arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

بازی های رایانه ای به جنگ افسردگی می روند!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امیرحسین کریمان: افسردگی در جدال با بازی های خیال پردازانه رایانه ای از پا در می آید!

 بازی های رایانه ای به جنگ افسردگی می روند!

دانش و فناوری- امیرحسین کریمان: افسردگی در جدال با بازی های خیال پردازانه رایانه ای از پا در می آید!
بر خلاف نظریه هایی که از پیامدهای زیان بار بازی های رایانه ای روی رفتار و روان کودکان و نوجوانان حکایت دارند اینک پژوهش های جدید روانشناسی بر دستاوردهای بازی های سه بعدی رایانه ای در فرو نشاندن افسردگی تأکید دارند و گفته می شود کارایی این روش با مشاوره های روانشناختی رو در رو هماوردی می کند.
یافته های مطالعات بالینی در این زمینه نشان می دهد بسیاری از نوجوانان هنگام رویارویی با مسائلی که بهداشت روانی آنان را به چالش می کشند، از کمک گرفتن از مشاور نفرت دارند.
پژوهشگران برای مبارزه با این مسأله آستین بالا زده و دست به کار طراحی و تکمیل یک بازی خیال پردازانه تعاملی رایانه ای به نام «Sparx» شدند.
هر بازیکن پیش از شروع بازی باید شخصیتی را برگزیده و پس از آن در پی گذر از چالش هایی برآید که در این دنیای مجازی فرا روی او قرار می گیرند. در نهایت با پشت سر گذاشتن ماجراهای گوناگون باید توازن و آرامش به این دنیا - که عرصه تاخت و تاز موجودات موهومی به نام «Gnats»(فکرهای ناخودآگاه منفی غم انگیز) است- باز گردد.
پژوهشگران در پی این مطالعات بالینی دریافتند کاربرد «بازی های خودیاوری» که بر پایه ساز و کارهای درمانی رفتار شناختی طراحی شده اند همان پیامدهایی را در زمینه کاهش نشانه های افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان به ارمغان می آورند که با به کارگیری روش های درمانی سنتی به بار می آید.
در آزمایش های بالینی که در نیوزلند انجام شده و 187 نوجوان در آنها شرکت داشتند، میزان بهبودی در بیمارانی که با این بازی رایانه ای سرگرم شدند، چشمگیر بود.
آثار بهبودی کامل در 44 درصد از کسانی که دست کم 4 مرحله از مراحل هفتگانه بازی «Sparx» را به پایان رساندند آشکار بود. این در حالی است که تنها 26 درصد از بیمارانی که به سراغ روش های مشاوره درمانی چهره به چهره رفتند، نشانه های بهبودی را به نمایش گذاشتند.
به گفته پژوهشگران دانشگاه های اوکلند و اوتاگو، بازی «Sparx» را می توان به عنوان یکی از روش های کارآمد کمک به نوجوانان گرفتار افسردگی در پایگاه های اینترنتی مراقبت های بهداشتی اولیه به کار گرفت زیرا در پی کاربرد آن در آزمایش های بالینی، میزان کاهش افسردگی، اضطراب و نومیدی و بهبود کیفیت زندگی چشمگیر بود.
درمان اختلال های روانی و رفتاری با بازی های رایانه ای از یک سو ارزان تر است و از دیگر سو آسان تر در دسترس نوجوانان افسرده قرار می گیرد و کشش بیشتری به سوی آنها وجود دارد.
95 درصد از نوجوانان شرکت کننده در این آزمایش ها تأکید کردند روش بازی درمانی برای همسن و سالان دیگر آنان نیز گیرایی دارد و از سویی، 81 درصد هم به کارگیری آن را به دوستان خود توصیه کردند.
نظرات بینندگان