arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۹

لاوروف: مسکو امیدوار است آمریکا به برجام بازگردد؛ این مساله باعث بازگشت ایران به تعهداتش می‌شود / ظریف: با حرفهای لاوروف درباره برجام موافقم

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بحران قره باغ به عنوان نگرانی مشترک تهران و مسکو با میانجیگری روسیه حل شده و اکنون به فرصتی برای صلح و دوستی در منطقه تبدیل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت ایالات متحده به برجام ابراز امیدواری کرد.

موضع مشترک ایران و روسیه حفظ برجام است

لاوروف در بخش مقدماتی سخنان خود با اشاره به مسئله برجام که در گفت‌وگو با ظریف به آن پرداخته شده، گفت: «ما (ایران و روسیه) موضع مشترکی در خصوص برجام داریم و به حفظ کامل این توافق علاقمند هستیم و معتقدیم که تنها مسیر حفظ برجام از طریق اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌های این توافق و در تطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است».

بازگشت آمریکا به برجام زمینه بازگشت ایران به تعهدات برجامی را فراهم می‌کند

وی تأکید کرد که بازگشت ایالات متحده به برجام اساس و زمینه برای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام را فراهم می‌آورد.

این دیپلمات ارشد روسیه در این خصوص گزارش کرد: «اظهاراتی از سوی تیم رئیس‌جمهور جدید آمریکا درباره طرح‌های سیاست‌ خارجی بایدن شنیده‌ایم. در میان این طرح‌های عنوان شده، قصد وی برای بازگشت به برجام بوده است که ما از چنین چیزی استقبال می‌کنیم».

امیدواریم آمریکا به اجرای کامل قطعنامه 2231 بازگردد

لاوروف با تأکید بر پیامدهای مثبت اجرای کامل برجام بر روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «اگر تمامی اعضای برجام به تعهدات خود پایبند باشند و چنین چیزی رخ دهد و ما امیدواریم که به چنین نتیجه‌ای برسیم، سپس قطعاً روابط میان ایران و فدراسیون روسیه از این امر بهره خواهند برد زیرا در آن شرایط از تحریم‌های غیرقانونی و غیرمشروع و یکجانبه ایالات متحده و شمار دیگری از کشورها رهایی می‌یابند».

لاوروف با تأکید بر لزوم حفظ برجام ادامه داد: «ما امیدواریم که تلاش‌های فعلی ما نتیجه‌بخش‌ باشد و به حفظ برجام منجر شود و ایالات متحده به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد و همین امر زمینه‌ای را برای پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام به وجود آورد».

آمریکا مسبب کاهش تعهدات برجامی ایران است

این دیپلمات روس در ادامه تصریح کرد که مسکو از کاهش تعهدات ایران ذیل برجام نگران است اما ریشه این مسئله به ایالات متحده بازمی‌گردد.

مسکو آماده ساخت واحدهای جدید در نیروگاه هسته‌ای بوشهر است

وی همچنین به تداوم تلاش‌های مسکو برای حفظ برجام اشاره کرد و گفت: « روسیه به تلاش های خود ادامه خواهد داد تا در آینده ای نزدیک ایران و آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام بطور کامل عمل کنند».

وزیر خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که با همتای ایرانی خود همچنین درباره ساخت واحدهای جدید در نیروگاه هسته ای بوشهر گفت‌وگو کرده است.

وی در این خصوص توضیح داد: «ما به طور خاص درباره همکاری در زمینه ساخت واحدهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران گفت‌وگو کردیم و به طور کلی از تعهد همه همکاران خود در بخش‌های اقتصادی و تجاری فدراسیون روسیه و ایران برای توسعه همه‌جانبه یک مشارکت چندوجهی استقبال می‌کنیم».

روابط روسیه و ایران مستقل از هوی و هوس آمریکا است

لاوروف همچنین در بخش بعدی، با غیرقانونی توصیف کردن تحریم‌های ایالات متحده به دلیل تعامل با جمهوری اسلامی ایران گفت: «روابط روسیه و ایران مستقل از هوی و هوس آمریکا است که تحریم‌های غیرقانونی وضع می‌کند».

وی با اشاره به تلاش‌های ایالات متحده برای مانع‌تراشی در مسیر پیشرفت روابط تهران و مسکو گفت که برخی بازیگران بین‌المللی در تلاش هستند تا به شیوه‌های غیرقانونی و سوء استفاده از تحریم‌های یکجانبه که در تضاد با قوانین بین‌المللی است، همکاری دوجانبه میان مسکو و تهران را محدود کنند.

این دیپلمات روس در ادامه با تأکید بر اینکه روابط میان دو کشور ایران و روسیه بر پایه منافع دو کشور است، گفت: «روابط ما با توجه به منافع دو کشور و دو ملت در حال توسعه است و ما بدون در نظر گرفتن هرشخص ثالثی، در حال پیشبرد و ساخت برنامه‌های خود هستیم».

برخی در آمریکا به دنبال از بین بردن برجام برای کلید زدن جنگ با ایران هستند

لاوروف همچنین به تلاش های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای ترغیب دیگر کشورها برای سرباز زدن از عمل به تعهداتشان ذیل برجام گفت: «احتمالاً در آمریکا هنوز هم کم نیستند که می‌خواهند به بهانه از بین رفتن توافق هسته‌ای جنگ با ایران را کلید بزنند».

نشست بعدی سوریه ماه فوریه در سوچی برگزار می‌شود

سرگئی لاوروف در بخش بعدی به مسئله حل موضوع سوریه در قالب نشست «آستانه» اشاره کرد و گفت: «نشست بعدی در قالب آستانه با موضوع سوریه قرار است ماه فوریه (ماه آینده میلادی) در سوچی برگزار شود».

وی در این خصوص توضیح داد: «اقدامات ما در خصوص سوریه کارساز بوده است و ما درباره آماده شدن برای نشست بعدی (سوریه) در قالب آستانه گفت‌وگو کردیم که قرار است ماه فوریه امسال در سوچی برگزار شود».

روسیه تمایل به افزایش گفت‌وگو با ایران درباره قره باغ دارد

وزیر خارجه روسیه همچنین به بخشی از گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مسئله «قره باغ کوهستانی» اشاره کرد و گفت: «با توجه به نقش کشورهای ما در منطقه اطرافمان، ما به افزایش گفت‌وگوها درباره موضوعاتی چون امنیت خلیج‌فارس، حل مسئله افغانستان و قطعاً اوضاع قره باغ بعد از توافقاتی که میان رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان علاقمندیم».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این کنفرانس خبری  ضمن تبریک به روسیه در خصوص کمک به حل بحران قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «لازم است به آقای پوتین و فدراسیون روسیه تبریک بگویم که توانستند بحران در منطقه که به از دست دادن جان تعداد زیادی نظامیان و به خصوص غیرنظامیان در قره باغ انجامید پایان دهند. امروز ما می‌توانیم در آستانه ورود به یک مرحله جدید باشیم که اختلافات را به همکاری تبدیل کند و بتوانیم با یک همکاری منطقه‌ای به سمت ایجاد هم افزایی در این منطقه برویم و راه‌هایی که برای سه دهه بسته شده بود را مجدداً باز کنیم و باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کل منطقه بشویم که بهترین ضامن صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و کل منطقه هم افزایی اقتصادی است و درباره پیشنهادات مختلفی که در این زمینه مطرح شده در سفر منطقه‌ای که دارم صحبت کردم و صحبت‌های بسیار خوبی داشتیم»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دومین مقصد سفرش به منطقه در مسکو حضور دارد، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

*تأیید واکسن اسپوتنیک در ایران

ظریف ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو گفت: در رایزنی‌ها مسائل مختلفی را مطرح کردیم و خوشحالم به اطلاع شما برسانم واکسن اسپوتنیک دیروز توسط مسؤولان بهداشتی در ایران تایید شد و در آینده نزدیک امیدواریم بتوانیم خرید و تولید مشترک را بین مؤسسات مشابه در ایران و روسیه انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دوجانبه با توجه به اهمیت رهبران دو کشور به روابط دوجانبه امروز درباره روش مستحکم‌تر کردن روابط دوجانبه در حوزه‌های مختلف در حوزه انرژی، حمل و نقل و سایر حوزه‌ها و همچنین درباره همکاری بسیار مفید و سازنده دو کشور در حوزه انرژی هسته‌ای و نحوه تقویت آن گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در مورد دریای خزر و همکاری در این حوزه بین ایران و روسیه گفت‌وگو کردیم.

*تبریک به پوتین و روسیه برای پایان دادن به بحران در منطقه

وی به مسائل منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است به آقای پوتین و فدراسیون روسیه تبریک می‌گویم که توانستند بحران در منطقه که به از دست دادن جان تعداد زیادی نظامیان و به خصوص غیرنظامیان در قره باغ انجامید پایان دهند. امروز ما می‌توانیم در آستانه ورود به یک مرحله جدید باشیم که اختلافات را به همکاری تبدیل کند و بتوانیم با یک همکاری منطقه‌ای به سمت ایجاد هم افزایی در این منطقه برویم و راه‌هایی که برای سه دهه بسته شده بود را مجددا باز کنیم و باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کل منطقه بشویم که بهترین ضامن صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و کل منطقه هم افزایی اقتصادی است و درباره پیشنهادات مختلفی که در این زمینه مطرح شده در سفر منطقه‌ای که دارم صحبت کردم و صحبت‌های بسیار خوبی داشتیم.

* نظرات مشابه ایران و روسیه درباره سوریه

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سوریه با بیان اینکه نظرات ایران و روسیه در مورد سوریه کاملا مشابه به هم است، اظهار داشت: نیاز داریم روند قانون اساسی با همکاری همه طرف‌ها پیش برود. همزمان ضرورت دارد وضعیت انسانی در سوریه و شرایط انسانی مورد توجه قرار بگیرد و جامعه بین‌المللی مسئله انسانی را فدای اهداف سیاسی برخی قرار ندهد.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: درباره افغانستان مشورت خوبی داشتیم برای اینکه حاکمیت قانون و همراهی همه گروه‌ها منجمله طالبان که امروز هیأتی از طالبان در ایران هست و با همکاران من مشغول گفت‌وگو هستند، یک جامعه فراگیر و هماهنگ در افغانستان را شاهد باشیم. ایران و روسیه در این زمینه دیدگاه‌های مشابهی دارند.

* امیدواریم کشورهای عربی خلیج فارس هم به آغوش گشوده جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو پاسخ مثبت بدهند

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره خلیج فارس عنوان کرد: در این باره گفت‌وگوی خوبی داشتیم با توجه به ضرورت گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای خلیج فارس ،از تلاش‌های روسیه در این زمینه قدردانی و استقبال می‌کنیم و امیدواریم کشورهای عربی خلیج فارس هم به آغوش گشوده جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو پاسخ مثبت بدهند و به جای امید بستن به کسانی که هیچ فایده‌ای برای آنها نداشتند، به منطقه خودشان رو بیاورند.

* آماده همکاری با نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن هستیم

وی به اوضاع یمن نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری بین‌المللی این معضل انسانی و بزرگ‌ترین شرایط دردناک انسانی در قرن حاضر به پایان برسد و شاهد آتش بس و گفت‌وگو بین گروه‌های یمنی باشیم و از نقش مثبت روسیه استقبال کردیم و ایران حاضر است با «گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و دیگران همکاری کند که گروه‌های مختلف یمنی را به پای میز مذاکره بیاورند و به یک حکومت مشترک بین همه یمنی‌ها براساس همکاری و همراهی به جای جنگ و خونریزی بینجامد.

ظریف افزود: منطقه ما و همکاری‌های ایران و روسیه در جهت صلح و ثبات در این منطقه است و آمادگی داریم با روسیه چه در مورد منطقه قفقاز و چه در مورد خلیج فارس، افغانستان و سوریه و در جامعه بین‌المللی همکاری‌مان را ادامه دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز خرسندی از امضای موافقت‌نامه بین ایران و روسیه در حوزه سایبری اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک توافق فرهنگی بین ایران و روسیه که مراحل نهایی را طی کرده و آماده امضا است را در آینده نزدیک امضا کنیم که روابط همه جانبه ایران و روسیه در حوزه فرهنگ نیز گسترش یابد.

* روابط ایران و روسیه واکنش به روابط ما و دیگران نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات جدید در جهان و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و ارزیابی از روابط تهران و مسکو نیز اظهار داشت: روابط ایران و روسیه اصیل است و این روابط واکنش به روابط ما با دیگران نیست. ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند و دو کشور هستند که دیدگاه‌های مشترک در سطح بین‌المللی دارند و دو کشور هستند که در حوزه منطقه‌ برای صلح و امنیت در منطقه تلاش کردند و دیدگاه‌های ما درباره حل و فصل بحران‌های سوریه، یمن، مشکلات افغانستان و بحران قفقاز بسیار نزدیک به هم است و از نزدیک با هم همکاری کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این روابط که اصیل است و سابقه روابط ما از کل حیات ایالات متحده بیشتر است و دوران بیشتری دارای رابطه دوجانبه با روسیه بودیم، این روابط وابسته به کسی نیست.

ظریف خاطرنشان کرد: بیشترین امیدی که داریم این است آمریکا در روابط ما و دیگر کشورها و روابط ما با روسیه خلل ایجاد نکند و از مزاحمت برای روابط ما و روسیه دست بردارد و از اقدامات غیرقانونی که در گذشته انجام داده و مانع شده شرکت‌های ایرانی و روسی و دولت ایران و روسیه آنگونه که می‌خواستند روابط را ادامه دهند، از این موانع دست بردارد.

*ما به عمل پاسخ خواهیم داد

وی گفت: آنچه از دولت جدید آمریکا شنیدیم بیشتر در حد صحبت و اعلام موضع بوده است. ما به عمل پاسخ خواهیم داد. گفته‌ایم هر زمان آمریکا تحریم‌های غیرقانونی بر خلاف برجام و تعهداتش در قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران اعمال کرده و کشورهای قانونمندار دنیا را با تحریم‌های فرامرزی مجازات کرده هر زمان این اقدام را متوقف کند ایران هم آمادگی دارد به نحو مناسب پاسخ دهد. اما تنها نتیجه‌ای که این شرایط می‌تواند داشته باشد موانعی که امروز توسط آمریکا برای روابط ما با روسیه و چین و دیگر کشورها ایجاد شده رفع شود.

ظریف تصریح کرد: نوع روابط ما حتما محکم است و محکم‌تر هم خواهد شد.

*با تغییر دولت در آمریکا ما حرف‌هایی را شنیدیم، اما اقدامی را ندیدیم

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد بیان کرد: ایران عضو متعهد به مقررات بین‌المللی است و ما همواره تعهدات خودمان را اجرا کردیم. آمریکا از ابتدای برجام به این توافق به خوبی عمل نکرد حتی در دوران دولت اوباما و متاسفانه عملکرد ناقص آمریکا باعث شد کشورهای اروپایی برجام را به درستی اجرا نکنند.

وی ادامه داد: بعد از دوره ترامپ رسما کارشکنی آمریکا برای اجرای برجام شروع شد و در می ۲۰۱۸ ترامپ از برجام خارج شد و به ایجاد مزاحمت برای همکاری‌های بین‌المللی ایران شروع کرد و حتی مجازات کسانی که با ایران همکاری می‌کردند و وفق قطعنامه ۲۲۳۱ باید با ما همکاری می‌کردند، آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت کشورهایی که قطعنامه شورای امنیت را رعایت می‌کردند مجازات می‌کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما باز هم یک سال صبر کردیم و بعد از دو دوره پایان دادن به روند برجام در ماده ۳۶ برجام که از طریق مکانیسم حل و فصل اختلافات تلاش کردیم کشورهای اروپایی را وادار کنیم به تعهداتشان عمل کنند، این اقدام صورت نگرفت و در نهایت در نوامبر ۲۰۱۹ به کشورهای اروپایی و اعضای دیگر برجام یعنی روسیه و چین اعلام کردیم در صورتی که اقدام جدیدی صورت نگیرد ناگزیر خواهیم بود براساس ماده ۳۶ برجام تعهداتمان را کاهش دهیم و این اقدام را در پنج مرحله شروع کردیم و با متانت و صبر استراتژیک از می ۲۰۱۹ شروع به کاهش تعهدات کردیم ولی علیرغم همه تلاش‌های ما و همه کمک‌هایی که روسیه و چین به عنوان اعضای باقیمانده در برجام در کمیسیون مشترک انجام دادند متاسفانه کشورهای اروپایی نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند.

وی گفت: این وضعیت ادامه داشت با تغییر دولت در آمریکا ما حرف‌هایی را شنیدیم، اما اقدامی را ندیدیم مجلس مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم.

*اگر آمریکا به تحریم‌هایش و به مداخله در روابط اقتصادی ما با دنیا پایان دهد

ظریف یادآور شد: ولی اگر تا آن زمان، اقدامات مناسب برای بازگرداندن روابط اقتصادی ما صورت گرفت، یعنی آمریکایی‌ها به تحریم‌هایشان پایان دهند و مداخله خود را در روابط اقتصادی ایران و دنیا پایان دهند و ما نتیجه آن را ببینیم، آن زمان است که ایران به کلیه تعهداتش برمی‌گردد. نه تنها مانع دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل الحاقی نمی‌شود، بلکه سایر تعهداتش را که کاهش داده براساس همان قانونی که کاهش داده براساس آن به تعهد کامل برخواهد گشت و این را در بالاترین سطح اعلام کردیم و مقام رهبری اعلام کردند اگر آمریکا تحریم‌ها را به صورت موثر بردارد، ما هم تمام اقدامات خود را برمی‌گردانیم.

* گسترده‌تر کردن حوزه برجام خطر بسیار بزرگی است

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: معتقدم خطر گسترده‌تر کردن حوزه برجام با توجه به مذاکرات برجام که من و آقای لاوروف در آن شخصا حضور داشتیم، بسیار خطر بزرگی است و نباید اجازه دهیم کشورها اجرای تعهدات خودشان را در یک توافق مشخص به سایر موضوعات منوط کنند.

*نمی‌خواهم مثل هفته قبل که همکار سعودی به ایران حمله کرد به کس دیگری حمله کنم/  امنیت از خارج قابل خریدن نیست 

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ۱۹۸۵ میلادی که اولین پیشنهاد برای امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس در نامه وزیر خارجه وقت ایران به دبیرکل وقت سازمان ملل پرز دکوئیار نوشت و نتیجه آن بند هشت قطعنامه ۵۹۸ بود که خواهان همکاری منطقه‌ای برای تامین امنیت در خلیج فارس بود تا امروز پیشنهادها و طرح‌های متعددی را ارائه داده است و آخرین آن پیشنهاد صلح هرمز بوده که توسط آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و من همان روز در جلسه‌ای در سال ۲۰۱۹ به ریاست آقای لاوروف در شورای امنیت جزییات طرح صلح هرمز را ارائه کردم و در سال ۲۰۲۰ در جلسه‌ای که به ریاست آقای لاوروف درباره امنیت خلیج فارس تشکیل شد، تنها وزیر خارجه‌ای که از منطقه شرکت کرد بنده بودم که با اصرار به این پیشنهاد پاسخ مثبت دادیم. پیشنهادهای دیگری منجمله مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس و پیمان عدم تجاوز بین کشورهای منطقه خلیج فارس همه توسط ایران مطرح شده است.

ظریف خاطرنشان کرد: به نظر ما مهم این است و نمی‌خواهم مثل هفته قبل که همکار سعودی به ایران حمله کرد به کس دیگری حمله کنم. پیشنهادم به همسایگان این است که امنیت از خارج قابل خریدن نیست و بدانند امنیت باید توسط کشورهای منطقه فراهم شود و با همکاری و دوستی. بدانند آنهایی که به آنها قول داده بودند که می‌آیند و ایران را نابود می‌کنند و آنها امید داشتند تا آخرین سرباز آمریکایی با ایران بجنگند، به کمک‌شان نیامدند و نخواهند آمد. بدانند توافق‌هایی جدیدی که با کشورهای خارج از منطقه بستند، کمکی به آنها نخواهد کرد و ناامنی بیشتری برای آنها ایجاد می‌‌کند. 

وی افزود: ما آماده‌ایم و از دولت روسیه و چین به خاطر ابتکارهایشان استقبال می‌کنیم. بند هشت قطعنامه ۵۹۸ چارچوب و چتر بین‌المللی برای ما فراهم کرده است برای اینکه امنیت خلیج فارس توسط کشورهای منطقه فراهم شود و آماده‌ایم با روسیه و چین و دبیرکل ملل متحد تلاش‌هایمان را ادامه دهیم. امیدواریم دیگران هم به جای اینکه به فکر فروش سلاح به منطقه خلیج فارس باشند به فکر امنیت  خلیج فارس باشند.

ظریف اضافه کرد: فراموش نکنیم که ۲۵ درصد سلاح‌های کشورهای غربی به خلیج‌فارس می‌رو

 

نظرات بینندگان