arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۹

طرح واکسیناسیون کرونا در هند آغاز شد

خبرگزاری "ای ان آی" هند روز شنبه گزارش داد که نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور با اشاره به روند شیوع کرونا و تولید واکسن آن در هند، عملیات واکسیناسیون در این کشور را که گفته می شود بزرگترین طرح در جهان است، افتتاح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری "ای ان آی" هند روز شنبه گزارش داد که نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور با اشاره به روند شیوع کرونا و تولید واکسن آن در هند، عملیات واکسیناسیون در این کشور را که گفته می شود بزرگترین طرح در جهان است، افتتاح کرد.

براساس این گزارش، مودی که کشورش با ۱۰ میلیون ۶۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا و ۱۵۲ هزار مرگ ناشی از این بیماری، دومین کشور مبتلا در جهان است، با حضور در بیمارستان "لوک نایاک جای پراکاش نارایان" در دهلی نو این طرح را کلید زد.
از آنجایی که  برنامه‌ هند به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده واکسن برای ایمنی جمعیت قابل توجهش در برابر کرونا اهمیت قابل توجهی دارد، وی در این نطق از روند تولید واکسن کرونا از جمله دو نوع داخلی در حال واکسیناسیون و دو نوع داخلی دیگر که به زودی در جامعه مورد استفاده قرارخواهد گرفت، سخن گفت و از تلاش دست اندرکاران تولید این ۴ واکسن تشکر کرد.

هند قصد دارد طی ۶ تا ۸ ماه اول امسال (۲۰۲۱) ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند. این کشور اعلام کرده برای رسیدن به مصونیت جمعی لازم نیست کل جمعیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفری آن واکسینه شوند.
در سوم ژانویه (۱۴ دی) دولت هند دو نوع واکسن کرونا را برای سه مرحله تمرینی در کشور آزمایش کرد، در حالی که این کشور تاکنون نرخ بهبودی از کرونای آن ۹۶،۵۶ درصد بوده است.

همزمان در دهلی نو، بیمارستان های مومبای و دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات بنگلور نیز بطور همزمان پایگاه شروع طرح واکسیناسیون برای مبارزه با این ویروس مهلک بوده اند.
مدیر بخش تسهیلات پزشکی بیمارستان دهلی نو گفت که در روز اول اجرای این طرح واکسیناسیون، اکثر پزشکان، پرستاران و کارشناسان بهداشتی کشور واکسینه می شوند.

 

 


براساس این طرح، افرادی که اولین دوز واکسن را دریافت می کنند، بعد از ۲۸ روز بار دیگر باید به ایستگاه های واکسیناسیون مراجعه کنند تا دوز دوم این واکسن به آنها تزریق شود، چرا که برای ایمنی سازی جامعه لازم است شهروندان دوبار این واکسن را تزریق کنند.

در حالی که رقابت بر سر تولید و توزیع واکسن کرونا در سطح جهان هر روز ابعاد تازه‌ای می یابد، دولت هند با تایید استفاده از دو واکسن کووید-۱۹ ساخت داخل برای واکسیناسیون جمعیت میلیاردی خود اقدام کرده است.

این کشور در چند روز گذشته به طور متوسط ۲۰ هزار مورد جدید ابتلا به این ویروس را ثبت کرده است.

به گزارش شبکه هندی "ان دی تی وی"، "کاوی شیلد" اولین واکسن ملی کروناست که برای استفاده اضطراری در هند تایید شده است. پس از آن، هند واکسن ساخت داخل دیگر به نام کواکسین را برای استفاده اضطراری در این کشور تایید کرد.

هر دو واکسن تایید شده در هند می‌تواند در دمای معمولی یخچال نگهداری یا حمل شوند.

 این انتظار وجود داشت که سازمان تنظیم مقررات دارویی هند در هفته  اول ماه ژانویه مجوزی برای استفاده اضطراری از واکسن های کرونا را برای موسسه سروم هند صادر کند که کرد و هدف از تمرین های انجام شده در این کشور ارزیابی امکان عملیاتی استفاده از پلتفرم های دیجیتال برای نظارت لحظه ای بر انتقال واکسن ها است.
وزارت بهداشت هند روز شنبه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه هدف از این طرح آزمایشی ارزیابی امکان عملیاتی استفاده از یک بستر دیجیتالی برای نظارت واقعی بر تحویل واکسن و ثبت داده‌ها است، افزود: این طرح همچنین ارتباطات میان برنامه ریزی و اجرا را آزمایش و به شناسایی چالش‌ها کمک می‌کند.  

برخی گزارش ها حاکی از تایید واکسن شرکت "آسترا زنکا" و دانشگاه آکسفورد برای استفاده در هند نیز خبر می دهند.

 

 

 

به گفته کارشناسان، تایید واکسن آکسفورد در انگلستان ممکن است بخت تایید این واکسن در هند را تقویت کرده باشد. موسسه سرم هند SII که رییس آن "ادار پوناوالا" است و در سال ۱۹۶۶ توسط کوروش پونوالا (یکی از شخصیت های مهم هند و از پارسیان ایرانی الاصل جامعه زرتشتیان این کشور) بنیان گذاری شد، با دانشگاه آکسفورد و موسسه داروسازی آسترازنکا همکاری داشته و اکنون در حال آزمایش هایی در هند است.

موسسه سرم هند بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان است و واکسن بیماری های مختلفی را در دوز ۱.۵ میلیاردی تولید و در سراسر جهان می فروشد.

کادر پزشکی هند به ۷ دهه تجربه واکسیناسیون گسترده مانند واکسن فلج اطفال، بیماری ورم مغز و غیره تکیه می‌کند. 

هند در طرح خود قصد دارد در مرحله اول بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه کند. گروه‌های در اولویت شامل کادر درمانی، نیروی پلیس، افراد بالای ۶۰ سال و سپس بالای ۵۰ سال و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای هستند. دولت این کشور یک دستور العمل ۱۴۸ صفحه‌ای آماده کرده است تا مقامات به دقت آن را دنبال کنند. 

در همین ارتباط خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آگاه هندی با تایید واکسن کرونای تولیدی "آسترازنکا" و دانشگاه آکسفورد برای استفاده اضطراری  توسط سازمان تنظیم مقررات دارویی این کشور، نوشت: این تصمیم راه را برای استفاده از این واکسن در دومین کشور پرجمعیت جهان که پس از آمریکا بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارد، هموار می کند.

"ادار پونوالا" فرزند کوروش پونوالا، یکی از شخصیت های مهم و از پارسیان ایرانی الاصل جامعه زرتشتیان هند است که بزرگترین شرکت سرم سازی جهان "سروم" را در ۱۹۶۶ بنیان گذاشت.

 ایرنا 

نظرات بینندگان