arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۱

غارهای دیدنی تهران + تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فکر می‌کنید چند غار در استان تهران وجود داشته باشد؟ جالب است بدانید در همین استان فقط 60 غار وجود دارد که شامل ابلهون،ارژنگ، اسبول (سه غار)، لهوچین اینهون، ایوان، بادامستان، بزج، بورنیک، بیوک آغا، پراچان، پلنگ، پنجعلی، جارو، جزینان،جعفر قلی (جعفر قولیی لان)، جول دره (پالان خر)، چاه حمزه، چاه زنجیر، حصار، خلی زر (خولی زرد، وی یا)، خمیره (زندان خانه لار)، خودکاوند، دنبلید، دوشر (لوشر)، دهدر، دیزان، رستم دزد، رود افشان، ری زمین، ری کفتار، زالنگ، زالن گاه (ظالم گاه، زاغه سنگی)، زندان افغان (دق کشکولی)، سالکدر، سربی، سیراچال، عسل دره، قلعه، ارژنگ، قلعه دختر (دختر قلعه)، کارا اسکول، کسیل و ... می‌شود.

سعی کرده ایم  در این مطلب شما را با 10 غار مهم این استان آشنا کنیم.

غار یخ مراد


اين غار در مسير جاده تهران - چالوس در منطقه گچ سر و در مکانی بسیار مصفا به نام آزادبر قرار دارد. غار يخ مراد از عجايب دنیایی غارهای جهان به شمار می آيد.

از نکات بسیار جالب این غار زمستان های گرم و تابستان های بسيار سرد آن است . "یخ مراد" دارای قنديل های آهكی و يخی است برودت درون غار به اندازه ای است كه تا ماه خرداد هم می توان قنديل های يخ را درآن ديد. در فصل بهار، گياهان معطر كوهستانی محوطه بيرون غار را می پوشانند كه اين برای بازديد كنندگان از غار بسيار ديدنی است.

غار بورنیک


این غار در 120 کیلومتری شرق شهر تهران و 12 کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه و 6 کیلومتری حاشیه جنوبی روستای هرانده قرار دارد. اين غار در جاده دماوند - فيروز كوه نزديک روستای هرانده واقع شده است.

نام این غار از دو کلمه بور و نیک تشکیل شده است. بور تغییر یافته کلمه بار جهت سهولت تلفظ در اضافه شدن به کلمه نیک است. بار به معنای ساحل، کنار و جای امن است. بورنیک یا بار نیک یعنی محل امن خوب که اسم پرمعنایی برای غار به علت موقعیت خاص قرارگیری آن است.

دهانه این غار به ابعاد ۱۰ در ۱۵ متر و بلندی ۶ متر در ارتفاع ۱۹۵۰ متری سطح دریا قرار دارد.

این غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن بوده است. دهانه غار از دید نهان و به رودخانه نزدیک است. به همین خاطر غار محل امنی برای سکونت در مواقع خطر و زندگی در دوره غار نشینی بوده است.

جالب است بدانید در شش ماهه نخست سال که هوا گرم است درون این غار غار بسيار خنک و دل پذير است و می توانند یکی از مکان های بسیار دیدنی دوست داران طبیعت باشد .

غار بیوک آغا


 اين غار در مسير جادة کن قرار دارد که پس از گذشتن از امام‌زاده داوود و جادة «ده‌سنگان» با دو ساعت پياده‌روي مي‌توان به آن رسيد. غار بيوک آغا در مسير راه کوه‌نورداني است که به بلندي‌هاي منطقه صعود مي‌کنند.

غار بیوک آقا را گویی فردی با همین نام در دل کوه خلق کرده و حدودا” ظرفیت پذیرش ۲۰ الی ۳۰ نفر را دارد. بیوک آقا این غار را با پشتکار و تلاش فراوان در طی 11 سال ، با دست و با ابزار ساده، چکش و درفش درست کرده است. غار بیوک آقا در مواقع لزوم میتوانند پناهگاههای خوب و ارشمندی برای کوهنوردان در مسیرهای کوهنوردی باشند.

غار رود افشان


غار رودافشان در استان تهران، به فاصله 103 کیلومتری شهر تهران، و 62 کیلومتری شهر فیروزکوه و در دامنه رو به روی روستای رودافشان واقع شده است. دهانه این غار در انتهای قیفی بسیار بزرگ قرار دارد.

برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوه است که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته‌ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی یا دو ساعت پیاده روی، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود 15 تا 20 دقیقه کوه‌پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر 100 متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد!

ارتفاع این غار به اندازه ای است که به آسانی می توان در آن حرکت کرد و درون آن پوشیده از قندیل های آهکی است که گاهی ارتفاع آن از سقف غار به زمین می رسد.

بر اساس بررسی های زمین شناسی، این غار بیشتر به صورت سفره های آب زیر زمینی بوده و مسیر های داخلی غار حاصل تراشیده شدن بدنه ها در اثر رسوبات آب هایی است که روزگاری در داخل آن جریان داشته است.

غار رودافشان از نوع غارهای مرطوب با پوشش گیاهی خزه می باشد که پیشروی تا عمق 300 یا 400 متری آن با تجهیزات کم غار نوردی امکان پذیر است.

غار گل زرد


غار گل زرد در منطقه پلور و در مراتع شمالي روستاي منظريه قرار دارد. جاده خاكي منتهي به گل زرد، 65 كيلومتر بعد از تهران از جاده هراز منشعب شده و 4 كيلومتر طول دارد. ع

اين جاده درست بعد از بهمن گيرهاي معروف پايين گردنه امامزاده هاشم و قبل از راهدارخانه منظريه قرار گرفته و انتهاي آن به يك كلبه كوهستاني مي رسد. از كنار كلبه، با 30 دقيقه پياده روي دهانه غار نمايان ميشود.

دهانه غار بسيار تنگ است كه ابتداي آن را بايد با حالت سينه خيز و 10 متر حركت پا مرغي طي كرد.

مسير غار گل زرد مشخص است و نيازي به نخ كشي يا نشانه گذاري در آن نيست. البته در طول مسير شكاف ها و آبرو هاي كوچكي وجود دارد كه بايد از ورود به آنها خودداري كرد و احتياط لازم را نمودع

غار بسيار زيباست و با وجود حوضچه هاي كوچك و بزرگ (كه بعضا تا 4 متر عمق دارند) و جويبارهاي زير زميني و سازندهاي آهكي بسيار متنوع، فضايي دلفريب و رويايي ايجاد كرده است.رفت و برگشت تا انتهاي غار حدود 3 ساعت طول مي كشد.

سطح درون غار، پوشيده از استالاكتيت (چكيده) و استالا گميت (چكنده) است كه به شكل قنديل هايی از سقف و كف آن نمايان شده اند.

البته باید بدانید که فصل بازديد از این غار معمولا از خرداد تا شهريور است و در غير از اين محدوده زماني، دهانه غار به دليل جاري شدن سيلاب ها بسته مي شود.

غار اینهون


غار اینهون در جاده فیروز کوه نزدیک زرین دشت قرار دارد. ابتدای ورودی این غار در گذشته ساختمانی وجود داشت که اکنون دیواره قسمتی از آن برجای مانده است. پشت این دیوار گودالی وجود دارد که پس از عبور از آن به تالار بزرگی ختم می شود.

غار بزج


این غاردر طالقان در 120 کیلومتری شهر تهران واقع است. در گذشته از این غار به صورت پناهگاه استفاده می شد. این امر از دروازه، دیدگاه و نیز محل نشیمن و استراحتگاهی که در غار وجود دارد، مشهود است. طول غار 25 متر است.

غار کله سنگ


این غاردر کوه های طالقان داخل کوهی به همین نام نزدیک روستاهای «سوهان» و «آرتون» واقع است. دهانه غار تنگ است و درون آن منابع آب های زیرزمینی دیده می شود. طول غار 85 متر است و از سنگ چین های دستی درون غار استنباط می شود که این غار در ادوار پیش از تاریخ مورد استفاده انسان ها بوده است.

غارهای هیو


در هشت کیلومتری هشتگرد به قزوین، سه غار به فاصله تقریباً 15 متر از یکدیگر در دامنه کوه قرار دارند. طبق مطالعات انجام شده این احتمال وجود دارد که غارها مربوط به دوران پارینه سنگی باشد.

غار لالون ( لالان)


در جنوب غربی روستای لالون از توابع ساوجبلاغ، در ارتفاع 400 متری در دل صخره های مرتفع، دهانه یک غار وجود دارد. داخل غار نشانه دودخوردگی فراوان به چشم می خورد که خود نشانه سکونت افراد در زمان های دور است. در سمت شمال غار یک پناهگاه صخره ای وجود دارد که در آن خرده سفال های لعاب دار ساده اسلامی از دوره سلجوقی و ایلخانی به چشم می خورد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
GERMANY
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
1
37
بسيار زيبا هستند حيف حاكمان اين مرزبوم هيچ علاقه اي به اين زيبايي ها ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
شما که علاقه داری چندتا از این غارها رو گشتی؟
در جستجوی سختی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
0
2
تا اونجایی که من میدونم 2 تا اشتباه داشتی
1- غار بیوک آقا در روستای ابنیک واقع در منطقه رودبار و قصران است
2- روستای لالان هم در منطقه رودبار و قصران قرار دارد
کج خیال
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
0
4
خب همشهریان عزیز دیدید که ؟
لطفا هر چه سریع تر خود را به این آدرس رسانده و کف آنرا با انواع کیسه های نایلون ، بطری های یکبار مصرف و انواع زباله ها مزین بفرمائید .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
0
4
این چیزارو تو تهران داریمو به شهرهای دیگه ویا هغلب به خارج از کشور سفر میکنیم.بخدا من که دیدم شاخ در آوردم.انتخاب جان از تهرانمون بازم اگه میدونی رو کن جون مادرت
نظرات بینندگان