arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۹۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹

۱۱ هزار بازنشسته هواپیمایی هما، همچنان در انتظار همسان سازی حقوق‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به ایجاد شرایط مناسب و عدالت در پرداخت‌ها به بازنشستگان است؛ این همسان سازی در چند سال اخیر به صورت مرحله‌ای در دستورکار دولت قرار گفت. با این حال امسال بیش از هر زمان دیگری ترمیم حقوق بازنشسته‌ها موردتوجه قرار گرفت به طوری که با افزایش دو برابری منابع برای همسان سازی این رقم در سال جاری به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

در ابتدا افزایش حقوق شاغلان به میزان کارکنان رسید و به طور متوسط تا ۳۰ درصد حقوق بازنشسته‌ها در سال جاری افزایش پیدا کرد و هیچ کدام از آن‌ها کمتر از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی ندارند.

به دنبال آن موضوع استفاده از افزایش ۵۰ درصدی امتیاز حقوق طبق قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح شد و بازنشسته‌ها نیز مانند شاغلان مشمول این قانون شدند.

در ادامه سازمان برنامه و بودجه وعده دیگری به بازنشسته‌ها داد مبنی بر همسان سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز که قرار بود این موضوع از مهرماه اجرایی شود.

با این حال انصاری، رییس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد که اگر اعتبار کافی برای همسان سازی وجود داشته باشد که از مهرماه و به عبارتی در نیمه دوم سال همسان سازی به میزان ۸۵ تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان برای بازنشسته‌ها اعمال خواهد شد، اما اگر این اعتبار تامین نشود آنگاه در دو مرحله شش ماه خواهد بود که بخشی در نیمه دوم امسال و بخشی دیگر احتمالا به ابتدای سال آینده موکول خواهد شد.

این موضوع باعث شد تا اکثر بازنشسته‌ها همچنان چشم انتظار باشند و هیچ خبری از همسان سازی حقوق آن‌ها نباشد. یکی از ارگان‌هایی که بازنشستگان آن با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان هیچ خبری از همسان سازی حقوق آن‌ها نیست، هواپیمایی هما است.

یکی از مخاطبان «انتخاب» که از بازنشستگان هواپیمایی هما است، با ارسال پیامی نوشت: «براساس ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور دولت محترم موظف میباشد برای رعایت و اجرای عدالت درنظام پرداخت‌های تمامی حقوق بازنشستگان در سرتاسر کشور حقوق آنان را معادل۹۰٪ دریافتی شاغلان از اول مهر ماه امسال، اعمال و اجرایی کند که این قانون در مورد بازنشتگان هواپیمایی هما که جملگی جزء مستخدمین دولت محسوب می‌شوند، تحت عنوان متناسب سازی و بهسازی حقوق‌ها به جای ۹۰٪ فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد تعیین گردیده و همان هم بطور کامل در این تورم و گرانی فزاینده پرداخت نشده، که می‌طلبد بر اساس قانون یاد شده همسان سازی حقوق بازنشستگان هما که قریب ۱۱۲۰۰ نفر بازنشسته، از کار افتاده، جانباز آزاده وایثار گر مستمری وآسیب پذیر بوده همانند دیگر بازنشستگان کشوری همسانسازی و اجرایی گردد.»

نظرات بینندگان