arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۸ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احتمال صدور فرمانی اجرایی بایدن درباره برجام / ووهان منشا کرونا نیست؟ / ادعای هسته‌ای تازه علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آغاز واکسیناسیون کرونا از همین هفته می‌شود
رییس جمهور با بیان اینکه از این هفته واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود، گفت: قبل از ۲۲ بهمن و در همین هفته و طبق اولویت‌های وزارت بهداشت کار واکسیناسیون با کادر درمان و بعد افراد دارای بیماری زمینه‌ای و مسن آغاز می‌شود.

آخرین آمار کرونا در ایران
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۱۸ بهمن، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۴۱۲ نفر رسیده است.

مجلس: قانون انتخاباتی، به ۱۴۰۰ می‌رسد
سخنگوی هئیت رئیسه مجلس گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری به طور کامل رد نشده اما نسبت به برخی مواد آن از سوی شورای نگهبان ایراداتی مطرح شده که قابل حل شدن است. محمدحسین فرهنگی در نشست خبری خود افزود که این قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید.

ادعای هسته‌ای تازه علیه ایران
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از سه دیپلمات مدعی شده است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای شواهد جدیدی از فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده از سوی ایران یافته‌اند که باعث بروز سوال در مورد دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

ووهان منشا کرونا نیست؟
ولادیمیر ددکوف، یکی از اعضای تیم کارشناسی سازمان بهداشت جهانی امروز (شنبه) اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا از بازار غذای دریایی ووهان شیوع پیدا کرده باشد اما این بدان معنی نیست که این شهر منشا ویروس بوده باشد. وی در این باره گفت: هیچ مدرکی وجود ندارد که منشا ویروس از آنجا باشد اما از نظر تئوریک همه شرایط برای انتشار ویروس از آنجا وجود دارد.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف گوشت قرمز
رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در شرایط کرونا مصرف و تقاضای گوشت قرمز در کشورمان ۴۰ درصد کاهش یافته است که کاهش واردات گوشت قرمز به کشور نیز دلیلی بر این ادعا است. وی تاکید کرد: قاچاق دام زنده از نوار جنوبی کشورمان انجام می‌شود و متاسفانه به نازل‌ترین قیمت‌ها به فروش می‌رسد.

دیدار پوتین و قالیباف برگزار نشد
نماینده تهران در مجلس گفت که «محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته لذا پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرده است.»

احتمال صدور فرمانی اجرایی بایدن درباره برجام
دولت آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی چون حمایت از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران و کاهش تحریم‌هایی است که مانع رسیدن کمک‌های مرتبط به کرونا به ایران می‌شود تا بتواند پیش از بازگشت به برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، فشار مالی بر ایران را کاهش دهد. خبرگزاری بلومبرگ روز شنبه، ۱۸ بهمن، با انتشار این خبر نوشت که این گام‌ها می‌تواند با «دلایل انسان‌دوستانه» توجیه شود، اما شامل لغو تحریم‌های اصلی علیه جمهوری اسلامی نخواهد شد. یک گزینه دیگر صدور فرمان اجرایی از سوی رئيس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام است. صدور فرمان اجرایی می‌تواند مقدمه بازگشت دولت آمریکا به برجام باشد.

نظرات بینندگان