arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۷۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

چرا زنان عوارض جانبی شدیدتری نسبت به واکسن‌های کرونا تجربه می‌کنند؟

بر اساس گزارش‌های مختلفی که درباره واکسن کرونا و عوارض آن منتشر شده، به نظر می‌رسد که زنان بیش از مردان درگیر عوارض واکسن کرونا می‌شوند. اما چرا؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس گزارش‌های مختلفی که درباره واکسن کرونا و عوارض آن منتشر شده، به نظر می‌رسد که زنان بیش از مردان درگیر عوارض واکسن کرونا می‌شوند. اما چرا؟

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب، متخصصان می‌گویند استروژن در بدن زنان واکنش سیستم ایمنی قوی تری نسبت به واکسیناسیون ایجاد می‌کند. محققان 《CDC》 می‌گویند:  زنان نسبت به مردان عوارض جانبی بیشتری نسبت به واکسن‌های COVID-۱۹ دارند.

متخصصان می‌گویند این امر در واکسیناسیون غیرمعمول نیست، زیرا استروژن در بدن زنان برای ایجاد پاسخ ایمنی قوی‌تر طراحی شده است. آن‌ها اضافه می‌کنند که زنان هنوز هم واجد دریافت واکسن کرونا هستند، زیرا پیامد‌های احتمالی بیماری بسیار بدتر از عوارض جانبی واکسیناسیون است.

شلی و اسکات بلومگرن از اعضای کادر درمان ایالات متحده از اولین افرادی بودند که واکسن کرونا را در ژانویه در ایالات متحده دریافت کردند. بعد از تزریق دوم واکسن مورنا، برای شلی کاملاً واضح بود که واکنش او و اسکات نسبت به واکسن به طرز چشمگیری متفاوت است. درواقع حال اسکات کاملا خوب بود، اما شلی احساس بدن درد و مشکلاتی مانند تب و لرز و خستگی شدید را داشت. پس از دو روز علائم از بین رفتند.

 واکسن‌های کرونا

ظاهراً این تجربه در بسیاری از موارد تکرار شده یک منبع معتبر منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان داد که از بین  ۱۳.۸ میلیون دوز اولیه واکسن  که به آمریکایی‌ها داده شده، گزارشات مربوط به عوارض جانبی زنان بالاتر است. در حقیقت، ۷۹ درصد از عوارض جانبی گزارش شده از طرف زنان بوده است، اگرچه تنها ۶۱ درصد واکسن‌ها به زنان تزریق شده است.

به نظر می‌رسد این یک اتفاق معمول در نتایج مطالعات مربوط به متخصصان بیماری‌های عفونی است. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که سالهاست که واکنش شدیدتری از سوی زنان نسبت به سایر واکسن‌ها دیده می‌شود. دلیل؟ متخصصان گمان می‌کنند که در زنان، به ویژه در زنان یائسه، سطح استروژن به فعال کردن پاسخ ایمنی به بیماری و در نتیجه واکسن‌ها کمک می‌کند.

از طرف دیگر، مردان دارای تستوسترون بیشتری هستند، هورمونی که می‌تواند همان پاسخ را تا حدودی کاهش دهد یا کند کند. به بیان ساده، به طور کلی زنان واکنش شدیدتری نسبت به واکسن‌ها دارند، زیرا در هنگام فعال سازی آنچه واکسن در بدن وارد می‌کند، بدن آن‌ها سریعتر و قوی‌تر است.

 

دکتر لری شلزینگر، رئیس و مدیر اجرایی موسسه تحقیقات پزشکی تگزاس در سن آنتونیو گفت: 《شدت بیماری‌های عفونی به طور کلی همیشه مربوط به پاسخ ایمنی هستند و در زنان، پاسخ پرشور و قویتری (به بسیاری از واکسن ها) وجود دارد، در واکسن‌های تب زرد، DPT، آنفلوانزا و سایر بیماری‌ها نیز  واکنش شدیدتری در زنان دیده و بررسی شده است. استروژن بدن را تشویق می‌کند تا هنگام تولید واکسن سلول‌های T بیشتری تولید کند، (سلول‌های راکتور محافظت کننده ما)، بنابراین، ما واکنش سریع و قوی بسیاری از زنان را مشاهده می‌کنیم. 》

نظرات بینندگان