arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۹

ربیعی: حاضریم همه زندانیان بین ایران و آمریکا را تبادل کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود گفت که حاضریم تا همه زندانیان بین ایران و آمریکا را تبادل کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود گفت که حاضریم تا همه زندانیان بین ایران و آمریکا را تبادل کنیم.

به گزارش «انتخاب»،

سخنگوی دولت گفت: در روزهای گذشته، روابط خارجی ایران، یکی از مهمترین مقاطع تاریخ سیاسی ما را پشت سر گذاشت و موضوع برجام در کانون تماس‌های مفید و سازنده بین المللی رییس جمهور و برخی همتایانش درباره برجام بود.

وی گفت: بدون شک برجام بزرگترین اتفاق سیاسی در دهه های اخیر و یک دستاورد ملی بوده که هرچند به دلیل آنکه دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت؛ از برجام خارج شد و انتفاع مردم ما از لغو تحریم ها را به تعویق انداخت اما اطمینان داریم که بزودی این اختلال به پایان خواهد رسید و دولت آمریکا به راه درستی که آن را ترک کرده بازخواهد گشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: برجام، نقطه‌ عطفی در تاریخ صلح جویی و تدبیر ایران است؛ جایی که با سرافرازی، عزت و حفظ تمامیت ارضی ایران و ضمن نگه داشتن دستاوردهای صنعت صلح آمیز هسته ای برای پایان دادن به تحریم‌های چندجانبه و مستحضر به قطعنامه‌های شورای امنیت اقدام کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه بدون این نتایج و دستاوردها نه ما در موضع برتر اخلاقی و حقوقی بعد از خروج آمریکا از برجام قرار می‌گرفتیم و نه امروز می‌توانستیم با تکیه بر قطعنامه شورای امنیت ملل متحد از حقوق مردم ایران در لغو تحریم های غیرقانونی دفاع کنیم، اظهار کرد: در تداوم این تلاش‌ها و در نتیجه رایزنی‌های وزارت امور خارجه، خوشبختانه قطعنامه جدیدی که قرار بود علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی به تصویب برسد، کنار گذاشته شد.

وی اضافه کرد: امروز کشورهای زیادی با حسن نیت در حال تلاش برای احیای برجام هستند. اطمینان داریم که در آینده ای نزدیک این هدف محقق خواهد شد چون تنها راهی است که تامین کننده صلح در جهان و تضمین کننده منافع همه کشورهاست.

ربیعی با بیان اینکه برجام، یک مصوبه قانونی بین‌المللی است و آمریکا چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد، گفت: مجددا به کاخ سفید توصیه می‌کنیم همانطور که رییس جمهور بی‌تدبیر قبلی آمریکا یک‌باره از برجام خارج شد، بی‌قید و شرط به برجام بازگردند و راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: برجام یک دستاورد ملی بوده هرچند دیوانه‌ای سنگی به چاه انداخت و از برجام خارج شد اما امیدواریم زودتر این شرایط به پایان برسد.

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته ما راه دیپلماسی را باز نگه داشتیم نه آنها و امروز کسی که باید اولین قدم را در راه دیپلماسی بردارد آنها هستند نه ما.

ربیعی با اشاره به توافقات احتمالی با ایالات متحده در مورد برجام و تبادل زندانیان نیز گفت: مواضع ما درباره احیای برجام تغییری نکرده و همچنان معتقدیم که آمریکا از برجام خارج شده و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

وی ادامه داد: اقدامات جبرانی ایران در کاهش تعهدات مطابق نص برجام و در پاسخ به ناتوانی سایر طرف ها از انجام تعهدات شان است. این اقدامات به سرعت برگشت پذیر هستند و هر زمان آمریکا تصمیم بگیرد که با لغو تحریم ها به وظایف قانونی خود مطابق قطعنامه و توافق برجام عمل کند، خواهد دید که ما هم به سرعت به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد:ما از هر ابتکار دیپلماتیکی که بتواند این روند را تسریع کند استقبال می کنیم. جامعه بین المللی منتظر است که صداقت شعار دولت آمریکا یعنی «بازگشت آمریکا به جهان» را با بازگشت آمریکا به برجام ارزیابی کند.

وی ادامه داد: درباره تبادل زندانیان نکته تازه ای وجود ندارد؛ قبلا هم موضع ایران را وزیر امور خارجه بیان کرده اند، همه زندانیان را آماده ایم تبادل کنیم. اگر تاکنون این اتفاق تا الان نیفتاده به خاطر عدم آمادگی دولت امریکا بوده است. دو طرف یکباره آزاد شوند. هرچند که شاید در مقایسه با گذشته امیدهای تازه ای برای آزاد شدن گروگان های ایرانی در زندان های آمریکا که در صورت تحقق با حسن نیت ما مواجه خواهد شد، بوجود آمده باشد. منتظریم ببینیم که چقدر دولت جدید آمریکا در تجدیدنظر سیاست های دولت قبل از جمله در تعلل برای آزادی همه زندانیان ایرانی که با اتهامات غیرقابل قبول و به دستور آمریکا در کشورهای مختلف بازداشت شده اند، جدی است.

نظرات بینندگان