arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۲۲۸
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

وال استریت ژورنال: برنامه‌ریزی و تأمین مالی تظاهرات منجر به حمله به کنگره از سوی حامیان ستاد ترامپ

روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت: حامیان مالی ستاد انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا، تأمین مالی تظاهرات مقابل کنگره را که در نهایت به خشونت کشیده شد، بر عهده داشتند. به نوشته این روزنامه طبق اسناد به دست آمده از معامله میان «الکس جونز» مجری یکی از رسانه‌های راست افراطی آمریکا و یک مسئول برنامه ریزی اولیه تظاهرات، او ۵۰ هزار دلار دریافت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس، تظاهرات هواداران «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در برابر کنگره که حمله به این ساختمان را در پی داشت، از سوی یکی از حامیان مالی ستاد انتخاباتی وی تأمین مالی و تدارک دیده شده بود.

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، طبق اسناد به دست آمده از معامله میان «الکس جونز» مجری یکی از رسانه‌های راست افراطی آمریکا و یک مسئول برنامه ریزی اولیه تظاهرات، او ۵۰ هزار دلار دریافت کرده است.

جونز، «جولی فانچلی» یکی از حامیان مالی همیشگی ترامپ را مجاب کرد از طریق یکی از مقامات ستاد انتخاباتی ۲۰۲۰ رئیس جمهور سابق آمریکا، ۳۰۰ هزار دلار از ۵۰۰ هزار دلار دریافتی برای تأمین مالی تظاهرات روز ششم ژانویه در واشنگتن دی‌سی را بپردازد.

به گفته سازمان‌دهندگان تظاهرات ششم ژانویه، «الکساندر»‌ یکی دیگر از فعالان راست افراطی و رهبر جنبش «دزدی را متوقف کنید»، به «کرولاین رِن» یکی از حامیان مالی اصلی ستاد ترامپ در برنامه‌ریزی هماهنگی این رخداد کمک کرد. رن از سوی فتچلی برای سازماندهی و تأمین مالی این تظاهرات به کار گرفته شده بود.

الکساندر در آستانه برگزاری تظاهرات هواداران ترامپ در حساب توئیتری خود نوشته بود: «از فردا و با دستور من [واشنگتن] دی‌سی به جبهه ترامپ تبدیل خواهد شد».

تجمع بزرگ هواداران ترامپ در محوطه مقابل کنگره، مطابق قانون و بدون خشونت برگزار شد اما نهایتاً با اظهارات تحریک‌آمیز رئیس جمهور سابق، به سکوی پرشی برای حمله به ساختمان کنگره تبدیل شد.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه ششم ژانویه در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

اما حامیان ترامپ در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه، با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کرد. این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.

نظرات بینندگان