arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۷۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹

۲ بیمار مبتلا به ایدز در همدان شناسایی شدند

کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: به دنبال پایش کمپ‌های ترک اعتیاد این شهرستان، به تازگی۲ معتاد دارای سابقه تزریق مبتلا به ایدز شناسایی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: به دنبال پایش کمپ‌های ترک اعتیاد این شهرستان، به تازگی۲ معتاد دارای سابقه تزریق مبتلا به ایدز شناسایی شدند.

مریم جعفری  اظهار داشت: یکی از اهداف برنامه اچ.آی.وی بیماریابی است بنابراین مکان هایی که احتمال ورود افراد پرخطر زیاد است در برنامه پایش معاونت بهداشتی قرار می گیرند.

وی اضافه کرد: یکی از گلوگاه های شناسایی مبتلایان به ویروس اچ. ای. وی کمپ های ترک اعتیاد هستند چرا که معتادان به مواد مخدر سُنتی ۲۱ روز در این مراکز به سر می برند.

کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت شهرستان همدان اظهار داشت: ۱۱ کمپ متعلق به آقایان و یک کمپ بانوان در شهرستان همدان فعال است که تیم های مبارزه با بیماری از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به این مراکز برای بیماریابی مراجعه می کنند.

جعفری ادامه داد: کارشناسان علاوه بر تست اچ.آی.وی و بیماریابی فعال، اقدام به آموزش معتادان حاضر در کمپ های ترک اعتیاد برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس می کنند که در این راستا ۲۵۰ تا ۳۵۰ نمونه گیری ماهانه صورت می گیرد.

وی بیان کرد: بیشتر مراجعان به کمپ های ترک اعتیاد سابقه تزریق موادمخدر نیز داشتند و احتمال آلوده شدن آنها به ویروس اچ.آی.وی ایدز زیاد است بنابراین یکی از گلوگاه های شناسایی مبتلایان به این ویروس مراکز ماده ۱۵ یا همان کمپ ترک اعتیاد است.

کارشناس برنامه اچ.آی.وی (ایدز) مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: از سال ۷۶ تاکنون ۴۱۳ فرد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی ایدز در شهرستان همدان شناسایی شدند که ۷۰ درصد آنها معتادان تزریقی هستند.

وی اضافه کرد: هر چند سهم معتادان تزریقی در ابتلا به اچ.آی.وی زیاد است اما از سال ۹۴ این الگو تغییر کرده و انتقال ویروس از طریق رفتارهای جنسی بیشتر شد.

ایرنا

نظرات بینندگان