arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۳ - ۰۹ دی ۱۳۹۹

ربیعی: FATF مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد/ موضوع سرقت پول‌های روسیه ارتباطی با ایران و روابط دوجانبه ندارد

سخنگوی دولت گفت: اگر منتقدین سخنان من، کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مامورین و بازیگران آمریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت، گفت: اگر منتقدین سخنان من، کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مامورین و بازیگران آمریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.
 
به گزارش ایلنا، علی ربیعی در جریان نشست خبری روز سه‌شنبه(۹ دی‌ماه) خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «رسانه‌‌های روسی روز چهارم دیماه گزارش داده‌اند که حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران که به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه ارسال شده بود،‌ به سرقت رفته است؛ آیا این خبر را تائید می‌کنید؟ آیا پیش از این هم چنین مواردی اتفاق افتاده است؟» گفت: خبر مذکور  به تشکیل پرونده جنائی اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه، مربوط ‌ می‌شود که مراحل دادرسی آن از سال گذشته در دادگاه‌های روسیه در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه این پول مربوط به ایران نبوده است، گفت: لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. لذا نه اموال متعلق به ایران است و نه متهم ایرانی است.
 
ربیعی پیرامون سوال دیگر ایلنا درباره اینکه آیا عدم پیوستن به FATF  منجر به ادامه این روند خواهد شد، گفت: اما درباره بحث FATF  باید مجددا تاکید کنم که FATF  مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد. 
 
وی ادامه داد: در پی سخنان مشخص من درباره واکسن کرونا که هفته قبل  گفتم «تحریم و FATF بر مبادلات تجاری ما اثر دارند»،  برخی مخالفین همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند. این در حالی بود که من به طور روشن و به شکل ترکیبی از تاثیر تحریم و FATF  به طور توامان، بر زندگی کردم صحبت کردم اما عده ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه مایل نیستم اسامی افراد را در سخنگویی اعلام کنم، گفت: خود برایان هوک که رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا بود، صراحتا تاکید کرد که حضور ایران در لیست سیاه FATF  چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند. 
 
وی افزود: به طور مشخص هوک در ابتدا به دروغ مدعی می شود که امریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است.اما او در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است پاسخ می دهد، این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان بر می گردد‌. این ها که دائمادروغ می گویند و نمی‌خواهم به انها استناد کنم اما بطور واضح از FATF بهانه ای برای اهداف غیرانسانی خود می‌سازد. یعنی از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می‌کنند.
 
ربیعی ادامه داد: لذا من به طور مشخص به بهانه‌ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم متوسل به حربه تحریم می شود و هم در مواردی که حربه تحریم کارآیی ندارد به یک حربه مکمل به نام FATF متوسل می شود. من مشخصا لفظ بهانه  را به کار برده و گفته بودم: «در لیست سیاه بودن آثار خود را در مراودات مالی نشان داده است و این مساله بهانه ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.»
 
دستیار ارتباطات رئیس جمهور خاطر نشان کرد: مرجع  بهانه مشخص است. اگر منتقدین سخنان من، کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند می‌توانند به بیانات مامورین و بازیگران آمریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی‌ها چگونه آنجا وقتی که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.
 
وی گفت: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای محترم مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و انشاله آنچه مصلحت نظام و منافع ملی  هست تصمیم گرفته شود.
نظرات بینندگان