arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

اسب درمانی چیست؟ از کنترل اوتیسم تا بهبود فلج مغزی با کمک اسب‌ها

رویا پاک سرشت/سرویس خواندنی‌های انتخاب: شاید باورکردنی نباشد، اما اسب درمانی نوعی درمان با حضور موثر اسب‌ها است که می‌تواند انواع علائم جسمانی و روانی افراد را بهبود داده و کنترل کند، این درمان غیر تهاجمی و جالب، طی سال‌های اخیر مورد استقبال روان درمانگران در سراسر دنیا واقع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رویا پاک سرشت/سرویس خواندنی‌های انتخاب: شاید باورکردنی نباشد، اما اسب درمانی نوعی درمان با حضور موثر اسب‌ها است که می‌تواند انواع علائم جسمانی و روانی افراد را بهبود داده و کنترل کند، این درمان غیر تهاجمی و جالب، طی سال‌های اخیر مورد استقبال روان درمانگران در سراسر دنیا واقع شده است.

به  گزارش سرویس خواندنی هاز انتخاب،    درمان با کمک اسب ممکن است به کسانی که بیماری‌های مختلف از فلج مغزی تا اوتیسم و  PTSD دارند کمک کند. اسب درمانی توسط متخصصین دارای مجوز ارائه می‌شود که اسب‌ها را در برنامه‌های درمانی خود قرار می‌دهند.

افراد در هر سنی با توانایی‌های متنوع می‌توانند از مزایای درمان تجربی با کمک اسب بهره‌مند شوند. انواع روش‌های درمانی به کمک اسب برای درمان بیماری‌های مختلف از اوتیسم تا PTSD استفاده می‌شود. حیوان درمانی به طور معمول تصاویر گربه و سگ را به ذهن متبادر می‌کند، اما درمان با کمک حیوان فراتر از حیوانات خانگی  است.

سال‌ها است که در آمریکا علاقه مداوم به این موضوع وجود دارد که بررسی شود اسب‌ها چگونه می‌توانند روند بهبود عاطفی و جسمی را به همراه داشته باشند. این زمینه در حال ظهور به عنوان درمان کمکی اسب (EAT) شناخته می‌شود و ایده آن ساده است: افراد در هر سنی، با توانایی‌های متنوع، می‌توانند از طریق درمان با اسب‌ها مزایایی کسب کنند.

 

خدمات اسب درمانی به سه دسته گسترده تقسیم می‌شوند: درمان، یادگیری به کمک اسب و اسب سواری، که شامل سواری درمانی و تطبیق ​​یا سواری تفریحی برای افراد با نیاز‌های ویژه است.

اسب درمانی

اسب درمانی چیست؟

درمان به کمک اسب انواع مختلفی دارد و می‌تواند از کاردرمانی و فیزیوتراپی گرفته تا مشاوره روانشناسی گسترده باشد. این خدمات توسط متخصصین دارای مجوز ارائه می‌شود که اسب‌ها را در برنامه‌های درمانی خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال، درمانگران می‌توانند از حرکت طبیعی و بازخورد اسب‌ها به عنوان ابزار فیزیوتراپی استفاده کنند.

 کنترل اوتیسم

مزایای اسب درمانی

علاوه بر مزایای یادگیری اسب سواری، فعالیت‌های مربوط به اسب سواری از قبیل نظافت، جمع کردن لوازم، تغذیه و نظافت یا مراقبت از زین‌ها ممکن است به عنوان گزینه‌های درمان سلامت روان نیز استفاده شود.

کیتلین پیترز، دکترای کاردرمانی، کاردرمانگر و فوق دکترا در مرکز اسب تمپل گراندین دانشگاه ایالتی کلرادو، کاردرمانی با اسب را  انجام می‌دهد. پیترز همچنین از سواری تطبیقی ​​در کار خود استفاده می‌کند، وی در  تحقیقات کاردرمانی خود که به جوانان مبتلا به اوتیسم متمرکز است، از فعالیت‌های "تعیین توالی" با چند مرحله استفاده می‌کند، مانند یادگیری نحوه قرار دادن زین روی اسب.

او می‌گوید: 《 من روی مهارت‌های حرکتی ظریف کار می‌کنم، برای مثال کمک به بستن سگک‌های روی زین یک فعالیت عالی است. گفتار درمانی در حین اسب سواری نیز می‌تواند به بیماران در کنترل تنفس کمک کند. در فیزیوتراپی، بیماران مبتلا به فلج مغزی، می‌توانند بر روی اسب سوار شوند تا تعادل و وضعیت بدن خود را بهبود بخشند. 》

 بهبود فلج مغزی

پژوهش‌های حوزه اسب درمانی

در یک متاآنالیز در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که فیزیوتراپی با اسب به کودکان فلج مغزی کمک می‌کند عملکرد حرکتی ناخوشایند را که شامل حرکات کل بدن مانند نشستن یا ایستادن است، بازیابی کنند. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۰ روی ۳۳ نفر مبتلا به MS نشان داد که این نوع مداخله درمانی توانایی راه رفتن بیماران را بهبود می‌بخشد.

پیترز می‌گوید: 《بسیاری از جوانان مبتلا به اوتیسم دارای اختلاف پردازش حسی هستند، بنابراین اسب درمانی برای مقابله با مشکلات لمسی، شنوایی و بویایی و همچنین دهلیزی (تعادل) و اختلال حسی (موقعیت بدن) مناسب است. 》

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ در مورد جوانان مبتلا به PTSD نشان داد که روان درمانی با اسب‌ها تقریبا به اندازه روان درمانی موثر است. یک آزمایش بالینی کوچک در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد این نوع درمان برای  مبتلایان به PTSD ممکن است نویدبخش تسکین علائم کوتاه مدت باشد.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۸ در مورد جوانان مبتلا به ADHD، بهبود کیفیت زندگی و توجه را با درمان به کمک اسب، مشابه گروه مطالعه که از مداخلات دارویی استفاده کردند، نشان داد. البته برای همه این شرایط، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نظرات بینندگان