arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۹

تصمیمی که دودش به چشم بورس خواهد رفت؛ سهامداران را ناامید نکنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بورس در چند ماه اخیر افت و خیز زیادی را تجربه کرده و سهامداران تازه وارد در چنین شرایطی گاه با تردیدها و بیم و امیدهایی برای ادامه حضور در بازار سرمایه مواجه شده اند.

به گزارش «انتخاب»، در این بین، مدیران ارشد سازمان بورس و کارشناسان اقتصادی همگی بر این باورند که افت و خیزهای بورس باید به گونه ای مدیریت شود که جذب سهامداران خرد در بازار سرمایه به مانع جدی برنخورد و انگیزه مردم برای سرمایه گذاری از بین نرود. حتی مسئولان ارشد دولتی از جمله شخص رییس جمهور نیز به دلیل شرایط اقتصادی خاص کشور بر حمایت از بورس تاکید ویژه ای دارند.

در ماه های اخیر نیز مقام های ارشد سازمان بورس در موارد متعددی عملکرد مثبتی برای حمایت از سهامداران انجام داده اند.

با این وجود به نظر می رسد برخی مدیران میانی بورس ساز خود را می زنند و توجه چندانی به سیاستگذاری های کلان مدیران ارشد سازمان بورس ندارند؛ تا جایی که برخی اقدامات آنها با آنچه در سطح کلان از سوی مقام های ارشد بورس، تصمیم گیری شده، در تقابل است.

در این میان برخی تصمیمات همین مدیران میانی بورس و تبدیل آنها به یک رویه می تواند در میان مدت به زیان بازار سرمایه تمام شده و عملا کارنامه مثبت آن را تحت الشعاع قرار دهد.

به عنوان نمونه، نماد بپاس که در ماه های اخیر با وجود تلاطم و بالا و پایین های بورس، از موفق ترین نمادهای بازار سرمایه بوده، اخیرا با تصمیم همین مدیران میانی سازمان بورس به دلیل آنچه شفاف سازی خوانده شده، متوقف شده است.

ماجرا از این قرار است که سهام بیمه پاسارگاد با نماد بپاس در ماه های اخیر توانسته از پس تلاطم بورس برآید و در نتیجه به یکی از موفق ترین نمادهای بورس تبدیل شود؛ تا جایی که بسیاری از سهامداران خرد به دنبال خرید این سهم بوده اند. یکی از دلایل توفیق این نماد و عدم تاثیرپذیری جدی آن از افت و خیزهای اخیر بورس، حمایت به موقع و منطقی سهامدار عمده بیمه پاسارگاد (بانک پاسارگاد) از این نماد فرابورسی بوده است. اما با تصمیم اخیر بورس، عملا یک ابهام درمورد این نماد ایجاد شده و ممکن است سهامداران عمده نمادهای دیگر را بدبین کند.

این در حالی است که اطلاعات نماد بپاس به طور شفاف در سامانه کدال مشخص است و عملکرد شرکت بیمه پاسارگاد که در چند سال اخیر به تصریح آمار و ارقام رسمی، از موفق ترین شرکت های بیمه ای و حتی بورسی بوده، نیز با وضعیت موفق نماد بپاس همخوانی کامل دارد.

در چنین تصمیماتی، توقف یک نماد موفق بورسی با وجود همخوانی آن با عملکرد شرکت بورسی مذکور می تواند پالس های نامطلوبی به سهامداران ارسال کند.

مهمترین پالس منفی این نوع تصمیمات بورس آن است که سهامداران به این نتیجه می رسند که حتی بالا رفتن ارزش سهام آنها نیز انگیزه مناسبی برای باقی ماندن در بازار سرمایه نیست. زیرا حتی در صورت بالا ماندن ارزش یک سهم و موفقیت آن در طول زمان، نه تنها هیچ حمایتی از جانب بورس انجام نمی شود، بلکه به عکس، بورس با معلق کردن نماد مذکور، عملا باعث ایجاد ابهام برای سهامداران خواهد شد.

نتیجه این اتفاق آن است که سهامداران عملا انگیزه حضور در بورس را از دست خواهند داد و به تدریج از آن خارج خواهند شد.

این درحالی است که مسئولان ارشد بورس در بالا و پایین های اخیر بازار سرمایه بارها بر حمایت آنها از سهامداران تاکید کرده اند اما تصمیمات اینچنینی مدیران میانی بورس عملا در تناقض با این شعار و سیاستگذاری هاست

طبعا اگر این نوع تصمیمات در بورس به یک رویه تبدیل شود به تدریج سهامداران به این نتیجه خواهند رسید که آنچه سازمان بورس حمایت از سهامداران خرد می گوید صرفا در حد شعار است؛ در نتیجه سهامداران انگیزه ای برای باقی ماندن در بورس نخواهند داشت و دود این نوع تصمیمات مدیران میانی بازار سرمایه در درازمدت به چشم بورس خواهد رفت و سهامداران را فراری خواهد داد.

نظرات بینندگان