arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۷۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

رضاخواه، نماینده مجلس: بحث تولید محتوا در فضای مجازی حاکمیتی و صدا و سیما موظف به نظارت در این حوزه است

مجتبی رضاخواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در مورد تصمیم کمیسیون تلفیق برای تعیین صدا و سیما به عنوان ناظر بر تولید محتوا در فضای مجازی گفت: اینکه ما یک متولی برای این فضا می خواهیم قابل انکار نیست. یعنی نمی توان این فضا را بدون متولی رها کرد. صدا و سیما یک ارگان حاکمیتی است. اگر قرار باشد، نهادی به عنوان متولی تولید محتوا در فضای مجازی انتخاب شود، نزدیک ترین ارگان حاکمیتی به این فضا سازمان صدا و سیما و به طور مشخص ساترا است. حکم رهبری هم در این خصوص وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیوست: نمایندگان مجلس امروز (۲۴ اسفندماه) درجریان بررسی بودجه، صداوسیما را موظف کردند تا بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت ‌کند. در واقع به نظر می‌رسد منظور از صداوسیما سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا ساترا باشد که مسئولیت صدور مجوز و نظارت بر این حوزه را برعهده دارد. در حالی این وظیفه به سازمانی زیر نظر صداو سیما در چند سال اخیر واگذار شده که پیوسته کارشناسان به تعریف صوت و تصویر فراگیر و محدوده آن ابهاماتی وارد کرده‌اند. به اعتقاد این گروه از کارشناسان چون صدا و سیما یک رقیب برای رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی محسوب می شود، نباید در این زمینه ناظر باشد. حالا عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق درمورد مصوبه مجلس در بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام می‌کند که در فضای مجازی محتواهایی تولید می شود که با فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور در تضاد است و باید نهادی وجود داشته باشد تا از فرهنگ کشور دفاع کند. مجتبی رضاخواه معتقد است که چون تولید محتوا یک بحث حاکمیتی است و نزدیک ترین ارگان حاکمیتی به بحث تولید محتوا صدا و سیما است پس باید این وظیفه را به عهده سازمان صدا و سیما گذاشت.

مجتبی رضاخواه، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در مورد تصمیم کمیسیون تلفیق برای تعیین صدا و سیما به عنوان ناظر بر تولید محتوا در فضای مجازی گفت: «آن بخش بودجه که مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن رابرعهده دارد به به ساترا سپرده شده است. این وظیفه‌ای است که بر اساس حکم رهبری به این سازمان سپرده شده و موضوع جدیدی نیست. ما فقط این موضوع را به قانون تبدیل کردیم.»

او ادامه داد: «اینکه ما یک متولی برای این فضا می خواهیم قابل انکار نیست. یعنی نمی توان این فضا را بدون متولی رها کرد. صدا و سیما یک ارگان حاکمیتی است. اگر قرار باشد، نهادی به عنوان متولی تولید محتوا در فضای مجازی انتخاب شود، نزدیک ترین ارگان حاکمیتی به این فضا سازمان صدا و سیما و به طور مشخص ساترا است. حکم رهبری هم در این خصوص وجود دارد.»

به گفته رضاخواه محتوایی که حال حاضر در فضای مجازی در قالب‌های مختلف منتشر می‌شود هم هم‌اکنون متولی ندارد. او همچنین بیان کرد: «ما فرهنگی ایرانی-اسلامی داریم و شاهد هستیم محتواهای تولید شده با این فرهنگ در تضاد است. این سوال ایجاد می‌شود که باید یک متولی وجود داشته باشد تا از فرهنگ کشور دفاع کند و با نظارت که صورت می‌گیرد نگذارد فرهنگمان تهدید شود.»

او همچین بیان کرد: «من معتقد هستم که در تنظیم‌گری بخش خصوصی هم باید دخالت کند. حتی در طرح فضای مجازی که تهیه و تدوین کردیم هم آمده است که بخش خصوصی باید عضو کارگروه تنظیم گری باشد.»

در همین زمینه لطف الله سیاهکلی،عضو کمیسیون صنایع مجلس هم دراین مورد درموافقت با صحبت های رضاخواه اعلام کرد که نظارت بر تولید محتوا در فضای مجازی و رسانه‌های صوت و تصویردر این فضا باید متولی داشته باشند. او در این زمینه به پیوست گفت: «قانون بودجه یک قانون یکساله است و دائمی نیست. درصورتی که این موضوع باید به صورت دائمی و جدی حل شود. کمیسیون فرهنگی مجلس باید به این حوزه وارد شود و حوزه صوت و تصویر فراگیردرفضای مجازی را مشخص کند.»

سیاهکلی درمورد اینکه صدا و سیما خود رقیب رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است تاکید کرد که ساز و کار صدا و سیما در حوزه فضای مجازی متفاوت‌تر از خود صدا و سیما است و سطح ممیزی آنان نیز فرق می کند.

نظرات بینندگان