arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / جزییاتی از اولین محموله واکسن کرونا که به ایران رسید / مسافرت به چندین شهر از ۱۸ بهمن ممنوع شد / پیشنهاد مکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

جزییاتی از اولین محموله واکسن کرونا که به ایران رسید
نخستین محموله از واکسن‌های کرونای اسپوتنیک‌وی از فرودگاه مسکو در روسیه با پرواز هواپیمایی ماهان ساعت ۱۵ و ۵۰ دقیقه پنجشنبه، ۱۶ بهمن در فرودگاه امام‌خمینی‌(ره) به زمین نشست. قرار است واکسن‌های کرونا با سه پرواز وارد کشور شود. «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو گفته: محموله دوم تا آخر بهمن‌ماه امسال و محموله سوم تا ۱۰ اسفندماه راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته و یک ماه یک بار ادامه خواهد یافت. رییس سازمان غذا و دارو هم گفت: به طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک وی دو میلیون عدد واکسن است. محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه واکسن کرونا باید در دو دوز در یک فاصله زمانی برای هر نفر تزریق شود و این میزان محموله اول واکسن که وارد شده، برای ۱۰ هزار نفر است، ادامه داد: به هر حال محموله‌های بعدی هم طی یکی دو ماه آینده از بقیه سبد منابع وارداتی دریافت خواهد شد تا به تولید داخلی خودمان در حجم و تعداد مورد نیاز برسیم، ادامه خواهیم داد البته بار اصلی در زمینه تامین واکسن از منابع داخلی خواهد بود.

دادگاه بلژیک دیپلمات ایرانی را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد
دادگاهی در بلژیک، اسد الله اسدی، دبیر سوم سابق سفارت ایران در اتریش را به ادعای آنکه مغز متفکر بمب گذاری خنثی شده در گردهمایی گروهک منافقین در نزدیکی پاریس در سال ۲۰۱۸ بوده، به ۲۰ سال زندان محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن این حکم گفت: تمامی مراحل بازداشت آقای اسدی، فرآیند قضایی و صدور حکم اخیر، غیر قانونی و نقض آشکار موازین حقوق بین الملل، بویژه کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک بوده و ایران آن را به هیچ عنوان به رسمیت نمی شناسد.

روحانی: دکتر مصدق یک بار در لاهه پیروز شد؛ ما چندین بار 
رییس جمهور روحانی با اشاره به رای دادگاه لاهه درباره شکایت ایران از آمریکا گفت: یک بار مرحوم دکتر مصدق به دادگاه لاهه رفت و در تاریخ ما ماندگار شد. در این دولت چندین نوبت ما به دادگاه بین المللی رفتیم و بحمدالله تا امروز در همه مراحل پیروز بودیم.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۳۲۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۶ بهمن، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۲۵۶ نفر رسیده است.

مسافرت به چندین شهر از ۱۸ بهمن ممنوع شد
جانشین معاون عملیات ترافیک راهور نیروی انتظامی با اعلام آخرین وضعیت منع تردد و محدودیت های ترافیکی برابر مصوبه امروز کمیته امنیتی انتظامی وزارت کشور گفت: بر اساس این مصوبه که با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا به انجام رسیده است، تردد خودروهای غیر بومی به شهرهای استان مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس، بوشهر، جزیره قشم و کیش به دلیل مسافر پذیر بودن از تاریخ (شنبه آینده) اعلام شده ممنوع است.

پیام‌های واشنگتن از آمادگی برای بازگشت به برجام
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت آمریکا نشانه‌هایی از تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را نشان می‌دهد. وی گفت: «واشنگتن در حال ارسال سیگنال‌های مشخصی درخصوص آمادگی برای بازگشت اصولی به توافق هسته‌ای [با ایران] است، اما تمام آنچه اکنون شاهد هستیم، تبادل ادعاهای یکسان از سوی آمریکا و ایران درباره طرفی است که باید گام اول را بردارد».

عزم نیروهای تاریکی برای جلوگیری از احیای برجام
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: برخی کشورهای عربی که با آنها آشنا هستید، برخی جریان‌ها در داخل آمریکا، برخی جریان‌ها در اروپا، و کسانی که از روز اول اجرای برجام علیه این توافق فعالیت کردند و زمانی که در دوره ترامپ ایالات متحده از برجام خارج شد جشن گرفتند، از این قبیل هستند، کسانی که دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی هستند و می‌توان آنها را نیروی تاریکی نام نهاد. همه این نیروهای تاریکی عزم خود را برای جلوگیری از احیای برجام جزم کرده‌اند.

پیشنهاد مکرون برای میانجیگری بین ایران و آمریکا
مانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز پنجشنبه پیشنهاد کرد "میانجی صادقی" بین ایران و آمریکا، برای احیای برجام باشد. مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: "من برای حمایت از هر ابتکار عملی از جانب آمریكا برای برقراری مجدد گفتگوها، هر آنچه در توان داشته باشم انجام خواهم داد".

اشاره بایدن به  حملات موشکی با کمک تسلیحات ایران
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در یک سخنرانی در ساختمان وزارت خارجه ایالات متحده گفت: تیم لیندرکن به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور یمن خواهد بود. او از قطع حمایت های نظامی و فروش تسلیحاتی به ائتلاف عربستان خبر داد اما گفت همزمان به ریاض برای دفاع از خود در برابر حملات موشکی که «با کمک تسلیحات ساخت ایران» صورت می‌گیرد، کمک خواهد کرد.

 

نظرات بینندگان