arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۰۹۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / احتمال نارنجی شدن تهران / آمریکا و اروپا، منتظر پیشنهاد ایران / ۶ هزار کرونایی در یک روز به سفر رفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

آمریکا و اروپا، منتظر پیشنهاد ایران
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده که برای شرکت در نشست ناتو به بروکسل سفر کرده، سه شنبه در نشستی با همتایان آلمانی، فرانسوی و بریتانیایی خود درباره ایران گفت و گو کرد. به گفته یک دیپلمات آمریکایی که نامش فاش نشد، بلینکن و همتایانش در این نشست تاکید کردند که منتظر دریافت پیشنهاد طرف ایرانی هستند. بر این اساس، هرگاه این پیشنهاد مطرح شود، آمریکا و کشورهای اروپایی درباره پاسخ به آن هماهنگی خواهند کرد.

صداوسیما: ترور رستم قاسمی صحت ندارد
­صداوسیما از قول یک منبع مطلع نوشت: خبر ترور رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت کشورمان به دست عوامل موساد در لبنان صحت ندارد و ایشان در سلامت کامل هستند. شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در لبنان به دست موساد ترور شده، ولی ترور ناموفق بوده است.

پابند الکترونیکی به جای حبس از سال آینده؟
رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور گفت: یکی از برنامه‌های محوری برای گذراندن حبس جایگزین بر اساس مقررات، استفاده از پابند الکترونیکی است. محمدمهدی حاج‌ محمدی افزود: در اجرای این طرح محوری و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سال آینده بخش عمده‌ای از زندانی‌های کشور باقی مانده محکومیت خود را با استفاده از پابند الکترونیکی در کنار خانواده می‌گذارنند و نقش مهمی در کاهش جمعیت کیفری دارد.

یک کشتی در کانال سوئز گیر کرد
یک کشتی عظیم در کانال سوئز باعث ایجاد ترافیک کشتی ها در دو سر شریان حیاتی تجارت بین المللی شد. این کشتی عظیم ۲۲۰ هزارتنی با نام Ever Given با ۴۰۰ متر طول روز سه شنبه در کانال سوئز گیر کرد و تلاش‌های چندباره برای بیرون آوردن آن ناکام ماند. این کشتی که صدها کانتینر را از چین به مقصد روتردام حمل می کند ، متعلق به شرکت حمل و نقل تایوانی Evergreen است و در پاناما ثبت شده است. تصاویر گرفته شده از کشتی دیگری در کانال ، به نام مرسک دنور ، Ever Given را نشان می دهد که مجرای آب را بسته است.

اظهارات محسن رضایی درباره حضور ناشناس در تاکسی و اتوبوس
محسن رضایی در دیدار با آیت الله محفوظی گفت: بنده بطور ناشناس در تاکسی و اتوبوس و مجامع حاضر می شوم و رنج و مشکلات مردم را از نزدیک مشاهده می کنم و برنامه ی مدون برای کاهش آلام و ارتقاء سطح زندگی مردم دارم.

احتمال نارنجی شدن تهران
شهرستان‌های سراب (آذربایجان شرقی)، خوانسار (اصفهان)، دماوند (تهران)، ایذه و بهبهان (خوزستان) در وضعیت «قرمز» قرار گرفتند. شهرستان‌های جلفا (آذربایجان شرقی)، بوکان و سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، آبدانان (ایلام)، قروه (کردستان)، اسلام آباد غرب (کرمانشاه) و بویراحمد (کهگیلویه و بویراحمد) در وضعیت «نارنجی» قرار گرفتند. با توجه به روند افزایشی مبتلایان، احتمال تغییر وضعیت شهرستان‌های بیشتری از جمله تهران طی روزهای آینده وجود دارد. اشغال کامل بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، مهم‌ترین عامل تشدید بحران کرونایی در کشور است. به طوری که چنین وضعیتی در تهران خودنمایی کرده و حالا شاهد اشغال کامل تخت‌های ICU هستیم.

تاکید یک نماینده مجلس بر لزوم محدود کردن شبکه های اجتماعی
سید جواد حسینی کیا، نماینده مجلس در توییتر خود نوشت: «هشدار مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی تلنگری به برخی از مسئولین کم خرد بود. بحث لزوم محدود سازی برخی از شبکه های اجتماعی که هیچگونه نظارتی بر آن ها امکان پذیر نیست باید در اولویت قرار بگیرد تا انشالله بسترهای مناسب برای ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی فراهم گردد.»

پالس مثبت روحانی: فعلا درمورد خسارت ها صحبت نمی‌کنیم
رئیس جمهور روحانی گفت: این پیام و نکته مهمی است که ما به دنیا می‌گوییم، برغم سه سال ظلمی که به ما شده، در عین حال اگر از طرف شما عمل واقعی ببینیم حاضریم به تعهدات خود برگردیم فعلا هم قصد نداریم درمورد خسارت‌هایی که به ما زده شده صحبت کنیم، مسئولین کشور به وقت خود آن را دنبال خواهند کرد.

۶ هزار کرونایی در یک روز به سفر رفتند
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس ردیابی بیماران مبتلا به ویروس کرونا فقط در روز سوم فروردین ۱۴۰۰، تعداد ۶ هزار و ۲۴۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا، شرایط قرنطینه در منزل را نقض کرده و از ۲۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰ کیلومتر سفر رفته‌اند.

فوت ۹۴ نفر دیگر با کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در طول ۲۴ ساعت منتهی به ظهر ۴ فرودین، ۷۶۰۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۳۶ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۱۷ نفر رسید. وی ادامه داد: متاسفانه ، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۴۵ نفر رسید.

نتانیاهو پیروز شد اما ...
پس از شمارش دو سوم آرا در انتخابات اسرائیل لیکود، حزب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر از ۱۲۰ کرسی ۳۱ کرسی را به‌دست آورده است. اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو، وزیر دارایی پیشین، یعیر لپید، در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب «آینده وجود دارد» (یش آتید) او تنها ۱۸ کرسی کسب کرده است. به‌طور کلی، نتایج اولیه نشان‌دهنده گرایش بیشتر به راست است. احزاب راست و مذهبی در مجموع بیش از ۷۰ کرسی دارند. صهیونیست‌های مذهبی، اتحادی از احزاب فوق راست، نژادپرست و ضدهمجنس‌گرایان، که نتانیاهو با آن‌ها وارد یک پیمان انتخاباتی شده ۶ کرسی به‌دست آورده‌اند. اگر نتانیاهو می‌خواهد اکثریت خود را تأمین کند، نه تنها به موافقت دو حزب فوق ارتدکس «شاس» و «اتحاد یهودیت توراتی»، شرکای قبلی خود، بلکه به آرای صهیونیست‌های مذهبی و حزب «یامینا»ی نفتالی بنت نیز نیاز دارد. در حالی که بنت با توجه به نتایج خوب در نظرسنجی‌های هفته‌های اخیر مدعی پست ریاست دولت بود، اکنون باید با کمتر از ۱۰ کرسی راضی باشد.  حزب کارگر و مرتس، دو حزب جبهه مخالف، نتایج بهتری نسبت به دوره قبل به‌دست آورده‌اند. براساس آخرین نتایج حزب کارگر ۸ کرسی و مرتس ۶ کرسی دارد. گیدئون سعر، وزیر پیشین کابینه و عضو سابق حزب لیکود که حزب «امید تازه» را راه‌اندازی کرده انتظارات را برآورده نکرد و تنها ۶ کرسی به‌دست آورده است.

 

نظرات بینندگان