه است. آزمایش‌های جدید میزان استرس فیزیولوژیکی و روانی را قبل و بعد از افزودن گیاهان به خانه‌هایی در منچستر انگلستان مورد بررسی قرار داده اند و متوجه شده اند افراد با تغییر شاخص‌ها رو به رو شده اند. این بررسی شامل اندازه گیری غلظت کورتیزول شرکت کنندگان (که گاهی اوقات "هورمون استرس" نامیده می‌شود) در بزاق آن‌ها و همچنین استرس ادراک شده افراد بوده است. سنین شرکت کنندگان از ۲۱ تا ۸۶ سال بود و ۶۴ ٪ آن‌ها زن بودند.

به نظر می‌رسد بخشی از این احساس آرامش به نوع نگهداری از گیاهان نیز مرتبط است. درواقع در کنار موضوع زیبایی ظاهری گیاهان، موضوع نگهداری از گیاهان، شامل آبیاری و مراقبت روزانه می‌تواند باعث احساس آرامش افراد شود. طی یک دوره یک ساله، پژوهشگران متوجه شدند که نگهداری از گیاهان منجر به کاهش ۶ درصدی میزان استرس درک شده توسط افراد می‌شود.

محققان نظر آماری تغییرات قابل توجهی در الگو‌های کورتیزول بزاقی شرکت کنندگان پیدا کردند. کورتیزول اصلی‌ترین هورمون واکنش استرس در بدن است که می‌تواند پاسخ "جنگ یا گریز" ما را فعال کند و می‌تواند سطح خواب و انرژی را تنظیم کند. ما برای سلامتی هر روز به کورتیزول احتیاج داریم و به طور معمول وقتی از خواب بیدار می‌شویم غلظت کورتیزول اوج می‌گیرد و در شب به کمترین میزان خود می‌رسد. اختلالات در این الگو نشان می‌دهد که بدن ما تحت استرس است. محققان دریافتند که ۲۴ ٪ از افراد تحت مطالعه، سه ماه پس از افزودن گیاهان به زندگی خود تا ۵۳ درصد کنترل بالاتری روی کورتیزول خود داشتند.

نظرات بینندگان