arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۱

آيا خنده بهترين پزشك است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اعتماد نوشت: اصطلاح فيزيولوژيكي خنده را ژلوتولوژي مي نامند. هر مغزي به دو قسمت شرقي و غربي يا راست و چپ تقسيم شده است. قسمت چپ مغز، كار آناليز يا محاسبه كلمه هاي ساختاري جوك را انجام مي دهد و قسمت راست مغز براي آناليز كارهاي هوشيارانه و دريافت جوك است. خنده يك عكس العمل طبيعي است كه در حالت تخليه احساس هاي شادي، غم، عصبانيت يا خستگي هاي جسمي و روحي بروز مي كند. متاسفانه بسياري از مردم، اين هديه و موهبت الهي را كه نيروي التيام بخش درد و رنج است، جلفي و سبكسري مي دانند و با اين نوع فكرها، خود را از يك قدرت سازنده خدادادي بي بهره و محروم مي كنند و در اسارت فكرهاي مشوش و دردآور غوطه ور مي شوند، به حدي كه خود را از بي خوابي و خوردن قرص هاي ضداسترس در رنج قرار مي دهند. از طرفي، خوشرويي و خنده رويي نه تنها براي سلامت جسم و روح انسان ها مفيد است، بلكه براي استحكام و حفظ سلامت و ارتباط عالي با خانواده، اقوام و دوستان نيز توصيه شده است.
   
رابرت پروواين عصب شناس رفتاري و پيشكسوت علم تحقيق و پژوهش خنده درماني مي گويد: عكس العمل انسان نسبت به حركت هاي غيرعادي خود يا ديگران با خوشرويي و خنديدن به اشتباه و رفتار غلط و غيرعادي خود يا ديگران، بسيار آموزنده و حتي در مرحله عالي آموزشي است. در حالي كه متاسفانه بيشتر مردم، پس از اشتباه كردن عصباني مي شوند!
   
جان موريل، فيلسوف مي گويد: نخستين بار خنده زماني به وجود آمد كه انسان از خطر رهايي يافت. خنده، نشانه آرامش و اعتمادبه نفس است. انسان تنها موجودي است كه مي خندد. هيچ يك از حيوانات يا گياهان نمي خندند، زيرا وقتي انسان مي خندد كه چيزي به نظرش عجيب بيايد و خودش را خردمندتر حس كند.
   
    وقتي مي خنديم، تغييرهايي در سراسر بدن به وجود مي آيد كه سبب تحريك ماهيچه هاي بدن مي شود. 15 ماهيچه در صورت و در ناحيه بالاي گونه هستند كه عمل مكانيسم خنده را انجام مي دهند. اين ماهيچه ها سيستم تنفسي را فعال و ورود و خروج هواي تنفسي را عادي و منظم مي كنند.
   
    هنگام خنديدن، به ويژه بعد از صرف غذا، مغز ما ماده يي به نام، اندورفين را در رگ هاي خوني ترشح مي كند كه باعث روان شدن جريان خون مي شود و اين يك قرص ضد غلظت خون است كه خداوند به ما هديه كرده تا شادكامي خود را حفظ كنيم. امروزه آن را سيستم قدرت شفابخش طبيعي مي نامند.
   
    دكتر ويليام فراي پژوهشگر و متخصص روانشناس، به اين نتيجه رسيده است كه خنده براي تقويت قلب و بهبود بيماري هاي قلبي، سيستم تنفسي، سيستم مخاطي، غده هاي دروني، سيستم هاي ماهيچه يي و سيستم اعصاب و كساني كه گردن درد يا كمردرد دارند، بسيار مفيد است.
   
    خنده سبب باز شدن رگ هاي گرفته و تازه شدن خون در رگ ها مي شود و در رفع سوءتغذيه به ويژه بعد از غذا موثر است.
   
   
    نقش خوشرويي و خنده رويي در جامعه
    با پژوهش هاي انجام شده در كشورهاي غربي و شرقي به ويژه هندوستان به اين نتيجه رسيده اند كه اگر افكار شاد باشد، گفتار هم شاد مي شود. اگر گفتار، شادي بخش شود، كردار شادكننده مي شود. وقتي هم كردار شادكننده شود، مشكل هاي اجتماعي خود به خود و بدون حضور قانون برطرف مي شوند. جامعه يي كه با اين نوع شخصيت ها شكل بگيرد، نه تنها به نااميدي، عصبانيت و بيچارگي عادت نمي كند، بلكه بدون شك سرنوشت درخشاني پيدا خواهد كرد.
   
    خوشرويي، بر استعداد، احساس و سلامتي كودكان تاثير دارد. تاثير خوشرويي و خنده در كودكان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان، آنچنان است كه امروزه براي يادگيري درس ها از روش هاي شادي آفرين استفاده مي كنند. با خوش رويي مي توان نسل آينده را شاداب تر و باهوش تر پرورش داد. هر جامعه يي كه خوشرويي، خنده و شادي، شعار زندگي كردن آنان باشد، گذشت و همكاري بين آنان بيشتر است و قهرمان هاي ملي در اين كشورها بيشتر مي شود. امروزه در توليد صنايع هم از روش هاي شادي آفرين استفاده مي كنند. در بيمارستان ها براي بيماري هاي صعب العلاج و براي كاهش هزينه هاي بيمارستان از شركت هاي ساخت برنامه هاي خنده دار (كمدي) يا از تجهيزات شادي آفرين استفاده مي كنند.
   
    خوشرويي و خنده رويي، راهي براي رهايي از خشم و خجالت است. كسي كه تهديد مي شود، اگر به خنده تمسك جويد، ريسك درگيري او به مراتب كمتر مي شود.
   
   
   
    چه كار كنيم خوشرو و خنده رو شويم؟
    خوش خلقي و خنده رويي در زندگي روزمره را بايد با تمرين روش هاي زير به دست آورد:
   
    احساس هاي منفي را به مثبت تبديل كنيم.
   
    از چيزي كه داريم، قدرداني كنيم.
   
    با روحيه ديگران كنار بياييم.
   
    با ساختار سازماني يا سيستم كاري محيط كار كنار بياييم.
   
    در سازگاري روحيه خود با محيط كار، ابتكار عمل به خرج دهيم.
   
    از مباحثه به شدت دوري كنيم.
   
    توجه طرف مقابل را جلب كنيم.
   
    در شرايط نامعقول به ديگران كمك كنيم.
   
    به ديگران در به ياد آوردن مطلب كمك كنيم.
   
    در موارد مختلف به ديگران ياري رساني كنيم.
   
    ديگران را تشويق كنيم.
   
    حالت تدافعي خود را كاهش دهيم.
   
    شادكامي را هديه يي الهي بدانيم.
   
نظرات بینندگان