arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۳۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۴ دی ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزییات یک مکالمه مهم سه روز قبل از ترور سردار سلیمانی / یک واکسن ایرانی دیگر در راه است / رد و بدل شدن پیام بین ظریف و بایدن؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

فوتی های کرونا در مرز دو رقمی شدن
آمار فوتی های روزانه کرونا باز هم کاهش یافت و در مرز دو رقمی شدن قرار گرفت. در ۲۴ ساعت منتهی به روز ۱۳ دی ۶ هزار و ۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۹۳ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۷۴ نفر رسید. در این مدت ۱۰۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۵ هزار و ۴۳۸ نفر رسید.


یک واکسن ایرانی دیگر در راه است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به اینکه واکسن نوترکیب ایرانی کرونا تا اسفند ماه سال جاری وارد مرحله انسانی می شود، گفت: این محصول فناورانه درحال طی کردن مراحل حیوانی است و تاکنون توفیقات خوبی هم داشته است.


صالحی: دستمان روی ماشه است
علی اکبر صالحی در خصوص آغاز تولید سوخت ۲۰درصد و آمادگی سازمان گفت: نامه ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده ایم که تسلیم آژانس بشود. بازرسان بیایند فک پلمپ کنند. تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم. ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین نامه ای در خصوص چگونگی اجرای آن باید ابلاغ کند و رئیس جمهور باید دستور اقدام صادر کند. ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. فرمانده باید دستور بدهد. ما خیلی سریع می توانیم کار را شروع کنیم.


جزییات یک مکالمه مهم سه روز قبل از ترور سردار سلیمانی
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق در مستند الساعة الاخیرة (ساعت آخر) که از شبکه المیادین پخش شد جزئیات مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با وی سه روز قبل از انجام عملیات ترور را باز گو کرد و گفت: ترامپ در شب تحویل سال میلادی حدودا ساعت ۹ شب با من تماس گرفت و به من گفت که آمریکایی ها ایرانی ها را به خوبی نمی شناسند بلکه این عراقی ها هستند که ایرانی ها را خوب می شناسند. در پاسخ به او گفتم ایرانی ها می گویند که به دنبال جنگ نیستند همانگونه که آمریکایی ها نیز خواهان جنگ نیستند. به ترامپ پیشنهاد دادم که یا به صورت مستقیم با ایرانی ها مذاکره کند و یا اینکه توافقات ضمنی همانند توافقاتی که از سال ۲۰۰۳ درحال انجام بود، با آن انجام دهد. دونالد ترامپ گفت شما مذاکره کنندگان خوبی هستید، هر کاری که از دستتان برمی آید در این راستا انجام دهید و ما آماده هستیم.


توییت مهم ظریف درباره نقشه اسرائیل در عراق
ظریف در توییتر نوشت: اطلاعات تازه از عراق حاکی از آن است که عوامل آتش‌افروز اسراییل در حال توطئه‌چینی برای حمله به آمریکایی‌ها هستند- تا ترامپ در حال رفتن را به بهانه‌ای ساختگی به جنگ بکشانند. ترامپ، مراقب تله باش. هرگونه آتش‌بازی، پاسخ متقابل جدی همراه خواهد داشت، به خصوص علیه همان دوستان صمیمی‌ات.


پیام نخست وزیر عراق به تهران
سفیر جمهوری عراق در تهران درباره رای ممتنع عراق به پیشنهاد آمریکا برای افزودن دو بند جدید در بودجه سال ۲۰۲۱ سازمان ملل برای احیای کمیته تحریم‌ها علیه ایران گفت: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در این رابطه پیامی را برای جمهوری اسلامی ایران فرستاده که براساس آن، کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل می‌شود. وی اضافه کرد: در این پیام تاکید شده است که جمهوری عراق از هیچ تصمیمی علیه جمهوری اسلامی ایران ابدا و مطلقا حمایت نمی‌کند. او خاطرنشان کرد: ایران کشور دوست، همسایه و برادر ماست و ما با جمهوری اسلامی ایران رابطه بسیار نزدیکی داریم هر چند رای داده شده، یک رای محافظه‌کارانه بوده است.


رد و بدل شدن پیام بین ظریف و بایدن؟
سخنگوی وزارت خارجه گفت: مطلقا هیچ پیامی بین آقای ظریف و بایدن نرفته و نیامده است. آقای ظریف در نیویورک که بودند بسیاری از سناتورها را می‌شناسند و در هر سفری که تشریف بردند ملاقات‌هایی را با سناتورها به درخواست آنها داشتند و آنهایی که با فضای بین‌المللی آشنا هستند می‌دانند اینها امر مرسومی است. ولی به صورت واقعی عرض می‌کنم، ما هرگاه دولتی مستقر شود و ما رفتار آن را ببینیم، متناسب با آن عمل می‌کنیم. در خصوص دولت آتی آمریکا نیز نکات ما به صورت علنی گفته شده است.

نظرات بینندگان