arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۳ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

الشرق‌الاوسط: ریاض با تهدیدات آمریکا به لرزه نمی‌افتد

روزنامه «الشرق الاوسط» که در لندن و تحت مالکیت عربستان سعودی چاپ می‌شود روز یکشنبه در مقاله‌ای به رویکرد اخیر دولت واشنگتن در قبال عربستان سعودی پرداخت. الشرق الاوسط در مقاله خود نوشت: «عربستان سعودی که قدیمی‌ترین متحد عرب واشنگتن به شمار می‌آید جمهوری موز نیست که با تهدیدات به لرزه افتد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: روزنامه «الشرق الاوسط» که در لندن و تحت مالکیت عربستان سعودی چاپ می‌شود روز یکشنبه در مقاله‌ای به رویکرد اخیر دولت واشنگتن در قبال عربستان سعودی پرداخت.

الشرق الاوسط در مقاله خود نوشت: «عربستان سعودی که قدیمی‌ترین متحد عرب واشنگتن به شمار می‌آید جمهوری موز نیست که با تهدیدات به لرزه افتد».

روزنامه عکاظ عربستان نیز در مقاله ای در این باره نوشت: «ما خواستار تقویت روابط عمیق با آمریکا هستیم اما این موضوع نباید به بهای حق حاکمیت ما باشد. سیستم قضایی و تصمیماتمان خط قرمز به شمار می‌آید».

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

نظرات بینندگان