arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۹

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / تایید برخورد ۳ هزار ترکش موشک به هواپیمای اوکراینی / اعلام آمادگی ایران اقدامات هماهنگ درباره برجام / ماجرای طرح ترور سرکنسول ایران در کربلا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

روسیه سفیر خود را از واشنگتن فراخواند
وزرات امور خارجه روسیه اعلام کرد در واکنش به پی اتهام‌زنی جامعه اطلاعاتی آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور به دولت و رئیس‌جمهور روسیه، سفیر این کشور در واشنگتن را برای مشورت در خصوص چشم‌انداز روابط با آمریکا فراخوانده است.

امارات نتانیاهو را راه نداد؟
رادیو سراسری اسرائیل اعلام کرد که تلاش‌های نتانیاهو برای سفر به امارات قبل از انتخابات کنست به جایی نرسیده است. نتانیاهو قرار بود پنجشنبه راهی امارات شود اما این سفر برای پنجمین بار متوالی لغو شد. منابع فلسطینی اعلام کردند که علت لغو سفر نتانیاهو به امارات برای پنجمین بار متوالی مخالفت تلویحی مقامات ابوظبی با استفاده تبلیغاتی رئیس حزب لیکود از این سفر در آستانه انتخابات کنست بوده است.

ماجرای طرح ترور سرکنسول ایران در کربلا
علی المیالی معاون استاندار کربلا اظهار داشت: عوامل متخاصم قصد داشتند سرکنسول ایران در کربلا را مقابل مقر کنسولگری با قناسه (تک تیرانداز) و آرپی جی هدف قرار دهند. وی اظهار داشت: قصد این گروه ایجاد نافرمانی مدنی و شورش در کربلا بوده است. وی تاکید کرد که این گروه با کشورها و کنسولگری های متعددی از جمله ترکیه و امارات ارتباط داشته‌اند. المیالی سرکرده این گروه را شخصی با تابعیت آمریکایی - لبنانی معرفی کرد که بیشتر برنامه‌های مزبور را وی برعهده داشته است.

فائزه هاشمی: اگر لازم باشد نامزد می شوم
فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال که شما با شرایط موجود در انتخابات ثبت نام می‌کنید؟ گفت: از آن جایی که من سابقه‌ی زندان، پرونده و حکم دارم قطعا ردصلاحیت می‌شوم. اما از آن جایی که اعتقادم به ثبت نام زنان در انتخابات است اگر لازم باشد این کار را به‌صورت نمادین انجام خواهم داد، فقط برای ثبت نام و نه ادامه‌ی ماجرا.

فوت ۶۵ تن دیگر با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با فوت ۶۵ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۴۹۲ نفر رسیده است. سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ هفت هزار و ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۷۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۱۱۵ نفر رسید.

عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس محکوم شد
روابط عمومی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای از تأیید حکم متهمان پرونده موسوم به «گروه اقتصادی یاس» در دیوان عالی کشور خبر داد. محمود سیف به  ۳۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی- استرداد وجوه تحصیلی و عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی - استرداد وجوه تحصیلی محکوم شدند.

ادبیات وزیر بهداشت درمورد منتقدان کندی ورود واکسن
وزیر بهداشت گفت: هر کس که دلش برای مملکت می سوزد و می تواند توانمندتر از ما واکسن بیاورد، ارز آن را تامین می کنیم اما به کاسبان تحریم میدان نمی دهیم از این نمد کلاهی برای دلالان نیست. اما اگر کسی بهتر از وزارت بهداشت می تواند واکسن بیاورد به عنوان نماینده تام الاختیار بروند واکسن بیاورند. اما این طور نیست. بهترین کادر برای واردات واکسن از منابع معتبر در حال فعالیت هستند.

اعلام آمادگی ایران اقدامات هماهنگ درباره برجام
ظریف در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» درباره چالش‌های ایجادشده بر سر اینکه کدام طرف باید نخست اقدامات لازم در خصوص برجام را انجام دهد اظهارنظر کرد. او گفت ایران آماده توافق بر سر «اقدامات هماهنگ» است.

مالی: امیدواریم آمریکا و ایران فصل تازه‌ای را آغاز کنند
رابرت مالی نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید که ایالات متحده برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران تعلل نخواهد کرد و آماده بازگشت به برجام به شرط بازگشت ایران است. مالی با تبریک نوروز ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و آمریکا بهتر از گذشته باشد.

برخورد ۳ هزار ترکش موشک به هواپیمای اوکراینی
سازمان هواپیمایی کشوری گزارش بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی را که ۱۸ دی ۹۸ با شلیک اشتباهی پدافند هوایی سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند، منتشر کرد. در این گزارش آمده که جهت جغرافیایی واحد شلیک کننده به سوی هواپیما به دلیل خطای انسانی اشتباه تنظیم شده بود و اپراتور این هواپیما را با شیء پرنده مهاجم اشتباه گرفت و دو موشک به سوی آن شلیک کرد که حدود ۳۰۰۰ ترکش موشک به هواپیما اصابت کرده است. در گزارش آمده واحد شلیک کننده به سوی هواپیما در زمان شلیک موظف بوده صرفا در صورتی که هدفی از سوی مرکز به آن واگذار شود سلسله اقدامات پیش بینی شده را انجام دهد. همچنین گفته شده که پدافند این هدف را به مرکز اعلام کرده، اما پیام با مرکز مبادله نشده و کاربر پدافند هوایی در نهایت به سوی آن شلیک کرده.

نظرات بینندگان